|
Sida 22 av 40
|
|
|---|---|
| Någon av er som beställt som köpt till M Performance avgassystem? | |
|
Hej Eftersom rutorna är en bärande del i karossen så spricker de väldigt snabbt efter ett stenskott som är nära "kanterna". Det är därför inte lönt att laga. Dessutom är det sant att kvalitén stadigt försämras (gäller iofs samtliga komponenter i dagens bilar) pga. tillverkarnas i vissa fall nästan absurda krav på kostnadssänkningar. Detta pressar underleverantörer till att leverera allt sämre komponenter i avseende på livslängd. Hos VW finns många exempel såsom kam och vxl låde ras. Även den nuvarande skandalen är ett exempel dock sägs det att leverantören påtalade att det var olagligt. Även min egen bil är ett exempel. Har knappt gått 2 500 mil och det är redan dags att byta framruta. |
|
|
Trist väder att hämta ut en ny bil i, men kan iaf konstatera att lacken är väldigt tacksam då det knappt syns att den är skitig. Länk Har inte hunnit kolla runt så mycket, men finns det inget sätt att se aktuell hastighet i någon display? (ej navi) Den analoga visaren är ju inte jättestor, men man vänjer sig väl. |
|
|
@tsint Grattis till en underbar bil! Mycket roligt att upptäcka närmaste tiden, jag lovar! Har haft min snart 2 veckor nu o njuter av varje mil. Både stadskörning o landsväg, så snart breakar man 200 mils inkörning! Vad gäller hastighetsmätare så är det nog HUD som gäller för digital visning. Har det själv och funkar perfekt! Är riktigt nöjd med Innovationpaketet med HUD, adaptiv farthållare, adaptiva LED o helljusassistent. Alla features motsvarar förväntningarna. Lycka till o njut! /Dan |
|
|
Grattis @tsint! Snygg bil tycker jag :) - Glaciärsilver, M Sport (inkl style 400M fälgar), etc. Hämtade ut vår bil som ser exakt lika dan ut för 6 dagar sedan. Har inte sett så många i just den färgen, M paket och fälg-kombon. Bilen lämnas in för keramiks lackskyddsbehandling inom en vecka. Finner mig själv ta omvägar till allt p g a av helhetskänslan :) Enjoy! mvh /Peter |
|
|
Härligt, mer än jag som har bra smak då ;) Eftersom jag bor i en mindre ort så möter jag inte många F36'or, än färre i glaciär silver (aldrig sett ngn). Jag tycker M Sport tillsammans med shadowline kommer till sin fulla rätt på silver - så jag är grymt nöjd :) Då detta är min första BMW (tidigare kört VAG) så finns det några detaljer jag inte riktigt blir kompis med. Tex, varför sänks inte volymen på musiken när jag använder PDC? Tycker även det är lite irriterande att radion fortsätter efter att jag stängt av tändningen, det är först när jag låser bilen som radion stängs av?! |
|
|
tsint Om du trycker en gång till på knappen för att starta/stoppa motorn efter det att motorn stannat och utan foten på koppling/broms så dör tändningen och radion stängs av. |
|
|
Har ju precis fått min 428i GC 2016 med bl.a. Park Assist. Hade en 2014 320d med Park Assist innan. den kunde fickparkera hur fint som helst. Min nya bil har ju som säkert många andra här redan vet/testat även möjligheten att parkera i en vanlig "parkeringsficka". Ser även lite annorlunda ut i displayen när man använder park assist mot min förra 2014 BMW med park assist. Dock har jag inte sett något om att den gör "allt" (lägger i drive och back automatiskt). Fick en massa frågor i displayen första gången jag använde park assist i nya bilen men klickade förbi det ganska snabbt utan att läsa allt för noga. Har någon testat eller vet om det även gäller för 2016 4-serien med att man kan hålla nere park-assist knappen så kör bilen framåt och lägger i backen automatiskt? |
|
|
tsint: har inte hunnit kolla pdc/volymsänkning ännu, men det låter konstigt... falkn: tack för infon! En fråga till GC ägare: Vet någon om det får plats en uppsättning (4st) 18" fälgar/däck i bilen + 2 passagerare....?? Har köpt en uppsättning på annan ort och båda barnen är med i bilen när vi åker förbi där...hoppas allt/alla får plats med 1 st 40 + 1 st 20 ryggstöd nedfällt. Någon som vet? |
|
|
Denna vecka gick min bil in i produktion.. Ca tre veckor kar till leverans och nu börjar jag bli nervös... Fast på ett positivt sätt :) Köpte blanksvarta njurar med dubbla stavar (M4 look) idag. Kommer bli riktigt snyggt med estoril blått tror jag. |
|
|
