AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
154.936

Tråden för er som ska beställa 4 serie Gran Coupe

Sida 2 av 40
En för hård fjädring är en ofta kommande stötesten för BMW. Jag tror att standardfjädringen på F36 är mjukare än den adaptiva även när den senare står i komfortläget. Givetvis spelar däcksvalet in. Vägljudet tycks dock vara bättre i 4-serien än i F30 som med "fel" däck låter bedrövligt. BMW verkar leva i tron att alla vägar håller tysk standard vilket inte stämmer i länder som vårt. Sedan kan man ju tycka att alla tyska vägar knappast är perfekta heller. BMW skulle gjort klokt i att erbjuda ett "komfortchassie" för Sverige för våra dåliga vägar samt måttliga hastigheter. Mercedes "Airmatic" verkar BMW inte bli imponerade av. Den som kört Mercedes MBC får en helt ny syn på fjädringskomfort och chassieuppträdande och BMW forskar på området som dock kringgärdas av Mercedespatent.
Wi
10
Willy80
428ix GC
Har nu fått min 428ix GC!!
Är riktigt nöjd med bilen.

+Utseendet. Helt makalöst snygg med m sport, glaciär silver, tonade rutor och 19 tums fälgar.

+Adaptive m suspension. Ganska hårt även i komfortläget men fångar upp alla håligheter extremt bra.

-Upplever inte bilen lika rolig att köra som 4 serie coupe men det kanske bara är inbillning. Upplever också att motorn känns betydlig slöare i denna än den 428ix coupe jag provkörde. Kanske behöver motorn köras in lite?
Fr
5
Friedrich der stolz
430xD m-sport, estorilblå -15
Min beställning (90% klar)

430d xDrive Gran Coupé
Estoril Blue (fasen va den är grymm enligt mig
Läder Dakota Svart

337 M Sportpaket
481 Sportstolar
710 M Lädersportratt
715 M Aerodynamikpaket
760 Individual Högglans Shadowline
775 Individual Anthracit innertak
ZNP Navigationspaket
465 Fällbara ryggstöd
609 Navigationssystem Professional
6AK ConnectedDrive Services
6AP Remote Services
6NS Bluetoothförberedelse Professional samt USBanslutning
6UH Traffic Information
6WA Instrumentkluster med utökat innehåll
ZRS Komfortpaket

248 Eluppvärmd ratt
2TB Automatisk sportväxellåda med Steptronic
302 Stöldlarm med fjärrkontroll
420 Tonade sidorutor bak samt bakruta
423 Velourmattor
430 Automatiskt avbländbara inner och ytter-speglar,
elektriskt infällbara
431 Automatiskt avbländbar innerbackspegel
610 Head-Up Display
6AM Real Time Traffic Information
8TH Speed-Limit-information

21C 19" 442 bicolour
4DM Accentlist Pärlglans krom
XE7 BMW Individual Interiörlist Piano
508 Park Distance Control (PDC) Bak och fram

Har även kompletterat med Loungepack, backkamera och svankstöd.
Om länken funkar kan ni se hur min konfiguration ser ut…
www.bmw.se/myconfig/e7d1w6a2
Wi
10
Willy80
428ix GC
Fin spec! Tror motorn blir helt rätt. Om jag skulle ändra något på min så skulle jag också tagit den motorn. Saknar råstyrkan och den fina gången från min 530d :(

Måste rekommendera adaptive m suspension för 7k. Värt varenda krona. Har du funderat på den?
Fr
5
Friedrich der stolz
Bottendrag är precis vad jag känner saknas i min 520d -12 så det var kul att höra. Jag har varken funderat eller testat adaptive m suspention men ska kanske diskutera det med min säljare i morgon. Kul att du fått bilen! Jag var också helt såld på glaciär.s som var både sportig och lyxig men föll pladask för estorilblå när jag hittade några youtube-klipp på en sådan.

Hur lång lev. tid blev det tillslut Willy80? Bavaria Solna?
ma
74
marcussv
530d T IE -17
325i e30 -89
323i e21 -83
Beställde förra veckan, leverans vecka 41. Känns lite långt dit men ser verkligen fram mot det :-)
BM
35
BMWH5
428iA M GC -15
Hartge H5 4,7 -96
120d -14
316i -94
2002Tii -71
Hejsan alla!
Har äntligen fått 'tummen ur' och beställt en ny bil.
Det blev en 428i GC M-paket. Beställde typ 1/7 och det skulle ta ca 10-12veckor.
Lät ju ganska långt bort med slutet på september...
Har nu fått definitivt besked: vecka 47! Slutet på november. :(
Det berodde på att det var en individual och den kunde inte få en normal köplats.
Så nu blir det en lååång väntan.
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Grattis , den som väntar på något gott väntar aldrig för längre ;)

Hur blev specen?

