AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
154.939

Tråden för er som ska beställa 4 serie Gran Coupe

Sida 18 av 40
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Jag lade till DAB radio och läderklädd instrumentpanel till min spec. Bilen levereras första veckan i November säger min säljare :) Nu räknar jag dagarna!

428i GC
Estoril blå
M-sportpaket
Läder Ivory white/black
Navigation professional
Lounge pack
M-sportbromsar
Tonade rutor
19 tum Fälgar Style 442M
Elektriskt infällbara speglar
Stöldlarm
Real time traffic information
DAB Radio
Läderklädd instrumentpanel
18 tum vinterhjul dubbade
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Har alla ni som köpt bilar nu fastnat för 428i? Inga 420d, 430d, 435d, 435i osv?
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Nädå, är väl flera som beställt 420d.

Jag hoppas att min är på denna båten framme i Halmstad idag Länk :)
sm
34
smarteus
428i GC xDrive 2016
Fick precis reda på att min bil kom till Halmstad i fredags (18:e).
Någon som har faktiska erfarenhet av tid innan den kan tänkas anlända till Stockholm? 2veckor är det jag fått av min handlare. Stämmer detta? eller kan det gå fortare eller rent av ta längre tid? Någon som har egna erfarenheter av tiden mellan Halmstad och bilhandlare/leverans.

Surt att vänta när man vet att bilen står på svensk mark :(
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
smarteus:
jag har jobbat många år inom bil logistik och känner många som arbetar hos Skandiatransport i Halmstad. två veckor låter som lite väl lång tid. Jag tror att det ligger lite luft i den tiden. Klart, det beror också på vart bilen ska, om skyltarna kommit och hur mycket tid din ÅF behöver för att klargöra bilen för leverans. Jag har för mig att allt ÅF gör är att tvätta bilen.
sm
34
smarteus
428i GC xDrive 2016
Pavel: Tack för svar. Jag tycker det låter extremt länge :( men det är ju för att det är jag som väntar på bilen. då går tiden väldigt långsamt av någon anledning. Einstein hade nog inte riktigt hela bilden klart för sig. Tiden går långsammare när man rör sig nära ljusets hastighet ELLER väntar på en bil-leverans. ^_^

Det är kvalitetskontroller och mängden bilar som levereras till Halmstad som anges som anledningen till att det tar 2 veckor. Skyltar ska inte vara något problem utan ovan nämnda anledningar som tar 2veckor. Vet inte hur många om-lastningar som sker Halmstad -> Stockholm.
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
smarteus:
jag lider med dig, jag har ca 7 veckor kvar till leverans och väntan är redan olidlig!

Själva transporten Halmstad - Stockholm går fort. Det är nog som du skriver verksamheten i hamnen tillsammans med mängden bilar som gör att det tar såpass lång tid :(
@Grelle: kör en 420D och är super nöjd. Vilket tryck :)
Var lite skeptisk till diesel men jag gillar det skarpt. Folk pratar så mycket om motorljud hit o dit men jag tycker illa eller något, för det mesta hör jag inte ens det, lyssnar på musik ändå :D
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vampyren, okej. Kul att du är nöjd. Brukar kika in i tråden ibland och då är det alltid en 428i på tapeten så jag kände mig tvungen att fråga om inga andra motorer gick hem.

Det är bra för dig att du inte är så känslig på motorljud, för oss som är det finns det allt färre bilmodeller kvar att välja på.
Min tillverkas denna vecka och det är sagt att den ska finnas om 3-4 veckor hos ÅF.
Har aldrig varit med om att det gått fortare än 3 veckor tidigare och det här
Är min 10:e nybil. Oktober är av nån konstig anledning en av dom månader som det registreras flest bilar så jag antar att dom har fullt upp nere i Halmstad kommande veckor.
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Vad har ni för bränsleförbrukning på era 428i 420d ?
Lite intressant att veta, officiella siffror är ju som alla vet helt omöjliga att nå och jag har en teori om att verklig förbrukning bensin kontra diesel inte är så stor som på pappret.
kör 420d GC och snittar 0,5-0,55 landsväg och 0,6-0,65 i stan.
Testade 428i innan jag bestämde mig för 420d och den låg under testkörningen på drygt 1,1 vilket inte var någon överraskning.
Desto tyngre högerfot man har ju mer sticker förbrukningen iväg på 428 kontra 420D.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Kör 420dA F33 -2015 M-Sport med nu 1100 mil på mätaren. Snitt sedan nyköp enligt mitt Excelark är 0.57 liter / mil.
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Ca 1 dl mer än uppgiven förbrukning blandad körning. Ungefär som min 520d som tar 0,63 i snitt på 6000 mil
Hur ser det ut för 428i då? Går ju inte att jämföra med en provkörning när man vanligen kör rätt kort och nyttjar motorns prestanda mest hela tiden. Min gamla Saab 95 -01 snittade 0,92. Och utvecklingen måste ju ha kommit bra långt sedan dess.
Jag var inställ på en 428, så testkörningen kördes med fokus på så normal körning som möjligt, jag ville se vad den riktiga förbrukningen blev.
Jag har än så länge bara kört inom Malmö trakten så förbrukningen ligger på ca 0.9. Kör en 420D. Måste säga jag är lite besviken på det, har iof lästa att Diesel är bäst för längre distans men trodde ändå det skulle vara snålare överlag.
Verdi
Som alltid. Kolla spritmonitor.de

420d
Anzahl Kraftstoff min Ø max
20 Diesel 5,46 6,46 8,55

320d
245 Diesel 2,28 6,22 9,21

Med en 420d så kan man räkna med en förbrukning på mellan 0,60 l/mil och 0,65 l/mil om man inte kör extremt.

328i
35 Benzin 7,15 9,45 12,09

428i

16 Benzin 7,13 8,97 10,30

Här verkar man kunna räkna med mellan 0,90-0,95 l/mil.

Skillnaden är alltså 3 dl/mil eller ~4 kr/mil. Mer om man kör hårt och mindre om man kör lugnt. Men på ett ungefär.

Kör man 2000 mil per år blir det 667:-/månaden.

Uppgiven förbrukning är 0,66 l/mil för 428i och 0,42 l/mil på 420d. En skillnad på 0,24 l/mil. Det skiljer alltså mer i verkligheten än på papperet.

Fast om man gillar 28i motorn bättre så är det småpengar i sammanhanget om det betyder att man blir mer nöjd med bilen. Är ju bara att klicka bort lite options så har man tjänat in bränslekostnaden.

Välj alltså gärna bensinmotor men gör det av rätt anledningar.
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Har kollat denna, fråågan är hur represnativ det är för svenska förhålanden
som alla vet ökarförbrukningenenormt i takt med farten +20km/tim i snittfar ökar soppaföbruknngen med ungefär 1 dl/mil enigt mina empiriska studier. med min egen diesel. bensin ökar mer, lägre energiinnehåll/viktenhet i bensin än diesel.
Verdi
Det är inte bara tyskar som loggar där. Har själv gjort det i perioder. Men så mycket tror jag inte att det skiljer. Är nog bättre än rena gissningar. Har alltid stämt ganska bra mot mina bilar och min körning iaf.
Helt galet att 428i drar mer än vad M135i gör...
Noterade det själv när jag lånade hem 328 några gånger att den drog rätt mycket vid blandad körning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.