AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.002

Hjälp mig Oljebyte 316

Min BMW 2011 visar Service 4/7 2011 Det är Service att byta Bromsolja som jag tycker att jag inte behöver . Slocknar den utan att åtgärda bytet och visar nästa Service som skall komma efter 1800 mil och då är det olja ,filter
De flesta bilar använder hygroskopisk bromsvätska och det är viktigt att den bytes med jämna mellanrum för att undvika korrosionsproblem i bromsar mm. Vid service kontrollerar man alltid hur mycket vatten som är upplöst i bromsvätskan och byter vid behov.

I ditt fall tycker jag du skall köpa en billig bromsvätsketestare på biltema (kostar 40 kr) och mäta bromsvätskan själv. Är den ok så kan du nolla serviceindikatorn och byta vid nästa service.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tyvärr så mäter många bromsvätskan från behållaren, och där är det inte så intressant att veta dess vatteninnehåll. Det är främst längst ute i bromsoken som det är mest intressant att mäta.
Det är inte svårt att tappa ur lite bromsvätska ur bromsoken och mäta på dem. Men då kan man lika gärna byta vätskan. Skaffar man bromsvätskebytarslangar med backventil så är det faktiskt rätt enkelt. Bara att ansluta till bromsoket och ta ner slangen till en behållare. Bromsa en gång så att vätskan trycks ur oket. Fyll i behållaren (den får inte bli tom för då får man lufta bromsarna igen). Upprepa några gånger tills all gammal bromsvätska tappats ur och man fyllt på med nytt.

Om nippeln på bromsoket inte går att öppna så har det sannolikt redan korroderat och då får man vara beredd på bromsrenovering..
Tack för svaren. Men om jag byter bromsoljan vad händer med visningen på instrumentbrädan. Blockerar den nästa serviceintervallervisning som är olje,filterbyten om 1000 mil
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hade ungefär samma tanke som du, c_olsson. Har man grävt sig fram till oken för att tappa ur bromsvätska är inte steget så vansinnigt stort till att göra ett komplett byte.

Jag gjorde det nu i eftermiddags på min E34 535i (förberedelser inför bankörning). Använder omväxlande bärnstensfärgad bromsvätska och ATE Super Blue Racing vilket gör det tokenkelt att se när den nya bromsvätskan når bromsoket.

Provade tre olika metoder.

Gravitation : På med slang (rekommenderar klar plastslang med ID 5 mm - iallafall till alla luftnipplar på en E34) som slutar i en burk (med ett litet hål i locket för slangen) och öppna luftnippeln och låta gravitationen ta hand om det. Gick inte särskilt bra, insåg även i efterhand att jag hade slangen under bromsvätskans yta i burken vilket inte gör det lättare.
Backventiler och bromspedal som c_olsson nämner gör nog ett mycket bättre jobb än gravitationen.

Vakuum : Provade en tryckluftsdriven vakuumpump.
Länk
Var inte så imponerad. Visst, den drog ut lite bromsvätska då och då, men tyckte mest den sög in luft via anslutningen till luftnippeln. Provade även att ha lite fett på nippeln men det blev inte tätt för det. Helt omöjligt att se om det var luft utifrån eller inifrån bromssystemet man såg. Att lufta bromsar går inte med denna - man vet ju inte när man ska sluta.

Tryck : Provade med att trycksätta bromsvätskebehållaren med denna från Motive Products.
Länk
Överlägset bäst (har använt den många gånger innan och vet att den fungerar klockrent).
Den har även möjlighet att automatiskt fylla på bromsvätska (man fyller flaskan med bromsvätska och den suger upp därifrån) men det använder jag inte numera - det är så lite bromsvätska som kommer ut när man bara gör ett byte.
Pumpar upp till 15 psi (1 bar) tryck och sen är det bara att öppna luftnippeln och sätta sig och titta på det fina flödet :-)

För att minimera risken att gammal bromsvätska ligger kvar i bromsoket så trycker jag in kolven helt innan jag öppnar upp luftnippeln och låter den nya bromsvätskan strömma ut.

Hur mycket bromsvätska går då åt vid ett komplett byte? Gick åt totalt ca 0.5 liter och då slösade jag något vansinnigt. Bryter man någorlunda direkt efter att bromsvätskan bytt färg så räcker nog 0.20-0.25 liter.

Jag bytte dock inte bromsvätska i kopplingens huvud- eller slavcylinder, så gör man det också så går åt kanske en aningens mer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.