AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
154.943

Tråden för er som ska beställa 4 serie Gran Coupe

Sida 34 av 40
Visa användare
62
Kimi68
440ix GC-17 MPPSK, M-brakes
Kör inte BMWs larm, tjuvarna har knäckt koden till dessa, enl BMW själva så eftermonterar dom Defa
Verdi
Klart man vill ha skinn. För mig är det ett måste. Känns lyxigare och fräschare och så är det lättare att hålla rent efter ungarna.

Annars ser det väl bra ut. Jag hade dock "sparat" 13 tusen och beställt en 440ix istället. På med ett PPK som ger 360 hästar och mysigt sportavgassystem så låter bilen lika bra som den ser ut. Otroligt mycket trevligare än dieselmotorn. Skulle säga att det skiljer ca 2-2,5 dl per mil i förbrukning. Det kan det väl vara värt?
Li
97
Lillebjörn III
G21 330E -22 M-Sport
E90 320Si -06 (trackday project)
Tack för input!
Skinn har jag i min 330 och det avskyr jag :-(
Kallt på vintern, men framförallt dåligt i varma klimat.
Jag tillbringar mycket tid i Medelhavet och att ha en handduk med sig för att
kunna sätta sig i bilen utan brännskador (ärligt!) går fetbort.
Därför alcantara för mig.
Men skinn är snyggt och lättskött!
En 440ix med ppk är ju ytterst marginellt snabbare än en original 35d?
Och leker man med tanken att optimera en 35d är den rätt tuff...
Och för mig med långa snabba Europa etapper passar dieseln bättre med bränsle
förbrukningen och färre tankstopp.
Och jag tycker om ljudet i min 330 diesel idag...
Är en 440ix ppk snabbare än 435dx?

Verdi
En 440i är snabbare i original än en 435d. Förutom då den där 0-100 tiden. ;) Men framförallt så är det roligare med bensin. Med PPK så är den nog avsevärt snabbare uppe i fart.

Lyssna på detta och försök sen säga att dieseln låter bra. :)

Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
För egen del upplever jag Bmws dieselsexor som otroligt välljudande när de får lite varv och belastning (tomgångsljudet är ingen höjdare). Prestandamässigt skiljer det så pass lite att jag har svårt att föreställa mig att man upplever någon skillnad. Men enligt Länk har de räknat fram accelerationen på något sätt(ingen aning om det är relevant) och där skiljer det inget till 100, 0,5s till 150 och en sekund till 200. Omkörningsegenskaperna 80-120 på fyrans växel vinner dieseln med en 0,5 sekund och med 2 sekunder på sexans växel.

Alternativet är att satsa på Alpinas diesel men den går inte att få i GC utförande.
Visa användare
62
Kimi68
440ix GC-17 MPPSK, M-brakes
Alltså, ljudet på en 440i med "power o soundkit" ger mig gåsljud.
Herrejösses vilket sång, värt varenda krona.
da
76
daggen_
440i xDrive GC MPPSK -17
XC60 D4 AWD -16
Håller med Verdi. Jag har kört diesel de senaste 10 åren och hade tidigare en 420d. Insåg ganska snabbt att den motorn var helt fel i en 4 GC och hade nästan bestämt mig för en 435d då jag fick upp ögonen för den nya B58 motorn. Ändrade mig i sista sekund och beställde en 440i xd istället.

Det är ett val jag inte ångrat en enda sekund sen jag satte mig i bilen. BMWs dieselsexor är fina men de är inte ens i närheten av lika "rätt" som en BMW bensinsexa i en bil som 4 serien...

Som Verdi skriver så är det så sjukt mycket roligare med bensin, dessutom går den hårdare också. För att inte tala om när man drar på MPPSK.

Mitt tips: ändra ordern.
Verdi
igelkotten,
Prestandamässigt så är ju dieseln helt klart jämförbar. Men vad gäller sånt man inte riktigt kan ta på. Känslan. Då ligger den efter. Men det är klart. Man sparar ju säkert 4 spänn milen på bränslekostnaden. Blir ju uppåt 10 tusen på ett år. Vilket hade spelat roll om bilen kostat 100 tusen. Nu är det ju ungefär vad den tappar i värde per månad. Dvs, bilen är så jävla dyr att man lika gärna kan gå 100% istället för att stanna vid 95%. Om du förstår vad jag menar. :)

Li
97
Lillebjörn III
G21 330E -22 M-Sport
Kul att ni skriver lite!
Bensin blir det nog inte ändå...
Motorsången är vacker, men jag orkar inte med den på sikt
Föredrar dieselmullret :-)
Det handlar inte nåt om pengarna jag sparar per mil, att tanka mer sällan är desto viktigare.
Har nu kollat detta noga också, 435d med exempelvis Hartge optimering är på en annan dimension prestandamässigt.
Ledsen men 440ixppk är tyvärr akterseglad där.
Men jäkligt roligt att bolla lite åsikter :-)

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Bevisligen så finns det 35i-motorer med 700hk så att en trimmad 435d skulle aktersegla en sådan känns långsökt.

35i motorn är mycket mer populär i andra delar av världen än 35d, exempelvis USA så sannolikt har trimkunskapen och resultaten mycket bättre på 35i-motorn.

