AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
154.979

Tråden för er som ska beställa 4 serie Gran Coupe

Sida 15 av 40
Najs :)
Ska du göra lack behandling eller något? Funderar på det lite men kanske inte lönt om jag tar plastskyddet.
ma
105
mackann
428IX GC 2015
Inget jag har planerat men kanske blir senare. Hade det på min förra och ser ingen direkt skillnad på den och lacken nu utan. Är ju tjänstebil så har den max 4 år med och det lär lacken hålla ändå tror jag. Men inte så insatt i det om jag ska vara ärlig.
ta
14
tazp
420d GC -15
Nu har jag äntligen hämtat bilen! Den var värd väntan men processen tog ändå onödigt lång tid och energi. Har inte hunnit köra så mycket än men än så länge är jag supernöjd.
@tazp: kolla om du får säkerhetskoden via connected drive?
Min verkstad har ännu inte fått tummen ur. Fick prata men en som iaf fattade vad jag pratade om men han måste "kolla" upp det osv....kunde inte ens boka tid för han visste inte vad som ska göras än. Lite bisarrt.

@mackann: jag kan känna likadant ibland men jag undrar om jag ska köpa ut det efter 3 år :D riktigt nöjd med det som det är nu....ska nog dra plast på det i så fall. Det hindrar stenskott eller så är tanken.
Provkörde en 320d lci igår, samma där bara 3G.. Intressant att se hur länge det dröjer innan BMW Sverige inser och åtgärdar sitt misstag..
Får min i oktober förhoppningsvis med 4G sim-kort!
ma
105
mackann
428IX GC 2015
Jag frågade bmw om 4g, fick detta svaret:
Hej. Vi kan dessvärre inte uttala oss om varför du inte får 4g anslutning, den specifika hårdvaran är förberedd för 4g och aktivering sker i olika steg över marknader. Trevlig dag.
sm
34
smarteus
428i GC xDrive 2016
surt att inte 4g funkar "än". vi bor ju i sverige :)
är det verifierat att 2016 4-serien har "gratis" (3år?) kartuppdateringar som sker automatiskt via 3g/4g?
Personalen lämnar en del att önska. Det är knappt de fattar vad man frågar efter. Man ska kanske hitta ett nummer till Tyskland och prata med någon som vet något.
Kan verifiera att 4G funkar i danmark och tyskland men inte i Sverige. Det kommer säkert. Kartuppdateringen tror jag funkar då jag fick en update som tog skit lång tid men nu är klar och den frågade om man vill starta om nu eller senare för att få uppdateringen.
ta
14
tazp
420d GC -15
@vampyren Ska testa connected drive men har inte haft tid ännu, återkommer när jag gjort det.
ta
14
tazp
420d GC -15
Angående 3G så frågade jag min ÅF och fick som svar att det är Tyskland som bestämmer vad varje land får för nät i sim-kortet, så det kan vara så att det helt enkelt är standard med 3G i Sverige än så länge, och att så fort man kommer till ett 4G-aktiverat land så byter den till det. Så det är iaf 4G-förberett.

Å andra sidan ser jag personligen inte behovet av snabbare nät med dagens mjukvara, finns inte direkt någon streaming osv som det skulle göra markant skillnad på... Eller?
tazp:
Apparna går lite väl långsamt för min smak iaf..
Min åf hade kollat upp det och fått till svar att bilarna är förberedda och klarar det dom ska, ett goddag yxskaft svar alltså.

Ställde frågan plus en annan i kontaktformuläret på BMW.se i tisdags, väntar fortfarande på svar...
Go
295
GoC
MB GLC 220d
En undran bara
Vad skall man ha alla dessa svindyra navigationsgrejer och appar till?
Jag klarar mig oftast med en karta och en minnesbild i huvudet dit jag skall.
Sen är fokus mest på att köra bilen och vara observant på trafiken.
Och om jag nu skulle behöva det eller har kört vilse, så finns allt i mobilen.
Köpte förresten sån där förarassistans till den bil jag har nu, mest enerverande faktiskt, det skakar och rister i ratten mest hela tiden när man kör. Men det positiva är att man inte behöver sån där speciell blinkersolja. För att undvika skakningarna så blinkar man korrekt så som man skall vid filbyten och omkörningar.
fa
104
falkn
116iM 5d -15
GoC:

Det förutsätter ju att du alltid har kartan med dig i bilen och har möjlighet att ta upp den. Det är ju en sak om du skall köra några mil på motorväg och sedan svänga av på en avfart om 4 mil. Kör du inne i stan och ska hitta till en speciell adress när det är enkelriktat o.s.v. så är GPS:en väldigt smidig. Dock kan jag hålla med dig om att telefonen i regel är bättre (beroende på modell), men en större skärm kan ju vara fördel samt att GPS:navigering tar mycket på batteriet i telefonen.
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
@GoC, för mig är det egentligen helt ointressant - jag vill bara ha en stor skärm och jag kan tänka mig betala extra för det, men inte 20k som det kostar nu med ConnectedDrive och Navigation.

Erbjud en stor skärm till en rimlig kostnad, samt Apple Carplay och Android Auto. Då är inte infotainment-systemet så låst till bilen och till dess livscykel. Om infotainment-systemet indirekt kördes på mobilen så hade kanske inte systemet åldrats lika fort då man kan byta mobil betydligt oftare. Dessutom så är det mer attraktivt att göra vettiga appar för en "öppen" plattform.
ta
14
tazp
420d GC -15
@vampyren Får ingen säkerhetsmeddelande i bilen för att koppla Connected... Har du lyckats få igång den?
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Det där med stor skärm är nån taktik från BMW, sätt in en liten ful en å ta 20 000 för att få en som passar resten av interiören. Förresten ser det rätt fult ut med en bildskärm monterad på instrumentpanelen. För 20 000 får jag en toppmodern böjd 65" tv som man kan se på. Senast BMW påfundet att som enda biltillverkare ta 3000kr för en vit solid lack.
.Bilkörning kräver ingen stor skärm, tv ser jag på hemma.
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Det där med stor skärm är nån taktik från BMW, sätt in en liten ful en å ta 20 000 för att få en som passar resten av interiören. Förresten ser det rätt fult ut med en bildskärm monterad på instrumentpanelen. För 20 000 får jag en toppmodern böjd 65" tv som man kan se på. Senast BMW påfundet att som enda biltillverkare ta 3000kr för en vit solid lack.
.Bilkörning kräver ingen stor skärm, tv ser jag på hemma.
Jag har aldrig haft navigation i bil och har använt min telefon till det. Men jag måste säga det fungerar rätt bra med inbyggda.det i är säkrare då man inte pillar i luren och fungerar minst lika bra som navigon och waze. Priset är tokigt högt men jag kan inte säga att jag har ångrat mig att jag kör det.

@tzap.: jag ska köra till bmw (verkstad) på måndag och få mjukvaran uppdaterad. Hoppas det ska fungera så.
Jag tycker navigatorn är ganska bra. Det enda jag saknar är fartkameravarnare. Navigatorn uppdaterar ju sig själv också 4 gånger per år vilket är super skönt. Det kanske inte blir fixat samma dag som de drar ny väg men inom 2-3 månader max så har man nya vägen i navigatorn (om uppdateringen fungerar som det ska, har som sagt bara fått upp meddelande att den uppdaterat kartan men har hade ingen väg som var nyöppnad som jag kunde jämföra med).

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.