|
|
|
|---|---|
|
"PositionX" har nu kört igång på TV och fått hygglig publicitet inte minst teknikmässigt. Mha den teknik som används där så tänker jag göra följande: Recept: 1. En av mina gamla GSM-apparater. Här "konfigurerar" ingen ringsignal samt autosvar. 2. Telias billigaste kontantkort (räcker 1 år) 3. (Kanske) min gamla Philips personsökare. Tillredning: - Göm mobilen på lämpligt ställe i kupén, en lös mic. kan också tänkas. - Koppla in en laddare som ständigt är ansluten till bilen (personsökaren skulle kunna vara ett alt, att användas för att remote koppla på (on) mobilen - kanske lite långsökt. Men tekniken är enkel) "Gå" till Telias Länk och registrera kontantkortsnumret. Om nu bilen blir stulen så kan man (så länge telefonen är igång) 1. Se var bilen befinner sig på kartan - se länken ovan. 2. Ringa upp mobilen och lyssna på vad som ev. händer i bilen. _______________________________________________ Länk | |
|
Varför inte komplettera med bärbar handsfree så kan man dra fram microfonen och gömma den på något bra ställe i kupen? fyrhjulsdrift är roligast! |
|
|
Den här tråden har varit uppe förut ett par gånger. Kolla dessutom morgonens DN, MB har haft lite problem som Bernats Bil löst med guardlink. www.satsafe.se har också bra lösningar. Asken |
|
| Hur ska man kunna lyssna på vad som händer i bilen?? Vem ska svara?? | |
|
Autosvar finns en funktion på de flesta modeller, iallafall Eriksson med handsfree. Automat är bekvämt |
|
| OK, jag har aldrig ägt en Ericsson! | |
|
Jag köper allt du säger utom en sak, nämligen batteriladdningen som mej vetligen måste skötas "manuellt". Laddare som ansluts till telefonen laddar tills telefonen är fullladdad men laddaren börjar inte ladda igen (underhållsladda) när batterispänningen sjunker. Detta gäller i alla fall cig-kabel och vanlig 220Vladdare för hemmabruk. Möjligen finns underhållsladdning i bil-handsfreesatser. Med vanlig cigkabelladdare måste du alltså koppla ur laddaren och koppla i den i telefonen igen för att ladda om - ett manuellt steg jag undrar om du kommer undan.I så fall hur? Detta tänker man kanske inte på då mobilen sällan sitter på laddning så länge att batteriet behöver laddas om. Telefonen är ju just "mobil" och ska inte sitta i laddare. Min erfarenhet grundar sig enbart på Ericssonmodeller (eftersom jag jobbar på nämda firma men med växlar och inte telefoner). Jag har erfarenhet av telefoner från 688 och nyare. /Patrik, 325icabrio -94, BMWCS4096, PS De som gör telias positioneringssytem sitter våningen under mej DS |
|
|
Får man komma med ett fult förslag? Koppla telefonen även till förarairbagen - om du hör att biltjuven är ute och kör med din bil, tryck *# och utlös airbagen i nyllet på honom! ;-) Okej, kanske inte lämpligt att genomföra det men visst vill man hämnas varje potentiell biltjuv som rör ens ögonsten. Ett mer seriöst förslag skulle kanske vara att man kan stänga av tändningen till bilen så att blien bara stannar för tjuven som är ute och åker med den? Gör det med stil. |
|
|
Jag har kollat med SOnyEricssons kundtjänst och de hävdar att telefonen ska börja laddas när batteriet blir svagt utan att man behöver dra ur och sätta i laddkabeln igen. I så fall funkar iden bättre. Jag ska testa om det stämmer med ladaren hemma och en gammal telefon som har dåligt batteri som dras ut rimligt snabbt även i standbyläge. Återkommer med resultaten. /Patrik, 325icabrio-94, BMWCS 4096 |
|
|
Laddningen bör väl vara minsta problemet? Koppla laddaren till "ACC" spänningen från tändningen. Då startas laddningen om varje gång bilen startas. De flesta halvhyfsat moderna telefoner klarar väl en vecka i standby, så tfn ska väl inte batteritorska även om man skulle välja cykeln ett par dagar i sträck? /JOP |
|
markus00 |
Det finns laddare till bilen med standby jag har en sådan till min gammla Ericson 628 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.