Men att jämföra trimmad motorer känns väl lite meningslöst, är det inte bättre att fokusera på det som kan köpas av BMW idag, över disk?
Li
97
Lillebjörn III
G21 330E -22 M-Sport
Jag har primärt långa snabba Europa-stinter i fokus för den bilen jag specat, min 330d har varit en trevlig kamrat hittills.
Kommer inte trimma nåt heller, men ska man göra det så måste ju nån form av garanti finnas.
700 hk är inte relevant, det åker man inga 450 mil långresa med tillförlitlighet med.
Däremot ppk eller tex Hartge optimering med garanti är användbart för "vanliga" människor.

Verdi
Grelle,
N55 och B58 är inte lika trimvänliga som den gamla N54:an så några 700 hästar får du inte ut från en 440. Men dryga 400 lär ju inte vara så svårt om man vill.

Lillebjörn,
Hartge har jag för mig är en simpel dieselbox? Lämnar verkligen BMW garantier på den? Att Hartge hävdar att de har garanti är ju lika mycket värt som BSR:s "garanti".

Håller med om att det är rätt trevligt med diesel också så det är inte det. Blir kanon för hur du ska använda din bil.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Verdi, det vet vi inte än vad den motorn kommer stanna på. Den är fortfarande ny, men vi är väl alla överens om att det inte är värt att jämföra annat än det som kan fås med garanti och det tvekar jag på att hartge går. Okej om de garanterar motorn, men om en drivaxel går kan BMW neka den och Hartge garanterade bara motorn...

Bensinsexan går ju utmärkt på snabb autobahnkörning. Min bil drog 1l/mil på de tankar när jag hade målfart på 190km/h. Kommer ju alltid ut sniglar i vägen då och då, men samtidigt var vi uppe kring 240km/h när tillfällen gavs. Men min lilla tank gjorde ju att vi fick tanka efter ca 2,5h. Men då hade vi kommit ca 42-45 mil.

Så det är klart att en diesel har lägre förbrukning och då blir det ju färre tankstopp.
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Skillnad mellan 420d och 435d i ljud och känsla var för mig stor när jag provkörde de båda. Skillnaden mellan 430d och 435d upplever jag som mindre turbofördröjning pga de dubbla turboaggregaten. Snabbheten är svår att bedöma då det gått fyra månaderna mellan mina körtillfällen. För egen del känner jag inget behov av ytterligare trimning.

Bilar i denna klassen som Verdi påpekar köper man inte för den låga förbrukningens skull då värdefallet med råge står för den stora kostnaden. Men gillar ändå känslan att efter drygt 80 mil tanka och klara mig på under 700 kronor och samtidigt ha en bil som gör 100 på under fem sekunder. Har erfarenheter sedan tidigare av att både kunna köra 90 mil för runt 500 kr i min förra bruksbil (Audi A2 tdi) och komma 70 mil med 1200 kr bensinnota (Audi S8). Den ena bilen blev man glad över att tanka medan den andra gav mig ångest medan körupplevelsen var den omvända. Med 435d slipper jag ångest vid pumpen, har roligt bakom ratten och njuter av motorljudet (även om 440 har ett ännu bättre ljud).
Li
97
Lillebjörn III
G21 330E -22 M-Sport
Igelkotten, känns som du prickade lite mina tankar där.
Bensinaren känns lite sexigare initialt men på lite sikt passar råstyrkan mig bättre.
Åker du 35d igelkotten?

Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Japp 435d GC, kört 1600 mil på ett halvår cirka och är helnöjd. Har inte provat 440 så kan inte jämföra. Men gillar verkligen bottenstyrkan och ljudet från 2000 varv och känslan av att slungas iväg utan att bilen behöver växla ner. Få bensinbilar har gett motsvarande känsla. Positivt överraskad att den accelerar friskt upp till varvtalsstoppet vilket annars brukar vara dieselbilens svaghet.
Grattis till bilköpet lillebjörn!
Verdi
Ni som kör GC. Tycker ni inte den är åt hvete för hög på hjulen? Det är faktiskt nånting jag aldrig brukar var särskilt känslig för. Tänkte inte alls på det på min F31 men på 435:an jag hade ett tag i våras/somras så tänkte jag på det hela tiden.
da
76
daggen_
440i xDrive GC MPPSK -17
XC60 D4 AWD -16
Jo fyfan hur den ser ut. Störde mig något fruktansvärt tills jag sänkte den. Ser ju ut som en X4...
Verdi
Vad sänkte du med för nåt? Försämrades komforten mycket?
da
76
daggen_
440i xDrive GC MPPSK -17
XC60 D4 AWD -16
Jag bad handlaren sätta på ACS fjädrar när de monterade på MPPSK så jag hann köra 40 mil innan jag bytte. Den snabba versionen är att bilen givetvis blev något stötigare, dock betydligt mindre än vad jag hade trott och inom fullt acceptabla nivåer (ändå har jag 20 tummare på bilen!).

MEN. Allt annat blev så sjukt mycket bättre. Bilen går så galet mycket bättre på vägen och all den jobbiga "body roll" som finns original på xdrive är som bortblåst. Nu känns bilen som den borde gjort från fabrik. För mig gjorde verkligen ACS hela skillnaden. Utseendemässigt är ACS det enda vettiga alternativet enligt mig, de övriga sänker för mycket. Sammantaget kan jag bara konstatera att ACS är helt rätt för GC med xDrive, i alla perspektiv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.