|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har hittat 3st intressanta E63 M6, gemensamt är att alla är tagna i drift år 2005 mellan juni och september och även att alla är Tyskimport och clean carfax (vet att Carfax inte har samarbete med tyskland) och vad jag vet är inte kopplingen bytt på någon Den första säljer en bekant till mig för 230 000kr, 9700mil, han har tagit väl hand om den de han ägt den, ny servad, nybesiktad och han har ägt den 4 år men endast kört 1000mil, innan ska de vara en gubbe som haft den i tyskland. Den andra är nybesiktad har gått 5500mil och 250 000kr, kollar jag upp den på transportstyrelsen står de 343kw = 460hk, men alla M6 är 507hk, har väl förmodligen bara blivit fel när någon skrev in de? Den tredje är nån form av hamann replika med hamann frontläpp, sidokjolar, vinge, rostfritt effekt avgasystem från kattarna och bak, annan programvara ca 550hk, ca 8500mil, 240 000kr(tyckte de lät lågt?), behöver motorolje byte så en service förmodligen. När jag kollar upp denna på transportstyrelsen står de BMW M560, och den tjänstevikten är 170kg mer än övriga M6, är de för att den är Hamann utrustad från fabrik? Vad säger förövrigt försäkringsbolagen med te.x maskinförsäkringen när den är trimmad med annan mjukvara samt avgasystem? Avgasystem går ju att återställa i värsta fall men mjukvaran har jag känsla av att BMW kan se att den är ändrad, någon som har någon erfarenhet av detta? Bilen är en sen 2005årsmodell Kommer använda mig av IF's extra stora försäkring som täcker fel i bl.a drivlina upp till 10år och 12 000mil. Ni som gör te.x oljebyte m.m själva, gäller de som giltig service vid te.x motorhaveri m.m? Vad jag vet måste auktoriserad BMW verkstad göra allt. Jobbar själv på fordonsverkstad så inga problem att skruva själv Oavsett vilken så kommer jag antingen sälja den eller byta in den när maskinförsäkringen inte gäller längre. Jag kör ytterst lite ca 500mil om året om ens de. Vet ni någon mer värd M6 så hade jag vart tacksam om ni sa till. Tacksam för svar =) | |
| Hej, några kommentarer på ditt inlägg: ska man va någorlunda säker på att FB vid ev ras/haveri ersätter så bör bilen va servad auktoriserst genom åren. I synnerhet en M bil som kräver en hel del tilläggsarbeten ibland o då gäller det isf att den oberoende verkstaden har gjort det, och att man har protokoll att luta sig mot. Angående TP vid registering/import så kan det se jättekonstigt ut både med vikter/avgaser/effekt kontra sv-sålt så det får man ta med en nypa salt. M6 är en trevlig bil generellt men bilar som gått + 10000 mil är betydligt svalare och bör därmed va rejält billigare mot en 5000 milare. Ny koppling/däck/service är andra tunga poster o kan kosta uppemot 30-40. | |
|
Ytterligare en kommentar: Maskinskadeförsäkringen bortfaller hos samtliga svenska försäkringsbolag (nåja, kan finnas något underligt undantag någonstans men mig veterligen har alla bolag samma formulering) om "effekthöjande åtgärd vidtagits av någon annan än av generalagenten utsedd återförsäljare". Den bilen som är trimmad kommer då de facto inte ha någon maskinskadeförsäkring. Att byta till annat avgasrör räknas mig veterligen dock inte som trimning - av den enkla anledningen att det inte höjer motorns effekt. Själv blir jag lite misstänksam mot miltalen du beskriver. En M6 som har gått 5500 mil skall i princip vara i nyskick. Rent allmänt blir jag misstänksam när så eklusiva och körglada bilar har körts så lite av den enkla anledningen att ingen köper en bil för 1,2 Mkr för att sen köra 5-6-700 mil per år. Det där med konstiga effekter och konstiga vikter beror sannolikt på att någon knappat in felaktiga effekter vid importeringen. Min 850i är t.ex. en CSI om jag tittar hos transportstyrelsen. Sedan undrar jag en annan sak, men här kan jag ha fel: Är det inte så att du måste ha tecknat den där specialgrejsen för 10år/12000 mil när bilen var ny och sedan ha haft samma försäkringsbolag hela tiden för att den skall vara giltig? Dock lite osäker men jag har för mig att det är så. Anyway, lycka till med ditt köp! |
|
|
Alexander: Ang försäkringsfrågan så spelar det ingen roll vad bilen haft för försäkring tidigare. Har själv varit sugen på Porsche 997 och eftersom dem är lite riskabla i konstruktionen mellan 05-09 så var ett rkav från min sida att vid ev köp så ska FB maskingaranti täcka. Och då är faktiskt IF enda alternativetpå tex en 05-06. Dock är premien skyhög, det kostar o kunna sova om nätterna..:-) |
|
|
Kanske liten dum fråga. Men varför ska du ha maskinskadeförsäkring på bilen om du kan skruva själv? Om bilen dessutom håller på att slå i taket vad försäkringsbolagen täcker? |
|
|
Det är väl skillnad på o få en motor/smg låda utbytt pga ras för en summa långt över bilens värde...jämfört med att kanske byta belägg/serva:-) Det har bytts del lådor på M5/M6 genom åren och även motorer faktiskt men mestadels när dem var nya 05-07, vet ej direkt orsak dock. Men dem bilar som rullar idag är förmodligen åtgärdade och personligen skulle jag inte va orolig. |
|
|
Tack för svaren, som Peddan säger så behöver man inte haft samma bolag hela tiden. Oavsett om man skruvar själv eller inte kommer man aldrig ifrån att te.x en begagnad motor kostar 100 000kr. Glömde tillägga att de tydligen är BMW som laddat in annan mjukvara i den hamann bilen. Kan hålla med om att en 2005a som endast gått 5500mil är lite lite dock inte för mig då jag inte kör mer än 500mil om året med mina hobby bilar. Oavsett vilken bil kommer jag sälja eller byta in den när den är 10år gammal vilket kommer betyda att jag endast kör ca 500mil (möjligen mer) innan jag säljer. Hört en del som servat bilarna själva men vad jag vet gillar inte försäkringsbolagen detta, byta belägg, koppling osv kan jag förstå om man kan göra själv. MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.