AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.520

BMW 530D E60 rycker vid acceleration/växling

Zi
120
Zip
BMW E60 M5 - 07
BMW E39 520 - 02
Har kollat igenom en del trådar men finner inget som verkar ha dem symptom jag har på min bil.

OBS! Ryckningarna är inte hela tiden, utan lite då och då och ibland tätare i följd under acceleration detta gäller all text under SYMPTOM
Symptom:
¤ Bilen rycker vid mjuk gas, mellan ca 90km/h -> upp
¤ Rycker sällan under 1-2 andra växel, fast det är plattan i mattan
¤ Farthållare på i ca 100-160km/h - liten lätt uppförsbacke, bilen rycker när den gasar
¤ I manuellt läge rycker det oftast mindre
¤ Rycker till kraftigare (vid varvstopp) och har svårt/väntar med att lägga i nästa växel när man har plattan i mattan. Detta gäller på växlar över 2/3an
¤ Medel gas ibland inget och ibland ryckningar
¤ Inget konstigt ljud från låda/motor.
¤ Tomgång normal
¤ Inga konstigheter vid lugn körning/mjuk/medelgas från 1km/h till 80km/h
¤ Får enbart felkod på misständning

Svårt att pricka exakt hur bilen beter sig då det kan variera.

Bilen och Fakta

* BMW E60 530D - 2009 235hk 6 växlad automat
* Strax över 11 000mil.

Åtgärder jag tänkt på:
Tillsats som gör rent munstycken osv från redline 85+ något skulle vara bra. Har dock inte hunnit köra så mycket ännu. - check
Kolla oljenivå. Ev byta olja + filter
Nollställa växellådan - check
Koppla ut LMM
Byta soppafilter

Skapar denna tråden innan jag har provat det jag kommit på. Vill höra om ni har några idéer om problemet

Jo
86
Joe_
Volvo V70
Hej, prova att läsa felkoder med ett annat program, exempelvis Autocom, jag hade liknande problem men enbart ryckningar i jämn låg hastighet, LMM strulade.

Sh
53
Shush
530dat maxxad 04
Hade min bil inne för växellådsoljebyte på servicecenter östermalm (mekonomenverkstad). efter bytet slutade ryckningarna :)
de körde orginaldelar, nytt filter(dvs nytt tråg) o bmw ATF org olja.
fasiken nöjd ja blev.
Jo
86
Joe_
Volvo V70
Han har felkod på misständningen, men visst.
Zi
120
Zip
BMW E60 M5 - 07
BMW E39 520 - 02
Tror att det kan ha med växellådan att göra. Om växellådan ger fel signaler till ECUn så kan bränsle tillförseln bli konstig = det ger felkoden på misständning.
He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Shush. Vad fick du betala för ditt oljebyte? Borde själv byta trots att jag inte har problem.
Sh
53
Shush
530dat maxxad 04
Ja har inte en blekaste då ja bytte oljekylarn i samma veva då denne var defekt.
@henrik 77
Sh
53
Shush
530dat maxxad 04
Gällande misständning. Lös felkoder...
Felkod på 1 glödstift ? Byt glödstiften !
Felkod på alla 6 glödstift? - byt glödstiftsrelä
Zi
120
Zip
BMW E60 M5 - 07
BMW E39 520 - 02
Upplever att bilen rycker mindre med en optimeringsbox
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
KCR-box? Då är väl risken att allting annat går sönder istället.
Sh
53
Shush
530dat maxxad 04
Har du testat att koppla ur lmm?
Bm
4
Bmw530dlci
Bmw 530d lci 09
Hejsan skulle vilja väcka liv i denna tråd då jag upplever exakt samma symptom. Dock har jag inga felkoder..
Fick du löst problemet?

Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Detta fel var converterbyte för mig på Alpinan.
Bm
4
Bmw530dlci
Bmw 530d lci 09
Hade varit intressant å veta vad felet var som zip hade. Har exakt samma symptom. Min kan även gå oroligt på tomgång nån gång i bland. Känner mestadels av det när jag kör i 70-80 på 4an å varvar strax under 2000. Kommer små små ryckningar precis som att den misständer. Har haft inne den hos bmw "wölkes" i Göteborg. Å dem kan inte hitta nått fel på den såklart...
Tycker även den drar ovanligt mycket soppa och luktar surt ur avgaserna. Räcker man står med bilen igår och rutan nere så känner man stanken. Den kommer ej ifrån motorrummet då de luktar ur avgasröret.
Zi
120
Zip
BMW E60 M5 - 07
BMW E39 520 - 02
Problemet var lättar än vad jag trodde, dock svårt att hitta.

Tidigare ägare till bilen hade monterat på en promotech-box, denna box demonterades för att kunna felsöka.
Efter ett par vändor av felsökning, tester så såg jag att original kablarna till fuelrailen var till tryckt så att en kardel stack ut. (kabel har antagligen blivit klämd mellan plastskyddet och skruven) byte kabeln, monterade ihop och körde = :-D

Den kardelen som stack ut har troligen rört sig lite och nuddat jord, där av att bilen inte misstände jämt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.