|
Sida 20 av 40
|
|
|---|---|
|
Refererade inte direkt till denna tråd utan forumet i allmänhet. Läs om läs rätt. Det var någon som nämnde något om ryggdunkare dessutom en som spann vidare och jag skulle då vara en.. Någon som hört talas om glashus ? Ursäkta om "ryggdunkaren" nu trampade på några tår ; ) Det hela blir ju ganska motsägelsefullt eller hur! Iaf. Kör ju som bekant 428 men har den sista tiden av olika anledningar kört 420 D GP. Dessutom exakt samma pendling som min 428. Kan återkomma om någon är intresserad av fakta ? |
|
|
smarteus: Grattis! Äntligen dags att hämta den! =) se till att länka till lite bilder om du kan =) *tumme upp* |
|
|
smarteus Härligt! Min är fast i Halmstad o jag vet inte när jag får den. Samma fina spec som din så lägg upp bilder om du kan. Fått VIN och regnummer, min tillverkades 11 september. Lycka till med bilen! /Dan |
|
|
Grattis smarteus. Har nu kört min 420D i över en månad och ligger fortfarande på 0.9 l/mil. Har bara kört kortsträckor so kanske därför. Är jätte nöjd med draget och bilen i allmänhet. Funderar nu om jag ska trimma det för lite extra hästar och drag :D Det enda negativa med Diesel är fördröjningen när man gasar och märker draget men det ska tydligen trimningen råda bot på. |
|
|
Äntligen! Bilen hos handlaren och hämtning på måndag. Du slog mig med några dar smarteus. 428i xDrive Alpinvit/Ivory vit, Innovation, Lounge, M sport o Park Assist. /Dan |
|
|
428: Nu lusläser jag inte varje tråd men har svårt att tro att det hänger folk här som inte har ett intresse av BMW antingen har en eller är ute efter att köpa en. Säg gärna till om du på nätet hittar ett bättre forum för BMW på svenska. |
|
Verdi |
428, Gillar du inte forumet så gör du inte. Men jag förstår inte din kritik alls. Visst vore det kul att höra om skillnaden mellan 20d och 28i men all objektiv information säger att det skiljer ca 3 dl per mil. Det du mäter upp säger egentligen inte mycket om man inte vet exakt hur din pendling ser ut. |
|
428 Jag är faktiskt intresserad av vad som skiljer vid likartad pendling och vad pendlingen innebär Kortsträckor och mycket gas och broms då tar självklart en bensinfyran med högt laddtryck mer soppa. Om inte annat så krävs extra med soppa för att kyla avgasventilerna vid hög belastning. Men lite förvånad ändå att min 9-5 kombi från 2001 med dryga 200 hästar i snittade 0,92. Verkar bara vara anpassningen till mätmetoderna som utvecklats då faktiskt verklig förbrukning på den tiden stämde ganska bra med angiven. |
|
|
428 Jag är faktiskt intresserad av vad som skiljer vid likartad pendling och vad pendlingen innebär Kortsträckor och mycket gas och broms då tar självklart en bensinfyran med högt laddtryck mer soppa. Om inte annat så krävs extra med soppa för att kyla avgasventilerna vid hög belastning. Men lite förvånad ändå att min 9-5 kombi från 2001 med dryga 200 hästar i snittade 0,92. Verkar bara vara anpassningen till mätmetoderna som utvecklats då faktiskt verklig förbrukning på den tiden stämde ganska bra med angiven. |
|
|
428'an har legat på 0,75 enl. datorn men enl. beräkning med tripp och tankad volym så har den i princip konstant legat ca 0,03 över. Dvs. 0,78. Just nu med det jag kört så ligger 420D'n på 0,55 enl. datorn. Har inte kommit så långt att jag behövt tanka tillräckligt mång ggr för att få ngn bra koll. Dessutom måste tankningarna ske med samma pump. Men med samma felvisning (4%) så hamnar dieseln på 0,57. Vidare så är skillnaden med kall motor och stadstrafik större. Men när det börjar att gå lite fortare med varm motor så är skillnaden mindre. (Iofs. ingen kioskvältare) Nu är bilarna lite olika och olika utrustade 428 har 19' och 255 bak 420D har 17' 225 på alla. 428'an är en coupe 420D är en GP. Växellådorna är båda automat 428'an med paddlar 420D utan. Vet inte hur detta påverkar men har för mig att GP väger lite mer? Hoppas jag inte trampar på några tår nu igen. Så tycker jag igen jag att jämförelsen haltar betänkligt. Mer rättvist vore att jämföra 420i och 420D. Det är avsevärt bättre drag i 428'an och gång och motorljud....Dock inte lika som 435 Men det får bli nästa gång ; ) Men rent ekonomiskt så är det ju helt klart att 420D är att föredra framför 428'an om man kör väldigt mkt. Iofs. marginellt med tanke på totalkostnaden för dessa bilar med lite utrustning. Återkommer gärna med mer info ang. 420D när jag tankat lite mer om någon är intresserad? |
|
| Vad är en GP? | |
|
Göeborgsposten ; ) Skämskudde på mig menar GC (Grand Coupé) Skall försöka redigera om det går : ) |
|
|
|
|
GoC Pendlingen innebär följande; Ca 40% stad med jäv,.. många rödljus, övergångsställen, rondeller, farthinder, trafik och galna cyklister. Resten vajerväg med gas o broms och självklart i rusningstrafik. Som alla är även jag på väg till jobbet. Ca 4 mil enkel resa. |
|
|
|
|
|
|
Bilen klar för leverans o framkörd i hallen! Såg fantastisk ut och ska bli kul att ta ta ut den i morgon! Var lite orolig för vit/vit men kombon är helt underbar. Kontrasten mellan exteriör vit o vit/svart interiör är helt underbar. Tillsammans med svart taklucka o tonade bakrutor så blev det perfekt! Ärså nöjd med valet och ska bli så härligt att få ta ut den på en riktig provtur i morgon! /Dan |
|
| Kul att så många är så nöjda med sin GC-bilar. Jag har nu kört 3500mil med min 430xD (f36). Min förbrukning snittar aldrig över 0.6 på mina 10-mils pendlingsvägar till Stockholms city. Håller jag skyltad hastighet snittar jag 0.52, (jo, jag har testat :-). Detta är siffror från färddatorn. Dieselspisen är fantastisk men jag hade ändå föredragit en kraftigare bensinare om driftkostnaden var densamma :-) /Fredrik | |
|
Har nu kört min sen i fredags. Heeelt fantastiskt vad najs den är. efter att ha kört diesel i mina senaste bilar så känns bensinaren sjukt smooth. Kraften är perfekt för mig och min körstil. DanJo: har också vit/vit med m-sport. taklucka och tonade rutor. var lite orolig också men blev helt rätt. så jäkla läckert (tycker jag iaf). enda negativa saken som jag märkte igår var en "liten" repa i glaset framför instrumenteringen. repan är precis framför temp-mätaren. Hur mycket jobb är det att byta det glaset? måste dom montera ner hela instrumentpanelen. är lite orolig för att dom ska montera ner saker och byta glaset. Att det inte blir ihopsatt lika bra som i fabriken. kanske är orolig i onödan? dom fixar sånt utan "skavanker" i verkstan hos BMW handlaren. |
|
|
Jag slösurfade lite på bilsweden och jag såg att BMW 420D Gran Coupe hamnar under miljöbilar?! I september såldes 20st 420D GC, på 66'e plats av miljöbilar. Klassas verkligen en 420D GC som en miljöbil? Vad innebär egentligen detta, för den är ju inte skattebefriad. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.