|
|
|
|---|---|
|
Hej, nu vet jag inte om jag har postat i rätt tråd men vi gör ett försök. Jag har varit på jakt efter en m5 e60 i över en månad nu. Finkammat annonser på blocket och pratat med 6 privatägare och 1 bilfirma. Miltalen har legat mellan 10 och 13 000. Det jag har fått fram är detta: - 5 av 7 vägrade att signa blockets begagnatförsäkring - 1 av 6 privatägare hade lagt upp annonsen med begagnatförsäkring - Bilfirman gav en 6 mån garanti som inte täckte plötsliga fel i SMG-lådan till en kostnad av 1.000 kr samt att priset inte gick att pruta på om garantin ska med - 1 av 7 bilar hade bytt koppling - 1 av 7 bilar hade uppgraderad mjukvara i SMG-lådan (Vet inte själv vad just uppdaterad mjukvara gör så förklara gärna) - 3 av 6 privatägare hade nyligen servat bilen - 2 av 7 bilar hade tagits in på inspektion (båda privatägare och båda var f.d m3 e46 ägare) - 6 av 7 bilar var överdrivet prissatta i förhållande till skick, dokumentation, service och IQ:n hos själva ägaren. (Dålig ägare = dålig bil, så känner jag) - 3 av 7 bilar var svensksålda varav 1 av dem var en svensksåld hartge om jag inte minns fel - 2 av 7 bilar hade en okej carfax historik med 2 respektive 4 tidigare ägare på en -07:a och en -06:a. Är det så här det ligger till med tanke på att modellen ändå är. snart, 10 år gammal? Eller kan det vara att man själv har överdrivna barnsjukdomar när det kommer till bilar? Är ute efter en m5 e60 men ju mer man letar och väntar ju mer känns det som att dessa bilar kommer bli en fälla för bankkontot vid ett eventuellt köp. Ber om ursäkt för kladdig och lång text. | |
|
Tror mig ha läst nånstans att just koppling o växellådan är en mycket svag punkt på dessa bilar. Tio år gamla M bilar kan ruinera vem som helst, om inte bilarna servats och skötts av ägarna korrekt. Lyck Till på jakten!! |
|
Lasse Karlsson |
anaphase! Har själv haft gamla M5:an E39, och har nu den lite nyare, men ändå gamla M5 E60. Tror väl ungefär så här: M5 E60 har idag kommit ner så pass långt i pris, att det i min mening är "fel" sorts klientel 18-35 åringar, som i många fall köper/har råd att köpa dessa bilar. Sedan slarvar man med service, skötsel osv, + att man leker o buskör bilarna. Säger inte att det alltid är så, men är rätt säker på att det väldigt ofta är på det sättet! Detta gör att antalet lågmilare som är välskötta, blir väldigt få + ska det sen va sv.sålt också, ja då får man leta länge för att hitta bra objekt! Däremot har jag svårt att se varför man inte skulle kunna lägga till blockets beg-garanti!? det skulle jag direkt göra om jag sålde min, det är ju en skitsumma i sammanhanget, om det gör att man får bilen såld. Sen ska du nog akta dig för att jämföra säljarens prisbild med hans IQ! värderar han/hon sin bil till ett visst pris, så är det ju så! sen blir det upp till dig att i så fall förhandla dig till ett för dig fördelaktigt slutpris. Man kan inte klandra en säljare, för att han vill ha så bra betalt som möjligt vid en försljning! Själv har jag en 05:a svensksåld som gått strax över 6000 mil, som jag är supernöjd med, och därför är känslan också att jag inte kommer att sälja än på några år. Det är ju också en del i det hela, har man fina välhållna bilar, ja då kanske man inte heller är intresserad av att sälja! I vilket fall som helst: lycka till i letandet! är säker på att du blir nöjd, då rätt bil dyker upp! HA DET! modolasse |
|
Letade själv länge och jämförde priser men slutade med att jag köpte en svensksåld med bra historik och ringde och pratade med tidigare ägare. Bilen var definitivt inte billigast men i förhållandetill vad jag fått var den mycket prisvärd. I efterhand så kastade jag bort ett år av letande för att hitta en "billig" bil när de fina exemplaren egentligen borde kosta mer än de gör om man ser till vad man får. Är man orolig så se om det finns någon hos BMW-handlarna där du kan få med garanti i 6 månader + eventuell möjlighet till vidare försäkring på motor/växellåda och el. Driftskostnaden är hög men om du tankar på en bemannad mack så får du nya kompisar! |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Du har PM om en fin M5 E60 som jag själv ägt, sv.såld, individual bil. |
|
den här Länk har jag själv ägt en kortare tid för många år sedan och då var den helt fantastisk men har noll koll på den idag. Den är till salu för andra gången på något år vill jag minnas. Har du kollat på den? /Anders |
|
|
Im going to collect mine tomorrow morning, it took about two months, I got lucky. E61 2007 M5. 5600mil, 1 year warranty included. But at the moment there are not that many Svensksåld examples, and if you keep a look out on Blocket, you see that all the Svensksåld cars are allways the first to get sold. I feel your pain anaphase. PS ...a bit unfair to compare IQ's with selling price expectations. |
