AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
154.938

Tråden för er som ska beställa 4 serie Gran Coupe

Sida 16 av 40
Nuså efter uppdateringen kom alla meddelande fram :D
Riktigt coolt, man kan styra en del saker.
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Hallo alla GC älskare!
Min plan var att gå från min M135i till en M3a, men ändrade ekonomiska förutsättningar har gjort att jag nu tittar på att beställa en 428i GC. Jag har en tid inbokad nu på fredag hos min säljare.

Min fråga: Eftersom jag inte vet så mycket om GC är det något specifikt man ska tänka på? något utrustning som man inte bör vara utan?

Min tänkta spec:
428i GC
M-sport, Estorilblå
M-sport bromsar
Navigationspaket
H/K ljudet
Tonade rutor
Bluetooth professional
Infällbara backspeglar
20 tum performance fälgar
vinterdäck, dubbade
Larm

Tacksam för samtliga råd ni kan ge mig, denna bil ska behållas i minst 4 år.
Du har samma tanke som jag hade men jag fegade ur och beställde en M135 till...
Enligt min säljare så är Bluetooth Professional onödigt om man inte vill ha flera mobiler anslutna samtidigt.
Jag hade skippat larmet och lagt till comfort access istället.
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Clubsport,
Jag tror man måste ha BT professional om man vill streama musik från mobilen.
BT business funkar bara för samtal har jag för mig?

Pavel:
Inte via blåtand iaf, det är standard. Det ändrades för något år sen.

Dubbelkollar med min försäljare då min bil låses imorgon, men han sa att de inte behövdes när jag skrev kontraktet.
ma
105
mackann
428IX GC 2015
Pavel
Innovation pack och lounge pack.
Om ekonomin säger stopp ta bort m performance däcken och kör på 19.
BT professional ingår ju i Navigationspaketet såg jag nu när jag kollade på mitt kontrakt...
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Verkar inte ingå När man specar en 4-serie, då måste man fortfarande betala för det separat från Navigationspaketet.

mackann:
Lägger till Lounge pack! Tack!
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Backkamera, bra tillbehör på bil med obefintlig bakåtsikt
sm
34
smarteus
428i GC xDrive 2016
Ang 4-serien och BT Professional!
Är någon HELT säker på hur detta ligger till?
i min 320d -14 så kan jag streama musik från min iPhone. Och jag valde inte till BT Professional. Endast nav professional.

min säljare svarade mig precis detta:
"Du kan streama musik med bluetooth business sedan prodmånad Juli-14. Så du kommer kunna steama (även spela via usb) musik. Du får även med bluetooth professional i Nav-paketet."

Det som gör mig lite fundersam är då jag bygger en 3-serie via bmw.se så är BT Prof förvalt (redan valt och 0kr) om man väljer navigationspaktetet.

Men om man bygger en 4-serie och väljer navigationspaketet så måste man välja till BT Prof och då kostar det 3900kr.

Jag litar på min säljare. men jobbigt att stå där när bilen kommit och det inte går att streama musik via bluetooth/USB.

någon som vet med 100% säkerhet hur det ligger till med musikstreaming när man valt nav professional?

tack på förhand.
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Jag mailade BMWs kundtjänst samma fråga strax efter jag beställde min bil.

Fråga:
Fungerar Bluetooth Audio-Streaming på en 420d Gran Coupe, utan tillvalet "Bluetoothförberedelse Professional"? Det framgår inte eran hemsidan, och på sidan för bluetooth-kompatibilitetstest så finns inte Gran Coupe med.

På BMWs tyska hemsida så kan jag däremot läsa under standardutrustningen: "Bluetooth-Schnittstelle zur Verbindung kompatibler Mobiltelefone mit dem Fahrzeug inkl. Bluetooth Audio-Streaming..." kan jag göra antagandet att det även gäller Sverige? Jag har tidigare i veckan lagt en beställning på en 420d med standard "Bluetoothförberedelse Business" och jag vill vara helt säker på att jag kan streama audio över bluetooth.

