|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Christian P |
Jag hittar en annons på mobile.de på en Bmw 540-98 på en firma i Tyskland. Jag ringer ner, får info om bilen och bestämmer mig för att åka och titta på den. Det är precis en sån jag vill ha, och jag har letat länge. För att den säkert skall vara kvar, så jag inte åker i onödan, betalar jag in en handpenning på firmans konto á 20,000:- kronor för att bilen skall reserveras. Jag får då ett fax till jobbet där handpenningen bekräftas. Jag tog ledigt, och dagen därpå bär det iväg till Tyskland. När vi kommer ner till firman finns inte bilen kvar där. Den är såld. Igen, till någon annan. Jag visar upp mitt kvitto på handpenningen jag lagt, det hjälper inte, bilen är inte kvar. Jag bad att få min handpenning tillbaka, det kunde jag inte få enligt säljaren. Han sade att jag kunde återkalla inbetalningen genom min bank när jag kommit hem igen. Jag kontaktade polisen i Tyskland, fick beskedet att de inget kunde göra, då det inte handlar om en stöld utan en slags förskingring. En civil process mellan mig och handlaren alltså, inget för polisen. Detta var en fredag, så vi åkte tomhänta hem igen. Jag gick till polisen här hemma, som inget kunde göra, då brottet begåtts i utlandet. Jag kontaktade min bank för att återkalla betalningen av handpenningen, det gick inte göra så enligt banken. För att göra så är jag tvungen att ha kontohavarens medgivande, vilket jag inte hade. Idag, tre veckor senare har jag inte en aning om var bilen befinner sig, och har inte fått mina pengar tillbaka. Jag har kontaktat en tolk och genom denne ett ombud i tyskland för att driva en civil process mot handlaren. Mycket längre har det inte kommit. Mer än att jag redan nu är uppe i en förskottsbetalning till den tyska advokaten, samt en första avbetalning till tolken, allt till en summa av 8000:- Jag räknar här inte med förlorad arbetsinkomst, resa tur och retur. Och vi har inte kommit nånvart än. Dt lutar åt att jag kommer få resa ner till tyskland såsmoningom, till tingsrätten där för en förhandling, något som också kostar pengar. Köp fan aldrig bil i Tyskland. lägg på 30-40 tusen extra och köp den hemma! Det är det värt nu med facit i hand. Lägg gärna ut hela mailet så andra kan läsa detta. Tack för hjälpen. |
|
Förstår din frustration och beklagar djupt det inträffade!! Men jag tycker det är fel att säga att man "aldrig ska köpa bil i tyskland". Däremot skulle jag nog inte köpa en så pass dyr bil och betala in någon handpenning till en firma/säljare som inte var auktoriserad handlare. Hoppas i vart fall att rättsprocessen går bra och att du kan stämma den j-vla skojaren så att han inte ens får behålla sina byxor på! MVH Kalle |
|
|
Skriver inte tyskarna avtal när det gäller sånt där? Så din handpenning är något det finns kontrakt på? |
|
| Vilken bilhandlare var det? | |
|
Vad sa han/dom när du ringt ner efter du kommit hem? Jag skulle åkt ner och gjort nåt mycket olagligt i din situation (är iaf min första tanke).... J**la Gris! "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" Länk |
|
|
Jävligt tråkig historia. Man skall aldrig betala handpenning till en firma (eller någon annan) som man inte känner till innan och som man verkligen kan lita på. Det är inte roligt att driva en process i utlandet och det kan ta lång tid innan du får rätt (flera år om du har otur). Sen kommer nästa problem, man skall kunna få ut pengar genom utmätning Såna där firmor brukar konka och försvinna och då kan du ju stå där med din dom som är värdelös. Jag hoppas dock det löser sig och att firman frivilligt betalar tbx handpenningen. Sen har ju Christian rätt, kan man inte import och inte vill riskera att bli lurad kan man hitta en lika bra bil här i Sverige. Priserna ligger på samma nivå här på de flestas modellerna och det är både enklare och tryggare. |
|
|
Lider med dig.... Det är precis som Alexander skriver. Det kan årtal och de kostar en hel del att processa med advokater o dyl. Jag skulle förmodligen göra något mycket olagligt om jag vart i samma situation...tyvärr MVH |
