AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.891

Replica-fälgar eller BMW original!

53
29
535d_Touring
535d F11 2011, M-paket!
Hej!

Börjar bli sugen på nya fälgar till bilen. Man blir lite intresserad av annonser men allt som oftast är det replica-fälgar.

Kan någon förklara för en oinsatt person vad skillnaden är mellan Replica-fälgar samt BMW original? Kan bilen ta skada av att köras med Replica-fälgar.

Förstår att kvaliten på en Replica-fälg ej är lika bra som BMW original, man får väl vad man betalar för.

Hur skall man resonera? Är Replica ok eller helt kasst/värdelöst?

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Köp orginal, fast billigt på:
Länk

/Jonas
ba
79
bakdäcksmissbrukaren
E91 330xd -08
E34 540ia -94
Det finns inget givet svar på den frågan, på den här sidan samlas ju som bekant både folk som gillar att modda hej vilt och folk som får ångest om dom måste fylla på hjulen med något annat än BMW original-luft ;)

Själv tycker jag att det är ok med kopior, se bara till att kolla bultmönstret och ET-måttet ordentligt så att det passar på din bil. Bara för att någon har gjort en kopia av en originalfälg till en viss bilmodell så behöver det inte betyda att kopian är anpassad för att sitta på just den modellen. Kopiemakaren vill gärna sälja till alla som vill köpa så kopian kan förekomma i olika utföranden som passar till olika bilmodeller men som ser likadana ut designmässigt.
Sh
53
Shush
530dat maxxad 04
Orginal ALLA DAGAR.
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Kan mycket väl tänka mig att kvaliteten är samma på replica och original fälgar , bara att original kanske kostar 3ggr så mycket med ett bmw märke instansat.
har inga problem att ha kopior på mina bilar och då andra inte vet om det så störs dom inte av det..
Fast man kan ju kolla runt lite och välja från en större handlare om man är osäker.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Man måste ju skilja på replica och replica...kvaliteten kan skilja mycket!

De billigaste kinatillverkade fälgarna brukar vara gjutna i ganska mjuk legering, vilket gör att de tvingas ta till ordentligt med gods överallt för att bibehålla någorlunda acceptabel hållbarhet (men den brukar ändå vara sämre än hos "originalfälgar" eller kvalitetsfälgar från t ex. BBS (som levererar en del originalfälgar till BMW)) = klumpigare och tyngre än originalfälgar eller högkvalitetsfälgar.

Men den mest slående skillnaden i kvalitet mellan billiga kopior och originalfälgar är nog ändå ytbehandlingen/oxidationsmotståndet - en originalfälg kan se lika fin ut efter tio vintersäsonger som en ny billig replicafälg...men efter en eller två vintrar brukar billiga replicafälgarna se rätt risiga ut när de rullat i vår svenska saltlake! ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Jag hade senast 19" BMW originalfälgar gjorda av BBS, mjuka och sprickbenägna. Försökte leta efter en begagnad men alla som fanns på Ebay var svetsade och renoverade. Mao finns det skitfälgar i originalsortimentet också.

Men kan hålla med Johan att lacken som läggs på skulle kunna ha några fler lager på sig, de replica jag har haft tålde inte en vinterförvaring i en lada. Klarlacken gav upp.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Original, eller märkesfälg, ex BBS.
Hjulen är inget man prutar på.
Självklart original eller märkesfälg. För den intresserade har jag en helt ny omgång 21" Hartge kompletta hjul till salu som blev över när jag sålde tilltänkt 640i GC som de var tänkta till. Passar 5- och 6-serien.

/Anders
Största skillnaden mellan replica och original är vikten. Jag gillar itne att ha mycket ofjädrad vikt på mina fordon (hoj å bil), så därför köper jag originalgrejer som håller låg vikt och samtidigt bra kvalitet.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.