AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.673

Är jag eller automatlådan knäpp?

Hej!

Har en E 91 330 automat som jag tycker uppför sig konstigt.
Bilen har en tendens att sluta driva helt plötsligt under några sekunder. Detta uppkommer ofta vid lägre farter inne i stan och när jag vill ge gas ex. vis ut ur rondeller, uppkommer även vid körning rakt fram. Aldrig i högre hastigheter.

"felet" finns inte där när jag kör i sportläget, dvs när bilen går på lägre växlar. Bilen "dör" helt plötsligt och vet inte vad den ska göra. Får släppa pedalen då den kommer igång igen. Ytterst störande.

Har testat att nollställa lådan som jag hittade i ett forum här. Tycker den blev bättre ett tag men nu är problemet tillbaka. Vet att det är en adaptiv låda som känner av hur jag kör. Den borde ju då ha anpassat sig efter min körning vid detta laget!?

Frågan lyder: Är detta normalt, dvs är inte lådan bättre?? Fler som har samma problem?
Bilen har varit inne på verkstad tidigare har jag sett på kvitto. Dom bytte då magnetventiler vanos men utan resultat.

Jag tror lådorna bara är så.
Min gör ungefär likadant.
Märker det främst vid körning i korsningar.

Har dock aldrig behövt släppa pedalen, utan bilen gör en nedväxling från 3 till 2 (eller om det är från 2 till 1).
Det känns dock som bilen växlar långsamt just i detta skedet vilket kan vara besvärligt i en korsning när man vill ur vägen snabbt.

Har även märkt att om man kört lite mer aktivt en stund så
lådan intagit en sportigare karaktär, så uppkommer inte fenomenet.

Min tanke är därför att det är en mjukvarumiss i ekonomiläget.
Förmodligen finns en uppdatering till lådan om man åker till BMW och frågar.
Jag tycker dock inte det stör nämnvärt och har därför inte gjort något åt det.
En del av dessa fel beror på att automatlådan helt enkelt är lite sliten i solenoiderna. Det brukar finnas uppdaterade programvaror som tar hänsyn till detta och därför kompenserar för dessa problem. Så att uppdatera programvaran är det första man gör i detta läge. Kostnaden för detta varierar mellan verkstäderna och kan ingå om man gör större service.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.