|
Sida 4 av 40
|
|
|---|---|
|
Efter att ha haft adaptiva xenon på min F11 LCI. Det var då dom fick samma funktion som LED, är det den första rutan + svankstöd ( som är totalt obegripligt varför man skall behöva betala extra för, nästan så att man överväga köpa annat märke pga denna idiotiska snålhet att inte ha det standard på ALLA stolar) Tillbaka till adaptiva xenon så upplever jagnu mer mörkerkörning som mycket behagligar, tirotts stigande ålder och behov av ljus. Halvljuset, som alltid kompletteras med att höger lampa lyser upp skogen på högersidan är ruskigt bra. Även helljuset upplever jag som att det lyserstarkare och längre, beror än på att ljusbilden anpassar sig till hastigheten, fortare så smalnar spetsen på helljusbilden och lyser längre. Som sagt, för mig en måste utrustning Och PPK kan du lika gärna montera direkt, du missar massa tid annars med bättre prestanda och motorn behöver ingen inkörning, visst man behöver väl inte tokköra med maxvarv 4800 r/m första tanken //GC |
|
|
Fick ett mail från säljaren idag och bilen levereras 1 juni istället för midsommar :) 420 GC M-Sport 320d Touring (F31) -2012 |
|
|
@GoC: håller helt med, vissa saker är BMW snål med, som svankstöd och en del annat, för ett premium märke så vill man ha lite mer, men men så är det. För mig så lägger jag hellre in adaptiv dämpning om jag ska välja men alla har olika prioriteter :D Då kanske jag lägger till PKK direkt, det var mest säljaren som tyckte jag skulle vänta men de verkar inte veta mycket alls om bilar de säljer tyvärr. @Holman85: Grattis :D blir säkert kul att då denna drömbil ;) Berätta gärna hur det känns när du har kört det..... |
|
|
@vampyren svankstöd är ett måste för mig, snålade och köpte standardstolar utan det. Hade sportstolar med svankstöd i min förra F10, fick ont ute på höftbenen av sportsätena, men ryggstödet var kanon. Provsatt länge inna jag bestämde stolar, kände då mest efter hur sätet var. Sitsen är riktigt skön, men att man inte väljer elektriskt svankstöd skulle innebära att det inte fanns någon anatomi alls i ryggen, i alla fall inte för mig som är dryga 190cm, var en väldigt negativ överraskning. Efter några sex timmars turer var det på vippen att jag bytte bort den, trots 1400 mil på mätaren, fick vansinnigt ont av kanten på stolens överkant, men det blev aldeles för dyrt. Har nu byggt ett eget svankstöd med ett par små kuddar inne i stolen, bara att ta bort plasten på baksidan å knö in dom. I kommande lär det bli ett kryss i den rutan, adaptiva lysen, och troligen även aktiva chassiet samt HK. Man får mycket om man skippar navigation, som mest ger en större och snyggare skärm. Säkert en taktik att ha en ful originalskärm som inte som så där listigt som på Audi går att fälla in. //GC |
|
|
@GoC: bra tips, har lagt till elmanövrerade stolar vilket är måste för mig, hatar spakarna själv. Jag tror svankstöd ingår i det (ser ut så på bild iaf men jag får dubbelkolla). Håller med att priset på nav är alldeles för tokig, jag tycker det borde vara standard eller kosta max 5-6k inte 20k! Men jag kommer att använda det ruskigt ofta, kan iof klara mig med luren men älskade iDrive och hur det fungerar integrerat. Lite onödig men väldigt bekvämt. Jag vet att jag blir blåst :( Du kör 420D eller? vad tycker du om ljudet och upplevelsen? |
|
|
Svankstöd ingår INTE i elmanövrerade stolar, blir att plussa på 3000 för en grej som var standard i Volvo 140 på slutet av 60-talet. Stolar kan inte BMW bygga, och dom blir inte bättre, komfortstolarna i Nya X5 t.ex är klart sämre än i gamla modellen. För mig kommer kommande bilbyte till stor del bestämmas av stolarnas komfort. Dom bästa jag har haft bar dom som var i min SAAB 9-5 av 2001 års modell. Har oxå provsuttit nya XC 90, där kan man snacka om fantastiska stolar, det vore nått för BMW att snegla på. Men jag skall ge 4-serien en rejäl chans, gäller bara att finna en med sportstolar och svankstöd att provköra några timmar. //GC |
|
|
@vampyren Jag kör 520. Den går tyst och trevligt. Dom turer jag gjort än så länge med 4-serie har varit 35i. Men ljudnivån inne i bilen tyckte jag var lägre än både 3 GC och x4 som jag prövat med både diesel 4:a och sexa. Motorljudet är klart lägre på nya 190 hk dieseln än gamla. Med Ppk på gamla får motorn ett annat ljud. Avgasljud finns ju inte i nån modern bil, förutom artisifiellt och lite sköna mellangasknallar vid fullt pådrag på bensinransonering. Men det är ju bara skapat för att det skall låta bra, vilket det gör. Men det är bara kul en liten stund. Skall försöka få till en provtur med 420 GC xd på fredag. Men av dom tidigare körningarna så tycker jag om bilens karaktär i fråga om vägkänsla, kombination av sportighet och komfort samt ljudnivå inne i bilen. Bra dämpning av vägljudet trots 19 tums dubbade. Inte som F11 men ändå helt ok GC |