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!
Fr
5
Friedrich der stolz
Nu blir jag orolig för min leveranstid (v.43). Jag har också lite individual :-(
Ke
2
KeP
428iA M GranCoupe -15
Z4 3,0 -05
Har nu kört min nya 428GC i 10 dagar och måste säga att det är förvånansvärt stor skillnad mot den 328 (F30) jag tidigare hade. Bilen känns mycket distinktare och går klart tystare i alla farter. Samspelet mellan motor och växellåda är förbättrat och så låter bilen mycket trevligare vid acceleration. Det "diesel ljud" som 328 led av är i stort sett borta. Enkelt uttryckt så är premium känslan betydligt större. En bil klart värt att vänta på!
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Låter härligt KeP - Grattis!

----
BMW CS/SC #6212
ma
74
marcussv
530d T IE -17
325i e30 -89
323i e21 -83
Har ni börjat fundera på vinterdäck till era GC?
Kollade lite lätt hos BMW o de rekommenderar att man har fälg med RDC (däcktryckssensor) då man annars får ett felmeddelande varje gång man startar o det blir man nog ganska trött på efter några dagar.
Finns det hos andra än BMW?
Har tänkt mig dubbdäck o då hade min handlare bara ett alternativ, lite surt.
Är det någon som har lite tips?
Kanske köpa fälgar från BMW tyskland med RDC?
BM
35
BMWH5
428iA M GC -15
Hartge H5 4,7 -96
120d -14
316i -94
2002Tii -71
Det som "ställde till det" var att jag valt en individualfärg. Vad jag förstått lackar man plåten på fabriken, men att resten kommer separat.
Tänkte först ta Estoril, men jag kom inte riktigt överrens med den. Tycker den är för mycket åt "bebisblå"-hållet. Funderade istället på Carbonsvart. Svart med en blå ton. Tyvärr hittade jag inget blått i färgen och den lyste inte upp ens i solen. Färgerna i konfiguratorn är ju ett skämt jämfört med irl. Så jag var helt enkelt "tvungen" att ta Tanzanite. :))
För övrigt blev det väldigt många kryss...
Visst skulle jag helst valt en 435, men 100 papp extra? Alternativt en halvnaken sådan.

Ok, så man får alltså ett felmeddelande om man har "fel" hjul. Hmmm.
Du köper ju bara sensorer även till dina vinterdäck.
gu
56
guido
550ia touring 2011 (MY2012)
550ia touring 2006

Hej på er,

Jag ska snart beställa min bil, det blir en GC 435dx med M-sport paketet,
min fråga är om jag ska välja till Adaptive drive?
Jag hade tänkt sänka bilen med H&R fjädrar och då är frågan om det kan bli bekymmer?
Alternativet blir att inte välja Adaptive, är det någon som har erfarenhet eller tankar om detta?

/Guido

Varför vill du sänka bilen? Den är redan ganska hårt chassiesatt och X-drive bör absolut få arbeta med original fjädringshöjd.

De 4-seriebilar jag provat hittills är inte helt skrammelfria vilket är bra att tänka på. Skrammel brukar bli föremål för mycket garantibråk dessutom.

Tror att standardfjädringen är mer komfortabel än adaptive drive även när detta står i komfortläget, någon har egen erfarenhet härvidlag?
gu
56
guido
550ia touring 2011 (MY2012)
550ia touring 2006

Hej,

bilen är för hög, även om det är M-sportpaket så ser det inte bra ut, det är enda
anledningen.
Jag har sänkt min nuvarande F11:a och den har adaptive drive, utseendet
förändrades markant - har man den inställd på comfort plus så är gången
väldigt komfortabel, ner på sport plus och då känns den som en racer!

/Guido

Skit i x-drive så kommer du ner ett tiotal millimeter.
För övrigt är det inte helt bekymmersfritt att sänka en x-drive och få det att hålla som det ska.
Att välja bort xDrive innebär att hela bilen som335xd väljs bort, BMW provade 335d med endast bakhjulsdrift med ödesdigra följder med 630Nm vrid redan vid 1400 varv. Bakaxeln beter sig minst sagt oroligt redan i sommarväglag. Vad det innebär på vintern är inte svårt att räkna ut. Det här är en så pass fin bil att den ska fungera som helhetslösning året runt. Verkar lite trist att av kosmetiska skäl få chassiet att fungera sämre - en sänkning är endast motiverad i högre hastighet så som Mercedes Airmatic fungerar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.