|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Biltema! Länk Denna har jag provat framgångsrikt på Volvos B5254S-motor. Hade jag inte varit dödsförkyld hade jag kommit förbi med mätaren så kunde vi provat. |
|
Givetvis skulle du också hitta den för 2000:- :) Jag behöver egentligen bara den lilla kopplingen till ventilen, resten har jag på jobbet. I värsta fall så tror jag att en liten bilverkstad nära mitt jobb måste äga en sådan mätare, men dem öppnar igen på måndag såklart. |
|
|
Kolla del #17 Länk Ser ut så här om du står på sidan sitter under kortsidan av insuget. Länk Ser ut så här från torpedväggen på bilden är den bytt. Länk Den var rätt sprucken för min del och i stort sett föll av i handen. Länk Om den är dålig och du byter radera koderna efter att bilen släckt lampan själv, du vet då att du har hittat felet. |
|
|
Glömde skriva. kolla anslutningarna till bränslepumpen de kan ha ärgat och vara nästan av. |
|
|
Då får det bli ett nytt ryck i dagarna efter jobb att leta upp denne! Plockat av det mesta för att komma till där inne? Jag får kika på pumpen också. |
|
|
Plugger ser man utan att plocka av någon om man står på förarsidans skärm och böjer sig ner och kikar vid kortsidan av insuget mot torpedväggen. Länk Wiren du ser är gaswiren på en E39 Räfflade slangen bredvid med butband i topp går till disan |
|
|
På min bil ser man inte så långt in utan att demontera "lite" detaljer. Raderade koderna igår, körde till jobbet 4mil motorväg utan att motor lampan tändes. Återstår: Bränsletryck Röktesta luft ledningar Lambda byte |
|
| Detta sitter bak mer mot vänster skärm, ta en bil så kanske jag kan peka ut den. | |
|
Bränsletryck mätt med provisorisk egentillverkad instrument kort stund 3,5 bar. Nu till det intressanta, jag kände med handen där bak när bilen var igång och den plastpipen som kommer från insugsröret som du troligtvis menar är helt öppen och suger in luft den vägen. Går inte att se men känna kan man. Vad skall sitta där? Bara ett lock eller går det en slang vidare som skall skapa vakum någonstans? |
|
|
Bild finns i inlägget med 3 st länkar ovanför. TA en bild på vad du menar så ser jag direkt om det är samma. |
|
|
Bild tagen med telefon instucken i mellanrummet snett ner/bak från DISA ventilen. Det första pipen är helt tom, de andra sitter det slangar i! Länk |
|
| hmm det ska nog inte vara hål rakt in. | |
| Hålet är rakt in, suger luft där med motor igång. Den gummibiten du bytte, är det en plugg som stänger hålet bara? Man kan ju undra varför den finns där om inget skall vara inkopplat på den!? | |
|
Liten uppdate! Jag pluggade hålet idag på jobbet och övervakade nu "lambdaintergrator" i inpa, stapeln på bägge höll sig inom det gröna området, gav mig inga felkoder heller! Dock så kvarstår heating problem på lambda? Länk |
|
|
Hur långt har bilen rullat med nuvarande sonder? Är det "kvalitetssonder" eller kina-skräp? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Faki jag tror du har fel! (till din fördel) Heating probe 99% betyder nog att förvärmningen fungerar som det ska om du inte har en specifik felkod. Om det hade stått 0% så hade du inte haft nån värmning alls. Men jag kan ha fel där. |
|
|
Sitter original sonder, bilen har rullat 16000 mil men jag har ingen koll på om de är bytta av förra ägaren. Vill inte byta alla sonderna i förebyggande syfte, får gå om de är hela. Frågan är om delorian har rätt om att det skall vara så i inpa? |
|
| Hur är tempen på motorn när du mäter, kall mellanvarm , varm? | |
| Mäter från kall till varm men värdena är där från start, i alla fall innan kat | |
|
Men det ska dom vara då förvärmningen garanterat vara aktiv om du varmkör bilen så borde du se att värdet ändras från 99% och nedåt sedan när du stannar och står på tomgång så bordet den röra sig uppåt igen vartefter förvärmningen aktiveras. Gör det den så arbetar den som den ska. Hade den inte varit aktiv alls så hade det stått 0% |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.