|
| Jag valde sportstolar med svankstöd :) | |
|
Hann du testa 420 GC? ska själv prova någon gång i veckan hoppas jag. Hur var din upplevelse? |
|
|
Mahhbechh - riktigt fin bil! Mackann- mycket fin, précis så jag velat ha den! |
|
|
Provkörde själv igår och blev glad överraskad över hur tyst det vart i kupén och känslan. Var lite skeptisk efter att ha läst så mycket om diesel ljudet men det störde inte mig. Så det blev en 420D , m paket, mineral grå plus lite annat smått och gott ☺ Nu måste jag vänta tills jag får en plats på linan för tillverkning. |
|
|
Va kul, du blir säkert nöjd. Fick du någon preliminär vecka för leverans? Sa de något om att de ändrar paketen? Det ska vara något advantage paket som standard sedan kommer sport line kosta till skillnad mot nu. Komfortpaketet försvinner. Lite orolig att de ringer upp och säger att jag måste göra om beställningen för paketen jag beställde med inte finns längre.. Alarm blir standard med, undra om man får med det fast man inte beställt det då det blir standard utrustning? |
|
|
Säljaren hade en uppdaterad lista med vad saker och ting kallas (nyare benämning på paket och dess innehåll) men allt det du säger är nytt för mig så jag vet inte om jag/vi blir berörda av det. Han skulle återkomma med en preliminär vecka så fort han får besked. Han misstänkte det skulle bli slutet av juli eller början av augusti så det blir en lång väntan. Du får din långt innan mig :D |
|
|
Sålde Z4:an och var helt inne på att byta vinterdieseln mot en 428/435 GC. Gjorde en första bekantskap med 4-serien i en 420d X-drive. Den var ungefär lika kul som den Hyundai ix35 jag körde ett par dagar innan. "Lampan lyste men det var ingen hemma!" Eftersom jag var inställd på att handla en 428 eller 435 provkörde jag en bakhjulsdriven 428 MSport senare. Kan bara säga att 4-serien är helt ointressant efter det. Vad f..n har hänt med BMW? Visst, lite mer känsla i ratten var det i den 2-hjulsdrivna men den var ju inte rolig att ratta, den kändes som vilken modern bil som helst med hyfsat fast fjädring. Tråkigt eftersom 4-serien är den enda BMWn som tilltalar mig estetiskt. Som tur var testade jag en M235, det är en riktigt kul bil att köra! Väldiigt dålig känsla i ratten tyvärr men annars en mycket trevlig bekantskap. Lite gammaldags när man ser på inredning och möjliga tillval till "infotainment-system" och inte så vacker att se på men som sagt riktigt kul att köra så det får nog bli en sådan, eller en Golf R som är riktigt imponerande att köra. Golfen känns ju betydligt modernare och har ett bättre chassi men BMWs 6:a lockar ju alltid! Hade 235an funnits som GC, haft 135ans led-ljus och varit kompatibel med Android Auto skulle den redan varit beställd. Så ursäkta inlägget i tråden "Ni som ska beställa en 4-serie GC", men jag Tänkte faktiskt beställa en 4-serie GC |
|
|
LOL att jämföra en SUV med 135hp mot en sedan (coupé) på 190hp och säga de är nästan likvärdiga låter lite crazy. Visst är 420d ingen racerbil men den är långt ifrån långsam iaf inte om du jämför det mot den suven (eller vad man nu kallar dessa bilar) :) Jag antar att du ville kunna ratta som BBC folket på filmen? De verkar klara det galant så du ska kanske öva dig lite mer :) Sen tror jag inte du kan jämföra en Z4 med en sedan, klart att det är en annan tyngd och känsla i det, kanske därför du trivdes mer i en 235. Jag var faktiskt själv nära att välja en Golf GTD men kan inte hålla med att den är modernare. Till ex får man en touch skärm i golfen istället för iDrive, den är slö och distraherande. Golfen har bra kvalité men den är inte bättre eller kanske sämre än BMW. iDrive är däremot rätt mycket bättre. Har du tittat på Mazda's nya Mx-5? tror du kommer att gilla det :) Nu tillbaka till ämnet :D |
|
|
Tjena, funderar på att byta ut min F34 20d mot en Gran Coupé: www.bmw.se/myconfig/m0u7z0b2 Hur mycket har ni andra kunnat förhandla ner priset (tjänstebil i eget bolag)? |
|
|
Du kan säkert få runt 12% om du kan förhandla :D |
|
|
@125d Jag valde bort rattvärme i min F31 när ja beställde den, men ångrade mig när de blev vinter. nu när ja beställde F36 vad det första ja valde va rattvärme :) Såg att du inte hade de! 420dA GC (F36) -2015 |
|
| Rattvärme i all ära, men borde inte parkeringsvärmare som värmer hela bilen vara fabriks-option som på tex Skoda (för ca 9 000!). Eftermonterad värmare blir löjligt dyr samt heller inte lika funktionell. | |
| Håller helt med dig @332, tror BMW bryr sig inte eftersom de säkert bra iaf. De har det på 5 serien men inte på 3 och 4 serien idag. Hade hellre valt det. Rattvärmare klarar jag mig utan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.