|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Nu har jag tröttnat på motorlampan som tänds ibland (ofta nuförtiden) Vill innan jag börjar skriva vidare påpeka att det är min fru som använder denna bilen till att skjutsa barnen till dagis för det mesta. Det är som så att de två felmeddelanden inte alltid tänder motorlampan, men dem kommer nästan omedelbart efter att jag raderar dem. Provade med att koppla ur LMM och då var dem inte där på den korta stunden som jag kontrollerade. Bilen känns inte annorlunda tycker jag, kanske tomgång lite "hoppande". Förutom det fungerar det normalt. Bilen: E46 330i -2004 Lägger upp bilderna så får ni tycka till! Bild på felkoderna: Länk Bild på diagnostik Lambda: Länk Bild på "patrol" adaption: Länk Bild på analoga signaler (om det nu har betydelse): Länk Bild på patrol adaption utam LMM inkopplad: Länk Vad tror ni? Tjuvluft? LMM? Lambda? Något annat? | |
| Nu så skall länkarna fungera! | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det där var små bilder - kan man få dem liiiite större? |
| Prova Nu.... | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Det är INPA du använder, inte sant? Den säger vad jag kan se av de små bilderna, 227 och 228 "too rich" vilket på annat OBDII-språk översätts snarare till "för snålt", dvs den får tjuvluft någonstans. Det är åtminstone där jag själv skulle börja. (Har precis själv felsökt återkommande motorlampa, i en annan tråd) Så frågan är: har du kollat insugssidan från luftburk/LMM och nedåt? Sprickor i gummibälg eller vacuum-slangar? |
När jag kisade med ögonen förut så såg jag samma sak som Storabjörnen, dvs att den rapporterar att fuel trim - parametrarna slår i taket. Det som är intressant är att båda bankerna (på denna motor borde det motsvara cylinder 1-2-3 som en bank och cylinder 4-5-6 som en annan bank) rapporterar samma sak. Därför borde det vara något som påverkar alla cylindrar lika mycket. Skulle det vara tjuvluft så kan man således anta att tex läckage vid insuget kring någon av cylindrarna är mindre troligt och läckage någonstans längre upstreams är mer troligt. Myyycket större bild! Tack! |
|
Ja, det är inpa jag kör med. Har försökt leta men inte allt för noga. Funkar det med startspray i tomgång, kan kanske vara svårt att märka om hålet inte är stort eller svåråtkommligt. Finns det inte en "känd slang" under DISSA enheten som brukar skava sönder? |
|
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
I samband med byte vevhusvent på min 330 så bytte jag även ett par luftbälgar, en av dem som klassiskt brukar kunna bli lite muggig är den som är nummer 6 på bilden Länk Hoppas länken funkar. Den har en liten extra förgrening på sig och det är där det ibland kan spricka. Som sagt, börja kika efter sånt. |
|
bmw-slangen blir inte bilderna stora nog när man trycker på dem inne på sidan som öppnas. Hos mig blir dem riktigt stora när jag öppnar via länken? Men ni har rätt om att det står 227 och 228 Länk |
|
I samband med felsökning av min 316 utförde jag det här testet med startgas du nämner, ett par-tre gånger med lite olika metodik och förfining/noggrannhet i tillvägagångssättet. Min erfarenhet av det var att jag inte kunde påvisa läcka eller "spraya fram" en tomgångsförändring som kunde indikera var det var. Men, är hålet stort är jag rätt säker på att det trots allt skulle ge resultat, så jag kan bara säga: testa! |
|
Jag skall i dagarna plocka av de gummibälgarna och inspektera dem "riktigt noga"... Kan LMM krångla, bör kanske bete sig konstigare i så fall. |
|
| Enligt bild för analoga värden är Air Intake Temperature 63 grader. Stämmer verkligen det? | |
| Tror din tempsensor är integrerad i LMM. Har du tjyvluft kan således tempsensorn rapportera ett förhöjt värde. (Bara litet förtydligande till mitt tidigare inlägg) | |
|
Har inte haft tid att titta närmare på problemet änn men öppnade huven och såg att gummibälgen efter LMM var lite torrsprucken på den där pipen som går ut. Dock inget hål, detta bör inte vara hela problemet? Köper en ny givetvis och byter efter helgen. |
|
|
UPPDATE! Tog mig lite tid att kolla över slangarna med startgas. Och tre minuter senare hade jag hittat problemet, kröken efter gummibälgen har ett hål så stort att mitt finger kan lätt komma genom. Startgasen hjälpte denna gång men det var inte så jättelätt att höra skillnad på tomgången trots det stora hålet. Jag kände med händerna där jag tyckte att "något händer nog med motorn när jag sprayar där" och kunde lätt känna hålet. Var riktigt nära att köpa en rökmaskin på teknikmagasinet och modifiera den lite så att jag kan röktesta ledningarna, tror att jag slipper det nu. Så det blir att byta nr.6 på bilden: Länk Storabjörnen, you nailed it! :) |
|
Bra jobbat Faki! Kul att du hitta't. :-) På min bil hade tidigare ägare tejpat en spricka just där med eltejp.... :-/ Konstigt nog felkodade den inte trots att tejpen var torr och hade släppt. Jag bytte den (bälgen) såklart direkt. |
|
Tråkiga nyheter efter en heldag med bilmek, trots att jag bytt ALLA oljor, tändstift och de trasiga delarna kvarstår mitt problem. Samma felkoder, ett tag bara bank1 men ganska snart kom den andra också. Mitt nya misstanke är bränslepumpen då jag märkte idag att den ( i alla fall nivågivaren) går åt fel håll. Avstånd att köra till tom tank bara ökar. Frugan körde tomt nyligen också så nivågivaren har nog gett sig. Pumpen är kanske döende, värt att testas. Vet någon vart man får tag i en schraderventil på en söndag eller en bränsletrycksmätare? Helst nära Malmö :) Misstanke 2 är LMM för att bilen gick bättre utan den inkopplad tyckte jag (provat på tomgång bara). Av någon anledning vill jag inte tro att mina lambda givare är trasiga :) Vad tror ni? |
|
Tråkigt att höra. Det sitter väl den "vanliga" M54-motorn i denna E46 330i - eller hur? Så det inte är direktinsprutningssystem i den. Sitter det verkligen Schrader-ventil på denna motor? Blev glad när jag mekade på en Volvo-motor att de satt dit detta, Ford brukar alltid ha det också. Men aldrig sett det på en BMW. |
| Jag antar att det sitter en schrader ventil på fuel railen. Ser ut så i alla fall! | |
Damn, du har rätt Faki. Länk Länk Länk |
| Hittar inte något inköpsställe i Malmö bara :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.