|
|
|
|---|---|
|
Hej! Skulle nu vilja kunna se motortemperaturen och särskilt oljetempen, men har inte lyckats hitta hur/var den ska monteras. Är det någon här som har monterat en oljetempmätare på N52 motorn och kan hjälpa mig var givaren ska monteras. Är vattentempmätare lättare att montera? Tack på förhand! | |
|
Nummer 12 är oljetrycks givaren. Länk Nummer 10 är oljetempen. Länk Var den sitter på din ser du nog lättast själv. På min TUB 52 sitter de mer eller mindre bredvid varandra. Du verkar ha dem på var sin sida om oljefilter behållaren. Tyckte själv inte det var större problem mer än att man fick mäta och dona vilka adaptrar man behöver för att få plats. Denna får du börja med oavsett och skruva in i blocket/toppen. Länk Sen kommer du behöva denna Y adapter för att kunna montera dina original givare plus de nya givarna/mätarna inne i bilen. Länk De på Torques är bra och billiga jämfört med här hemma. Snabb leverans också. C:a 3-4 dagar. Hoppas det hjälper dig något. Någon annan kanske kan ge dig mer exakt svar som har likadan motor som du. |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nu hängde jag inte med, varför konvertera från M12 till AN6? Är det vanligare med givare med AN6-gänga kanske? |
|
Om du går in på Torques hemsida Länk med olika adaptrar, så kan du bygga ihop hur du vill, men AN6 räckte bra för mig även pga plats. Du kan ändra till AN8, AN10 eller vad du vill, men du måste ändå avsluta till Y kopplingen som jag länkade till tidigare. Den har rätt gänga till original givaren som sitter på bilen idag. Tyvärr är det så trångt i min bil annars kunder jag tagit en bild, så hade det varit tydligare för dig. |
|
Det är M12-gänga i motorn. Y-kopplingen har M12-gängor (står på bilden att gängan du skruvar in i motor/topp och grenuttaget på sidan har samma gänga dvs M12. Varför ska jag då skruva in en M12=>AN6-adapter i motor/block? Varför inte skruva in y-grenuttaget direkt i motor/block? Hänger inte med. Går det inte att beskriva i text hur din koppling ser ut? Såhär tänker jag mig. [Motor (M12 F)] <=> [(M12 M) Y-Koppling (M12 F) (M12 F)] I y-kopplingens ena female skruvar man original oljetryckssensor. I y-kopplingens andra femalre skruvar man in eftermarknads oljetryckssensor. |
|
Får du plats, så själv klart kan du göra det. Jag har oljefilter behållaren ivägen för att kunna skruva runt Y:et. Sen var jag tvungen att köpa denna adapter Länk För att kunna justera var Y:et skulle hamna, så jag fick på min oljekontakt (Kabeln är väldigt kort på min alla fall). Bästa du kan göra är att kika på din bil och se hur det ser ut med plats osv. |
|
Ok, då hänger jag med! Jo, det är ju det här med platsbrist. Just nu blev det väldigt aktuellt för mig att få dit oljetryck och temperatur på en M30B35-motor. Där sitter oljetryckssensorn längst bak väldigt nära torpedväggen - dvs ont om utrymme. Funderar på att dra en kortare slang från toppen och sedan fästa y-anslutning och båda givarna i något fäste på torpedvägg, insug eller liknande. Oljetemperatur har jag dock inte klurat ut något bra ställe än på M30 tyvärr - får leta mera. @Clintan66 : Vilken typ av oljetrycksgivare/oljetemperatursgivare använder du? Vill minnas att de flesta oljetrycksgivarna (som är bra dvs konsekventa i sin mätning) är en lite större rund klump och inte helt enkelt att sätta varsomhelst - eller? |
|
Jag har också den klumpen. Den finns nog på alla. Köpte först ett märke, men de strulade, så jag köpte från Biltema och den fungerar bra både på tryck och temp. |
|
Tackar för tipsen! Blir nog Biltema, verkar vara precis det jag är ute efter. Oljetemperaturen ska jag se om det inte går att sätta i oljetråget. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.