AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
154.961

Tråden för er som ska beställa 4 serie Gran Coupe

Sida 19 av 40
Verdi
Njae. M135 verkar dra aningen mer:
Anzahl Kraftstoff min Ø max
108 Benzin 0,48 10,09 14,92

(en som loggat fel, därav 0,48 på min)
Verdi:
Jag menade mina egna siffror, rätt omöjligt att jämföra blandad körning siffror. Jag hamnar mellan 0.82-0.86 blandad körning.
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Kan bara konstatera att BMW är väldigt duktiga att få till bra förbrukningssiffror i lab miljö. Inte konstigt att aktien stoppades på börsen i går pga rykten om manipulerad programvara.
Trots snart 20 års utveckling så drar tydligen en 28i motor nästan lika mycket som min Saab 9000 2,3T på 200 hk gjorde.
Mig veterligen så har inte den här "tyska" historien inom framförallt VW gällt förbrukningssiffror. Rykten skapade av hedgefonder mm som gått kort på aktiemarknaden och vill få ner marknaden ytterligare och öka den redan tidigare nervositeten. Fullkomligt absurt så länge ingenting är bevisat och det har ju NOLL att göra med VW som faktiskt även erkänt att de MEDVETET HAR MANIPULERAT.

/Anders
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Uppdatering i dag på Autobild att det inte finns några tecken på manipulation. Men att NoX värdena överstiger gränsvärdena med bara 11 gånger. Och det gäller euro6 motorn, den med AdBlue som skall sänka NoX utsläppen. Så varför skall man hålla på och behöva fylla på det när det ändå inte gör någon verkan mer än i laboratorium.
Men det finns en ganska klar koppling mellan förbrukning och utsläpp, handlar om hur mycket kolväten som förbränns.

sm
34
smarteus
428i GC xDrive 2016
Ingen här som jobbar i hamnen i Halmstad och kan kika status på VIN nummer? :)
min bil har stått där sen den 18:e och ska bara upp till Stockholm :) otålig som få.
Vet att min säljare sagt upp till 2veckor. men vore det inte trevligt om det gick fortare än 2 veckor ^_^
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Vore kul att höra fakta från någon annan än mig själv som verkligen äger en 428/328 och inte en massa spekulationer och tyckande.

Vidare så haltar jämförelsen 428 / 420 D betänkligt då de prestandamässigt lirar i olika divisioner. När det gäller gång och ljud så är skillnaden ännu mer markant. Mer rimligt vore att jämföra 420 i och 420 D där 420D iaf är i närheten i avseende på prestanda.

Citerar mitt eget inlägg från en annan tråd

"Äger en 428. Den drar inte i närheten av 8,91-9,0 i snitt.

Har på ca 6 månaders körning (ca 1000 mil) legat på 4,6-8,0. I snitt ca 7,0-7,5. Skall du komma upp i 9,0 i snitt så får du nog köra ganska brutalt relativt Svenska hastighetsbestämmelser . 12,09 tror jag inte ens är möjligt lagligt i Sverige

Har själv gjort en hel del tappra försök på Autobahn inkl. 200 + och inte lyckats komma över litern."
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Bra, äntligen lite seriösa uppgifter.
jag är mest intresserad av vad en en 28 eller 30i tar i den Svenska verkligheten på mestadels landsväg. Kör ca 4000 mil/år och överväger trots det bensin för att få det breda registret i motorn och trevligare avgasljud. Kan till och med tänka en 20i.
Jag tror/hoppas inte att listad kontra verklig förbrukning skiljer lika mycket på bensin som diesel.
ma
105
mackann
428IX GC 2015
Har en 428i gc som bara är en månad gammal. Hade 120d 2013innan och den drog 0.6 mellan gbg o Stockholm och 0,75 i arbetet runt Stockholm o i. Min 428ix 2015 drar 0,85 gbg - Stockholm. I stadskörning i arbeter ligger jag i snitt 1,1 så det är stor skillnad på dieseln o bensin motorn.
Vet inte hur bmw lyckas fuska fram siffrorna på bensinaren.. Men älskar den ändå!
Verdi
Haha, men va fan GoC? Seriösa uppgifter? Kom igen. En kille jämfört med statistik från många... Vad är subjektivt och vad är objektivt. Men ok, du får tro vad du vill. Köp en 428 om du vill men lura inte dig själv.
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Goc:
Fick låna hem en 428i över en helg och snittade på 7,2 med blandad körning. Helt ok tyckte jag och beställde :)

Det är fortfarande ingen motor för den som är mån om bränslekostnader, men ett bra alternativ om man älskar bensin och vill hålla driftkostnaderna någorlunda rimliga.