|
|
Tack för era svar, det uppskattas verkligen. I nuläget lär jag vänta ut maj månad också för att se. Kan tillägga att jag var inne på Mi***ll & Co i Botkyrka, Stockholm. De har en m5 touring ute för 279k. Påpekade priset, milen och carfax historiken. Besiktad senast 2011 trots att bilen har gått 3 år efter det och 3 000 mil. Ej servad, på hur länge vet jag ej eftersom att dem på firman verkade bli fientliga ju mer man ville kolla upp om bilen. Gav ett grymt bra sista pris för den bilen då kosmetiskt sett är den bilen väldigt illa lagd. Fick ett nej och deras sista pris som låg 15.000 över mitt sista pris. Svarade bestämt nej och sade att denna bil kommer dem aldrig få såld på och den kommer stå kvar hos dom om 1 månad samt att ingen kommer ge lika bra bud som mig. Fick som svar att jag även inte kommer köpa den för det priset jag har sagt. Jag svarade jo om ni polerar och fixar lacken vid ett eventuellt köp. Slutar med att försäljaren svarar "Jag säljer 2 000 bilar per år jag vet vad jag kommer sälja och passar det inte dig så säger jag tack och hej då." Maken till skojarfirma har jag aldrig bevittnat. Inte nog med att man blir grymt illa behandlad på firman, p-lisa har svängt förbi och satt en fin gul lapp på framrutan på min bil. Allt detta tog 10 min. Har nu bestämt mig för att vänta till slutet på maj månad. |
|
| Skit i o köpa från m o co, läst mycket skit om dom. och 2k bilar per år, yeah right | |
|
Fast rätten att säga nej till ett bud tycker jag firman helt och hållet har. ------- //Lövet |
|
| Det är väl säljaren som sätter priset. Om man som köpare inte är beredd att acceptera det kan man alltid avstå. Fast visst vore det roligt om mans om köpare bara behövde betala det man ville ge. Har själv bara haft telefonkotakt med M&C och kan hålla med om att det inte är den trevligaste firman att ha och göra med. Det gällde en M5:a och säljaren var ytterst ovillig att delge någon information om bilen utan tyckte mer eller mindre att det är väl bara att köpa den och om man var intresserad av historiken fick man ta fram den själv. Ett intressant sätt att driva en bilfirma i alla fall. | |
| Uppenbarligen säljer M&C till vissa, jag såg en Audi R8 parkerad inne i stan idag, under regskylten stod det Michell Company.... | |
| Kopplingen håller några tusen mil vid räserkörning och mycke launchcontrol starter! sjukt underdimensionerad | |
|
OFFTOPIC Många av dessa bilhandlare jobbar inte riktigt helhjärtat och seriöst vad jag har upplevt. Kolla bara på när du ber dom värdera din bil kontra vad dom begär för den i läge 2 eller en bil som du är intresserad av att byta mot. Största problemen är också att de allt för ofta försöker sälja bilar med skum historik och sällan vet av den eller meddelar exakt allt som kanske också ligger i köparens undersökningsplikt. Det sistnämnda är ju en affärsmannafråga i mina ögon där jag sällan tror på en långvarig och positiv business om man undanhåller, vilseleder eller förbiser viktig fakta och kunskap som en kund eller intressent kan vara i behov av att veta. Jag har ett par bilhandlare som jag verkligen skulle undvika att göra affärer med och som tur är även ett par stycken som jag gladeligen skulle ta kontakt med, om jag inte hittade bilen privat på begmarknaden dvs. Man får inte glömma bort att man som köpare alltid kan gå vidare och skippa ett köp om det inte känns rätt. Och ibland kan en säljare eller återförsäljare vara rätt anledning till detta tycker jag. Helt klart är att det kan vara viktigare än lägre pris, som alltid kan betala sig i längden! ONTOPIC Om du är beredd att betala extra för din bil så är mitt råd att sikta på en ung svensksåld bil med rätt utrustning och mil. Då är ägandebilden förmodligen tryggare och antalet av dessa exemplar lär ju inte öka heller så fortsätter man vårda sin pärla finns det förhoppningsvis även rätt köpare där när du vill sälja en dag. Lycka till! |
|
|
Finns det ingen bra M5 E0/E61 så kan du titta på andra bilar. Finns en del och enl. mig som kört allt förutom 1M så är alla lika imponerande, speciellt dom med 500hk+. M1, M3, M5, M6, Z3M, Z4M, X5M, X6M |
|
|
M o CO har väl som strategi att i princip alltid ha det billigaste exemplaret av aktuell modell till salu. Och i ett land som detta, där priset är det absolut viktigaste när det kommer till det mesta, så är det klart att man kan sälja en hel del bilar. M & Co har trots uselt rykte, omsatt 100 miljoner kronor. Det kan vara värt att titta utomlands, utbudet av reko E6X M5:or minskar för varje år som går, och här i Sverige så verkar det extra skralt. |
|
| +1 Acey | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.