AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
154.959

Tråden för er som ska beställa 4 serie Gran Coupe

Sida 7 av 40
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Blev osäker på bluetooth funktionen, visst kan man streama musik över Bluetooth med standard Bluetooth Business (6NH) eller krävs det Bluetooth Professiona (6NS)? Om jag förstod det rätt så tillkom audio streaming i 6NH från årsmodell 2015, men jag är högst osäker.
ma
105
mackann
428IX GC 2015
tsint, det går bara att streama om du har 6NS
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Nu hittade jag Länk

Och där står att "Radio Professional och Bluetooth-förberedelse Business samt USB anslutning" har "Ljudåtergivning via Bluetooth - Lyssna trådlöst på musik via Bluetooth" samt "Manövrering via kontrolldisplayen" så jag antar då att 6NH klara A2DP och AVRCP. Men vore bra om någon med 6NH kan bekräfta, hemsidor har haft fel förr.
Så här är mitt läge..
Sitter med en offert på M135iA Med Navi Pro samt H/K värt att nämna eftersom det kan handla om 3 månaders leveranstid på denna så kan det bli läge att gå på en xDrive.

Och en på 428iA M sport Navi Pro värt att nämna..
Dom hamnar på i princip samma prislapp GC blir 2.300 dyrare bara.
Ska få prova en fabriksny 428 med 0 mil på mätaren nästa vecka, ville ju egentligen gå på 420d men jag ska ge 428 en chans då den hamnar närmre M135 i prestanda.

Båda är Estorilblå.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Blir kul att höra vad du tycker om 428i. Tycker själv den motorn är riktigt trevlig och 4 GC är en väldigt vacker bil.
ma
105
mackann
428IX GC 2015
Nästa vecka ska den komma :D blir spännande!
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Nice, när beställde du?

BTW, mailade BMW om bluetooth och fick följande svar: "Det fungerar att audio- streama med Bluetooth Business (6NH) som är standard på bilen, men självklart även med Bluetooth Professional (6NS). Det kan bero lite på vilken telefon man har, men med vanliga iPhone/ Android fungerar det fint."
ma
105
mackann
428IX GC 2015
hmm minns knappt nu men tror det var i slutet på Maj.

Ah ok konstigt då det var det som var skillnaden innan på business och pro.
Vad är skillnaden nu då?
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Vad gäller BT-funktionalitet så skiljer inget såvida du inte har en BlackBerry-telefon.

Men sen har väl 6NS en mobilhållaren under mittarmstödet. Har förstått att många i USA tidigare har klagat på att man behöver hållaren som tar upp halva facket för att kunna streama audio.
Enligt min säljare så är pro bluetooth att du kan koppla in flera telefoner samtidigt samt fler mikrofoner i bilen, ganska onödigt tillbehör för dom allra flesta mao. Den behövs alltså inte för att kunna streama musik i bilen.

Beställde min för några veckor sedan. 420d Carbon Black. Lev. i slutet på augusti. Valde också mellan CB och MG men till slut föll valet på CB då jag tyckte att grå kändes lite för "tråkig". Väntar med spänning på lev. :)
Wi
10
Willy80
428ix GC
Jag startade denna tråd och har nu haft min bil i drygt ett år.
Är otroligt nöjd med bilen och är absolut den bästa bil jag haft.
Har även satt dit en svart performance grill som gör den ännu snyggare och passar väldigt bra till silver och det svarta i m paketet.

För er som beställer bil så kan jag verkligen rekommendera att välja till adaptive m suspension. Otroligt skönt att ha komfort när man kör i stan och sen kunna ändra till hårdare fjädring när du kör snabbt på motorväg eller på kurviga vägar. Min förra bil var en F11 530 som hade väldigt bra komfort men jag stod inte ut med den svampiga fjädringen i hög fart.