Min M135i xdrive snittar på 9,4. Den går också att få ner till lägre siffror men vem snålkör en M135i? :) det klarar inte jag av att göra iaf :D
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Kör en 435d GC och kör mest långkörning, gått ca 5500 mil nu på 9 månader. Ligger mellan 0,62 och 0,75 beroende på körsätt. Kör man hyfsat lagligt långkörning så är det runt 0,65-0,67 som man landar på. Detta är alltså uppmätt vid tankning och inte färddatorn, även om den nu är kalibrerad för att stämma någorlunda exakt.

Fick 428 GC som lånebil senast min bil var inne för ett par åtgärder. 428 hade bara gått 900 mil förvisso men jag körde en tur på 100 mil i lagligt tempo och hamnade på 0,88 mätt vid tankning. Mestadels motorväg och ca 120 km/h som tempo.

Såpass hög förbrukning har jag inte kommit i närheten av med min 435d någon gång under långkörning, även aktiv sådan. Så visst skiljer det en del mellan bensin och diesel. Det lustiga är att familjens gamla 530i E39 med 6 cylindrar går snålare än 428 GC. Den landade på 0,81 upp till Stockholm T/R, ca 100 mil.
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Velgro:
Sjukt bra val av motor du gjort! Har hört att X35D motorn är brutalt stark! :)
Jag tittade också på den men valde att inte provköra då jag visste att budgeten inte skulle räcka till, får nöja mig med 428ans kraft.. :)

Jag kommer säkert sakna min trimmade M135i :(
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Jo det är en härlig kombination på bil/motor. Men jag blev imponerad av 428 när vi fick provköra den, var den enda demo GC dom hade inne för tillfället innan vi la vår beställning. Så faktum är att jag började fundera på att beställa en 428, blev positivt överraskad helt klart. Och motorn räcker till gott och väl.

Men sedan kör man såpass mycket och även om förbrukningen rent kostnadsmässigt är försumbar i sammanhanget så är det väl mest tankstoppen som man kan hålla nere under långkörning. Tycker det är synd att man inte får 70 liters tank för då hade man klarat runt 100 mil per tank, men det har väl med viktfördelningen att göra kanske.

Körde 110 mil idag och legat strax över lagligt, 0,66 blev förbrukningen idag mätt vid tankning, snittfart 114km/h, 95% motorväg.
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Velgro

Trevligt att äntligen se seriösa inlägg.

Ny i forumet men raskt tänkte lämna detsamma då det ser ut som att det mestadels härbärgeras av BMW wannabe 's som inte ens äger eller har ägt bilen ifråga.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
BMW wannabe's? Ja, det är vi väl alla som är här och kör BMW, frågan är bara mer eller mindre. :). Personligen är jag mer Porsche wannabe, men för fattig för tillfället. Sen att vi alla inte äger 428i beror på att det finns många BMW modeller och vissa av de andra modellerna är riktigt bra. Men det gör inte 428i till en dålig bil, inte alls.

Men visst, är man primärt ute efter ryggdunkningar och ja-sägare så är väl internet i stort inte platsen att hålla till på.

428:
Exakt var i tråden ser du BMW wannabes?
Du bör nog justera ner din attityd som nybörjare...
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Jag är nog en wannabe, jag har ingen BMW.

Men nu har jag iaf fått besked om att jag kan hämta den om 2 veckor, att det ska ta sån tid!!
sm
34
smarteus
428i GC xDrive 2016
Min bil ska ha kommit idag. Hämtar den imorgon. jippi
428i xDrive M-Sport. Vit med Vitt skinn. comfort + navigation + park assist i princip.
ska bli riktigt skönt att åka BMW igen efter att ha lämnat in min 320d förra månaden.
bra inlägg Grelle och Clubsport!

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.