Provade äntligen 428 i dag, riktigt trevlig maskin. Enligt mig den bästa prestanda/pris motorn, skön kombination av dieselns vrid med bensinmotorns spets. Artisifiella ljudet i sportläget låter fint, men ett M avgassystem ger nog det som sakna i ljudkulissen. Går att köra riktigt snålt, i sportläge växlar sportlådan rappt, bra programvara i den. Jämfört med 20d motorn blir det en riktigt rolig bil. (25d motorn i Nya X1 skulle passa bättre, den har spets fint drag i den upp till 5000 R/m) Och man får väldigt mycket bensin för klivet upp till en diesel sexa som den bilen behöver för att bli rätt ekiperad, den klär inte riktigt i en diesel som tappar flåset när varvräknarn passerar 4000 R/m. Någon som vet när 30i motorn kommer i 4-serien ? |
|
|
428 är en mycket trevlig maskin. Provkörde den innan jag slog till på 420d xDrive (B47 190hk) Kom fram till att det skulle det skilja minst 0,3l/mil till 420d's fördel och jag tyckte inte nya 20d motorn tappar flåset speciellt tidigt i Sport läget. Med tanke på årliga milen och bilen i övrigt, 'räcker' det för mig för aktiv och harmonisk vardagskörning. Gillar 428:an med, men för spets, sneglar jag då på 6-cy (eller kanske 30i beroende på förbr). Tills dess får andra bilen då och då bidra med det som inte 20d:an ger. I övrigt: - Har nyss Ceramic Pro 9H-behandlat bilen och är supernöjd. Skall bli intressant att se hur det håller/funkar framåt. - Kan meddela att en uppsättning 18" fälgar/vinterdäck (style 397) + 2 kids + helgpackning får plats med baksätet delvis nedfällt. GC=flexibel |
|
| SwedeCT, var gjorde du behandlingen? Skall göra det på min M2:a sedan med så är lite nyfiken på referenser. Finns ju ett gäng ställen att göra det på så svårt att veta vem som erbjuder mest kärlek. | |
|
Imolarot, grattis till M2:an! Värd att vänta på... Jag gjorde lite research och valde Stjärnbilvård vid AMG Center (Sisjön). Johanna heter ägaren som gör appliceringen själv. Förarbetet viktigt (även på ny bil) och appliceringen kan ske för hand eller genom spray. Johanna sprayar (i flera lager), vilket jag föredrar (förutsatt att personen som gör det är kunnig). De kör Ceramic Pro 9H för Hedins AMG bilar, flertalet Tesla, Carrera GT, etc...så efter en 'intervju', titt på hallen och tidigare referenser valde jag det. Lycka till! |
|
|
Har även hittat en lokal firma som använder Ceramic/Meguiars, men jag är frågande till om det verkligen gör någon skillnad för mig. Jag använder bilen enbart på helger, och sällan när det regnar eller är snö - om jag inte måste. Blir bilen verkligen blankare, eller bara enklare att tvätta? |
|
|
tsint, bra fråga med tanke på ditt användningområde. Tror inte det är 'nödvändigt' för det. Dock aldrig fel (förutom kostnaden). Alternativet för dig är t ex Meguires eller egen polering/vaxning. Jag kör 2-2.5' mil per år, så jag tycker det är värt det. Det blir inte speciellt blankare än andra skydd (ditec, mr cap, etc), men det skyddar lacken bättre från tvättrepor, andra repor, stenskott, etc. Som en stenhård yta. Och det är mycket lättare att tvätta bilen. Jag gjorde även fälgarna. Jag funderar på att göra CP 9H på min äldre M3:a med, faktiskt. Inte för glansen, utan för skyddet/konserveringen (som aldrig är fel). |
|
|
Har åkt omkring i en hyrbil 320xd -15 i en vecka när min egna raket varit inne på felsökning/ av drivlinan då den larmat för fel ett par ggr. Och måste säga att det utan tvekan värt varenda penny x 2 det kostar att ha köpt den 6 cyl diesel sprutan som sitter i min. Där den 4cyl är väldigt diesellik med kort register låter stressad och nästan lite Saab 900 turbo aktig i tomheten innan turbon laddar = raka motsatsen till den 6 cyl i min. Bmw,s sexor bensin eller diesel är outstanding helt klart. |
|
|
Harvest, håller med dig gällande BMW och 6-cyl. Frugan satte dock stopp för det... Var det N47 motorn eller nyaste B47 motorn i hyrbilen ? Jag körde/ägde N47 innan köp av B47 (sent -15) och tycker själv att det är märkbar skillnad på dessa motorer (inkl ljud/diesellikhet/gång) och känner inte igen tomheten (om än inte som 6-cyl ;) (Gillade min 900 Turbo 16 på 80-talet, men hade GC'n känts så hade det inte funkat för mig). |
|
| SwedeCT: Kul, var dem jag lutade åt eftersom de jobbade åt MB AMG. Skall kolla med dem så snart bilen letar sig fram... | |
|
Vet faktiskt inte men bilen hade bara 400 mil på mätaren så den borde vara ganska färsk. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.