AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
154.941

Tråden för er som ska beställa 4 serie Gran Coupe

Sida 23 av 40
Sw
17
SwedeCT
Alpina B3 Biturbo Touring Allrad -14
Mini Cooper -09
BMW F650CS Scarver -04
Harvest, ok - svårt att säga. Gissar dock N47.
4-serien började tillverkas med B47:an fr o m mars -15 och för 3-serien väntade de till senaste faceliften (LCI) tror jag.
Mer än 75% av alla nya lagerbilar (F3x) som jag tittade på under september månad innan jag köpte min F36:a hade N47 motorn. BMW snackar inte mycket om den roll-outen...många tror att det gäller 6 hk (184hk>>190k), men det är en ny generation med lägre ljud och mer Nm (dock ej som 6 cyl ;)

Någon här som använder 4-serie som familjebil? Dvs iaf 1 barn med barnstol. Kollade bagageutrymmet och det är ju lite på gränsen. Även låg taklinje känns som i och urlyft av barn ställer till det.

3-serie GT är ju rimligare men inte i närheten av 4-serie GC i utseende.
sm
34
smarteus
428i GC xDrive 2016
Hej alla!
Idiotfråga som säkert går att läsa i manalen.
Bagageluckan på 4-serien GC är ju automatisk/eldriven. hur farligt är det för motorn att "tvinga" ner bagageluckan utan att trycka på knappen för stängning? den kanske är designad att klara av detta?
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Hej alla,
Fick min 428iGC förra veckan. Måste säga att den är en av de snyggaste bilarna jag någonsin ägt! Bara under de första dagarna fick jag massor med positiva kommentarer från människor jag inte ens känner. På macken när jag stod och tankade, på lunchen vid restaurangen, på ICA parkeringen.. ja, såpass många komplimanger har jag aldrig fått på bara några dagar. De flesta frågade särskilt efter vad färgen heter.
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Grattis! Men du har ju valt en EB F36 M sport, inte direkt den diskreta bilen - klart folk kommenterar =)
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Har under några dagar lånat en 420d GC xDrive med standard-chassit. Vilken enorm skillnad det är på standard-chassit jämfört med min med m-sportchassi när man kör dem back-to-back! Jag skulle inte påstå att mitt chassi är speciellt styvt, inte jämfört med ett s-line chassi iaf - däremot så kränger det mycket mindre.

En annan observation var att lånebilen kändes mycket tröttare, iaf i vanliga komfortläget (samma motor och automat). Borde ju inte vara någon skillnad, är automaten adaptiv? Den kanske nyligen varit ute på någon tråkig långkörning?
Sw
17
SwedeCT
Alpina B3 Biturbo Touring Allrad -14
Mini Cooper -09
BMW F650CS Scarver -04
tsint: intressant. Var båda motorerna den nya B47 (190hk)? Hade annars gissat att lånebilen var N47 (184hk). Om båda var samma borde den inte vara mycket tröttare.

Idag uppdaterade BMW äntligen till 4G, det gör rejäl skillnad i hastighet!
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Någon som vet om 4-serien GC kommit/kommer som företagserbjudande liknande det på 3-serien? Alltså typ Business Advantage Edition.
sm
34
smarteus
428i GC xDrive 2016
Clubsport: vad menar du med uppdaterade till 4G? Vet vad du menar men hur kan man verifiera/testa detta? Sker det automatiskt?
smarteus:
Det sker automatiskt, tidigare var det ju bara 3G. Gå in på Connected Drive och sen exempelvis Nyheter så ser du att det nu står 4G i övre vänstra hörnet.
sm
34
smarteus
428i GC xDrive 2016
Clubsport: hmm ungefär som jag trodde.
Dock inte för mig när jag testade idag. Står fortfarande 3G.
Har en 428i GC 2016 tillverkad i september, hämtad 1:a okt.

Inget man kan tänkas behöva göra? :)
smarteus:
Konstigt min är också tillverkad i september och hämtad 10:e oktober.
Kan det ha att göra med var i landet man bor möjligen.
Edit: Såg nu att det bara skiljer 12 mil. Det funkade även i Gävle med 4G,
Jag har inte gjort någonting speciellt med min bara kollat in nyheter varje dag.
Såg det först när jag provsatt i nya 7-serien.
sm
34
smarteus
428i GC xDrive 2016
Clubsport: Jag bor i stockholms innerstad. så borde vara okej 4G mottagning.
provade igårkväll igen. gick in överallt i connecteddrive (BMW Online). provade välja "uppdatera" där det gick. men fortfarande en 3G logga uppe i hörnet. undrar om ens BMW handlare har någon aning om vad man pratar om ifall man skulle fråga om 4G är enablat eller inte. :)
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Jag gissar att begränsningen ligger hos LTE/UMTS-operatören. BMW's IMSI-nummer måste läggas in i nätet med EPS-kapabilitet, troligtvis så använder inte BMW sig av en fast IMSI-range utan varje IMSI måste läggas till individuellt och då får inte alla LTE samtidigt.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Funderar också på en F36 nu, ska byta jobb i dagarna och kommer troligen få en tjänstebil för 10 PBB.

Men (även om det inte är riktigt dags än) - vad tusan ska man välja?? För nästan en halvmiljon (brutto) får man ju många sjukt fina bilar.

Då jag alltid söker göra "personliga" bilval som ger den där speciella ägandeglädjen, står det just nu mellan följande tre modeller:

- 428iAM GC (ogillar motorn, har ej råd med en 435 - men...she's a beauty!)
- M235i Cab (älskar motorn, gillar fyrsitsiga cabbar - men hur snygg är den då..)
- Wildcard: M-B C300 Coupé (Snygg som få - någon som kört den?)

Fö: Har en liten familj med en petite fru och en dotter på 3.5 år, handlar ej i Ullared.

Hjälp?
Ma
82
Mats72
M3 3.2 -97
325iM Cab -94
750 iL -99
Hej!

Ett angenämt problem att ta ställning till... :)

Bland BMW bilarna så skulle jag valt 428iAM GC. Motorn är lite karaktärslös men som bil betraktad så tror jag den kommer att vara trevligare att leva med i vardagen.

Dessutom så kan du ju krydda den med hel del utrustning innan du når gränsen för 10 PBB - det kan du inte med M235i Cab.

MVH/Mats

Visa användare
3.753
Sani
Nä....men det beror mest på att det inte finns så mkt utrustning att välja för cabben :)

Vi får väl se, som sagt - det nya jobbet är fortfarande inte "spikat"; är mitt inne i de sista förhandlingarna på ett par jobb.
Men frugan tycker också GC - inte helt egalt i ekvationen haha!
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Sani,

När ska du beställa? I mars/april börjar väl 430i produceras.

Visa användare
3.753
Sani
Jag har inte tecknat kontraktet än - det står mellan två jobb, avgörs nästa vecka ;)

Ena företaget erbjuder ovan 10 PBB, andra endast 7.5 - hoppas det är förhandlingsbart.

Men 430i kommer fortfarande vara en fyrcylindrig maskin väl? Med "bortfall av emblem" gör det nog ingen större skillnad mot dagens 428.. (?)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.