Kommer dock tyvärr troligtvis behöva sälja den inom en snar framtid pga tillökning i familjen så om någon vill göra ett fynd så säg till :)

Min bil

428i x-drive
Glaciärsilver
Svart läder
M-sport paket
19" 442
Sportautomat
Komfortpaket
Soltak
Navi pro
RTTI
Tonade rutor
Svankstöd
Adaptive M suspension
Hifi
PDC fram och bak
Ma
254
Marw007
BMW E39 M5 - 03
BMW E39 525i M - 03
BMW X3 20d M - 17
Min farsa är precis påväg att beställa en ny så hör gärna av dig om prisbild etc då detta är ett intressant alternativ.
Fick prova en flångny 428 Coupe en snabbvända och nog duger den åt mig, min enda invändning och den kvarstår från när jag körde mkt 328 när F30 lanserades, den låter som en Volvo när man gasar på.. Det gör inte min M135:a.. :o)

Tanken är att skriva på kontraktet i slutet på nästa vecka och det står verkligen och väger mellan M135 och 428 GC..

bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Clubsport
Körde du den i sportläge. Min låter väldigt bra i sportläget. Har tidigare haft flera bmw bensin 6or. senast F11 528i n53 som inte hade något motorljud i jämförelse.

DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag förstår din vånda clubsport. Jag stod inför samma val ang motor när jag köpte min nuvarande kärra. Vid tidpunkten hade jag en Golf R som stod som referens. Golfen hade ett rätt bra ljud för att vara fyrcylindrig med både skönt förbrännings och avgasljud. När jag jämförde med en 328 så upplevde jag bmw som knäpptyst. Mycket litet motor och avgasljud. Att motorn är så tyst gjorde också att jag upplevde Golfen som klart vassare, vilket den inte var (marginellt snabbare än bmw). Sen provade jag en 335:a och jäklar vilken skillnad. Nu matchades prestandan av ljud både från motor och avgas. Trots att det blev +89' så ångrar jag mig inte en sekund, upplevelsen är en helt annan. Men i det fall handlar det om mycket mer än bara motor då ettan vs 4 GC verkligen är två olika djur. Jag gillar verkligen 4 GC då den är en designmässig fullträff av trean som utgångsmaterial och praktisk baklucka. Det som drar ned för GC för mig är takhöjden i baksätet. Men sitter man aldrig där eller har passagerare så är det ju strunt samma (jag har barn i barnstol och riskerar slå i huvudet varje gång jag ska assistera dem).

Lycka till med valet. Det är två mycket fina bilar.
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Skillnaden är säkerligen stor mot m135i. Dock är det skillnad mellan ljudet mellan 328/528 och 428i. trots likadan motor. Motorn i 428i på sportläget låter ganska mycket.
428:an var fabriksny och ska också säljas som fabriksny så jag körde väldigt försiktigt och en ganska kort bit.

Ska prova 420d GC igen imorgon, grundtanken var ju att GC vackra och elegantare framtoning skulle få mig att vänja mig vid 190 hk dieseln lättare istället för mitt förstaval M135. Hade 320d hemma över natten och sedvanlig långtur då kändes den lite tam. Fick inte samma känsla med 420d, förförd av formerna kanske.

ma
105
mackann
428IX GC 2015
Bilen kommer kanske redan imorgon men senast söndag.
Dock har tydligen bmw tyskland missat skicka nån datafil till transportstyrelsen så ingen 4 serie som skickats till sverige nu senast har fått nått reg nummer så nu måste jag vänta med att hämta ut den ändå tills de fått reg plåtar... Vilket säkert dröjer en vecka extra.. Inte så farligt lång extra tid egentligen men känns bra länge när man nu är i leverans veckan den skulle komma..
Vaa?? Kan det stämma att de inte fått regplåtar på grund av miss från BMW tyskland?

Var hos ÅF i lördas och fick info om att den är vid hamnen men inget regnr än. Senaste status var 26 juli så jag antog att de bara inte hade gjort anmälan för den än men om det är så som du säger @mackann så innebär det att misstaget är från BMW tysklands sida. Fan också... aja bara o vänta
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.