|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Deviation rich tolkar jag som för fet blandning? Fuel multiplicative 12% är högt, och lika på båda banker, men additive är 0! Dessutom visade båda lamdasensorer +16% i screenshoten. Additive är aktiv på tomgång och den åker upp om man har tjuvluft eftersom det är på tomgång tjuvluften märks, om det inte är ett stort hål nånstans (i bälgen t.ex.). Multiplicative är aktiv vid last. Det lilla hålet på baksidan som läcker inverkar 25% på blandningen på tomgång men inget på högre varv eller belastning. Om det är så att blandningsfelet varierar kraftigt beroende på driftpunkt säger inte adaptionen så mycket, men det syns på lambdarocenten om man tittar när man kör. Min lamda heating visar alltid 99% så jag tror helt enkelt att INPA-versionen som "alla har" inte visar rätt på MS43. Jag skulle vilja se en film på de fyra lambdasondernas spänning under drift. Stäng av visning av heating så uppdateras det fortare. Sedan en film på lambda-procenten. Sensorerna efter kat ska ligga mellan 0,5-0,8V vid konstant gas, 0,9V när man trycker till på gasen eller har full gas. 0V vid motorbroms. Om de har svårt att komma upp över 0,5V har man lite mager blandning, om de alltid hoppar upp till 0,8 eller över ligger man åt det feta hållet. Får absolut inte ligga på 0,9 hela tiden. En avgasmätning är ju rätt givande, då man får veta om lambdasensorerna mäter rätt till att börja med. |
|
|
Tack för den grundliga förklaringen! Då glömmer vi heating som alltid står på 99%, körde till jobb och övervakade procenten men alltid 99%. Jag skall titta på spänningen när jag kör hem idag, lambdaprocenten ligger nu när jag tätat alla läckor alltid innom det gröna området! |
|
| har du ingen felkod för preheating så hade jag inte brytt mig om vad inpa säger om värderna är bra på besiktningen. | |
| Frugan besiktigade bilen för en månad sen och inga problem med avgasvärden! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.