|
|
Lider med dig Christian, jag har köpt bil i Tyskland och har bara goda erfarenheter av det, dock så betalade jag inte något i förskott, det bör man ju med facit i hand inte göra om man inte känner bilhandlaren i fråga. www.malte-racing.com |
|
Christian P |
Tjena. det finns kontrakt som styrker min handpenning, ja. Det kan jag göra vad jag vill med tydligen. Ett kontraktbrott är inte med i straffskalan i den tyska lagen. Man kan åtala handlare för förskingring istället, han har mottagit pengar och har redovisningsskyldighet mot mig i formen av en bil, som inte finns där. förskingring ger böter i bästa fall i Tyskland. Olagligt..man blir ju onekligen sugen. Men det är inte värt stålarna. Man kommer nog ångra sig bittert när man sitter på ett surt, tyskt häkte efter det. Bättre att varna, skriva, berätta för alla man känner, och vara lyckliga att det slutar med min handpenning, och inte ännu fler lurade männsiskor. |
Christian P |
Jag vill tillägga att det inte var en tysk medborgare som var firmahavare där. Men det fattar man väl själv egentligen. Hela tjocka släkten var där på firman, jag hade fått fett med stryk om jag hade börjat gapa där. |
|
Ja man blir allt lite sugen på att ta lagen i egna händer när man hör sånt här, det vore skönt att få ge en sån typ en läxa. Som det här svinet som lever på att luras: Länk www.malte-racing.com |
|
|
Vilket as. Vi borde samla ihop lite BMWpower medlemmar och åka i samlad trupp till denna handlare och fråga vad han håller på med. Jag skulle haka på direkt. Blir vansinnig när jag hör sånthär! Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Lägg ut namn... Ring Europabil i Göteborg, fråga Esa om han kan hjälpa dig....031-7484777 Han importerar 10 bilar i veckan och har hållt på i över 10 år. Skick namn o story till Tyska tidningar...... Vill oxå ha kompressor..... |
|
|
Lägg ut namnet på firman trots att sådana blåsarfirmor ändrar namn stup i kvarten. Tur i oturen att det bara handla om 20 000 och inte om 200 000. Finns en del som kör detta i system helt iskallt. Du får hoppas på att det är en sån som bara försöker blåsa d v s att de blåser dig och ser om du går vidare. För alla orkar inte gå vidare(typ max 4 av 10) och deras pengar behåller han och betalar de som startar process i domstol så han gör alltid bra vinst på sina blåsningar. Kan tyvärr inte de tyska lagarna men kolla inte om du kan få till en kvarstad utan för stort krångel(ett tillfälligt beslut där den tyska kronofogdemyndigheten tar tillgångar motsvarande din fordran i avvaktan på att målet prövas) för annars är det risk att det helt plötsligt är någon annan familjemedlem som äger firman när det väl är dags för utmätning efter att målet avgjorts. Skulle du få kvarstad och man inte hittar några tillgångar kan man ju fråga sig om det är värt att fortsätta. Be advokaten annars (inte alltid advokaterna gör det) göra en kreditupplysning/söking hos tysk kronofogdemyndighet. Killen/firman kanske redan har skulder upp över öronen och då kanske inte det heller är värt besväret att fortsätta eftersom du inte kan räkna med att få ut några pengar. |
|
|
Lider med dig Christian....jag är med i "fin bils" trupp, det är bara att säga till :) Christopher ///M535i |
|
|
Hej. Jag som länge gått och funderat på att imp en bil, men nu blir man ju avskräkt.. Mycket trist det som hänt. (Är oxå med i truppen) Lycka till.. Åk du först, så väntar jag därframe.. |
|
| Finns inte Hells Angels i tyskland också? | |
|
Det här var det jävligaste jag läst på länge!! Vilka svin!! En sån där skojare förtjänar att råka rejält illa ut. Hoppas du lyckas sätta dom åt bara!! Ge inte upp iaf! Du borde ange namnet på handlaren så att ingen annan blir lurad av samma typer! |
|
| Jag hade kostat på mig en resa dit och sedan gått med en nyckel i bilhallen och satt min signatur på övriga bilar......Kostar nog lite för kräket | |
|
har det hänt något mer??!! turbo=massa kul |
|
| Precis hur slutatde det?? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.