Svar:
Det fungerar att audio- streama med Bluetooth Business (6NH) som är standard på bilen, men självklart även med Bluetooth Professional (6NS). Det kan bero lite på vilken telefon man har, men med vanliga iPhone/ Android fungerar det fint.

Har inte fått min bil än så jag kan inte verifiera att det stämmer, men jag är övertygad att det fungerar.
@ Pavel:
Jag hade valt bort dessa:
- 20 tum performance fälgar (18 duger men det är smaksak, tycker bilen blir för stötig med 20)
- vinterdäck, dubbade (du kan köpa mycket finare fälgar och däck till en billigare peng privat)
- Larm (personligen tycker jag det är helt onödigt)
- H/K ljudet (jag älskar ljud men tyckte steget under räckte gott och väl för den lilla bilen men igen smaksak)

Det jag hade lagt till är
- Adaptive M suspension (bilen blir klart styvare när man vill gasa på)
- Park Distance Control (PDC) Bak och fram
- Exteriörlist aluminium satinerad (Detaljerna syns mer och njurar blir så mycket snyggare)
- Sätesinställning elektrisk, med minne för förare (kanske onödigt men jag hatar reglaget i BMW, kostar skjortan men kunde bara inte vara utan denna själv)

Man vill så klart ha allt om man kan men bara du kan prioritera vad som är viktig för dig , hade jag kunnat hade jag nog tagit allt själv förutom larm hehe
@ tsint
På min beställning så står detta med:
ZNP Navigationspaket
609 Navigationssystem Professional
6AK ConnectedDrive Services
6AP Remote Services
6NS Bluetoothförberedelse Professional samt USB-
anslutning

Minns inte att jag la till Bluetooth extra, tror det ingår i Nav paketet. Allt fungerar som det ska, streama från Iphone och android.
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
@vampyren, konstigt, varken bmws konfigurator eller beställningsguiden anger att man får BT-professional. Men har du fått det utan att betala något extra så ska du inte klaga =)
ma
105
mackann
428IX GC 2015
Pavel,

Adaptive M suspension - riktigt värt, mjukt och fint när man vill, sportigt och hårt när man vill
Sedan till vintern, rattvärme!! så sjukt värt och skönt.
hehe ju jag klagar inte ;D tror som sagt att det ingår när man har Navigation Professional paketet. Det lättaste är att be säljaren printa ut ens beställning så ser man exakt vad som ingår och inte.
Kan vara så att min säljare gjort fel för kollar man på nätet så är det "Bluetooth förberedelse Business inkl USB" som ingår men "Bluetoothförberedelse Professional samt..." kostar extra. Jag är rätt säker att jag inte la till Professional versionen så kanske jag hade tur :)

@Pavel:
Jag la till också sport växeln, tyckte det var coolt med växelspakar på ratten :) lull lull vet du och sen sägs det att det är lite snabbare växling med den växellådan.
Enligt min säljare så går det att streama musik utan Bluetooth prof.
På min M135 så ingår Bluetooth Prof i Navigationspkt utan att jag behövde lägga till det. Bluetooth Prof kan ju vara bra så man får anslutning för smartphone då slipper man ju volymskillnaden mellan radio o Bluetooth..
Rätt störande när man får trafikmeddelanden på volym jättehög annars..

Fick besked idag att jag får min bil vecka 48! Helt oacceptabelt det blir alltså 15 veckors leveranstid så nu är det mycket som talar för att jag kör på 428 GC istället den får jag en månad tidigare. Surt att börja om processen har ju redan gått 3 veckor på mitt M135 kontrakt.
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Tack för alla råd!
har gjort lite ändringar i specen. Var och provkörde en 428i GC med M-sport idag, stark motor, snygg bil = fullträff. Jag väljer bort adaptivt chassi då jag kommer installera KW V3 coilovers på bilen.

jag hör av mig på Fredag med hur det blev :)
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Min bil kommer vara färdigbyggd nu på måndag :)

Hur lång tid har det sedan tagit tills era bilar dykt upp hos handlaren och ni kunnat hämta ut dem? Om vi bortser från strulet med regplåtarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.