AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.767

Högt HC och CO samt tempmätare som slår i taket

ca
29
carlsson666
328i coupé -96
Hej mina kära BMW-vänner!

Idag blev min e36 328i underkänd hos besiktningen. Se nedan:

CO 0,1 (0,5) HC 156 (100)
CO 2500 1,0 (0,3)

Den mustaschprydde besiktningsgubben "varmkörde" genom att rusa motorn vilket medförde att tempmätaren gick i topp .. (Vad hände?) Det gick bra att köra till besiktningen, vilket var en sträcka på 20 km.

Bilen ryker även vitt ibland (trasig toppackning? finns det samband med miljövärdena och överhettningen?)

Har ni några råd för åtgärder?
Med vänliga hälsningar

C
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om den trycker ut vatten i avgaserna kommer lambdasonderna att bli förstörda rätt snabbt pga glykolen...och slutar de att fungera kommer motorstyrningen att få knasiga värden att jobba med!

Börja med att skruva ur lambdasonderna och kika på dem - har de en vitaktig beläggning på sensordelen, är det tecken på glykol.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du hade troligtvis en dålig vattenpump och eller viskokoppling alternativt dålig kylare.
ca
29
carlsson666
328i coupé -96
Om vattenpumpen är dålig, kan det då vara så att den klarar av sitt jobb om man kör lugnt men ballar ur när man kör hårt? Precis vad som hände vid besiktningen?
Jag hör ibland ett hasande ljud när jag startar motorn när bilen stått länge.
Kan det vara vattenpumpen?

Kanske CO och HC kan hjälpas med motorflush/oljebyte o nya tändstift.
Kanske ny katalysator

MVH

ca
29
carlsson666
328i coupé -96
Uppdatering:
Jag lät motorn stå och gå tills den blev varm. Efter cirka en kilometer började temperaturen att vandra iväg mot farligt område. Vände hemåt efter att ha stått en stund med avstängd motor och körde med lågt varvtal. Temperaturen gick då ner lite och höll sig inom de två strecken.

Pajade vattenpumpen när besiktningsmannen varvade ur bilen?
Jag har läst runt rätt mycket men har inte ännu listat ut hur jag ska kunna diagnosticera felen.

Med vänliga hälsningar
Det kan den ha gjort, men gjorde den det så var den nog dålig och kunde gå sönder när som helst, dvs det hade hänt när du varvat upp motorn.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är nog säkrast att helt enkelt demontera vattenpumpen och kolla.
Om bilen har rullat typ 15000 mil eller mer räknat från senaste vattenpumpsbytet, är det klokt att byta den ändå...

Mvh
Johan B

ca
29
carlsson666
328i coupé -96
Tackar för kloka svar.

Finns det risk för att toppen har gett sig nu när motorn vart överhettad?
Kanske motoroljan har blivit påverkad negativt?

Med vänliga hälsningar
ca
29
carlsson666
328i coupé -96
Ny uppdatering:
En ny termostat och en ny vattenpump är nu monterade. På den gamla hade pumphjulet spruckit.
Nästa grej är en skvätt motorflush och oljebyte.

Sen hoppas jag att den går igenom besiktning.

Med vänliga hälsningar

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skönt att det löste sig!

Se till att rensa katalysatorerna genom att köra en längre sträcka på typ tio mil eller så innan du besiktigar bilen - annars är det risk att du får dåliga värden pga att katalysatorerna är skitiga och inte renar optimalt nu när den har fått fel bränsleblandning ett tag pga trasig termostat.

Mvh
Johan B

ca
29
carlsson666
328i coupé -96
"har fått fel bränsleblandning ett tag pga trasig termostat"
Har svårt att se samband mellan motorkylning och bränsleblandning men en lite urblåsning innan besiktning blir det ja =)

MEd vänliga hälsningar
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Motorn har med säkerhet gått fett pga att den inte varit uppe i rätt arbetstemperatur och då "fetas bränsleblandningen på" som i forna dagars "choke" = sot och HC i avgaserna (vilket du även fått svart på vitt att du haft hög HC-halt genom avgasmätningen) = smuts i katalysatorerna som bör blåsas/brännas bort genom körning med rätt bränsleblandning...även stiften kan må bra av att "rensas"!

Mvh
Johan B

ca
29
carlsson666
328i coupé -96
Jag har vart på efterkontroll men fick nedslag igen, fast denna gången enbart på högt HC:
CO 0,2 (0,5) HC 164 (100)
CO2500 0,0 (0,3) LAMBDA 1,00

Jag har bytt stift, gjort en oljeservice och "gasat ur" motorn när jag kört.
Sen har jag även gått runt med startgasburken för att söka efter tjyvluft.
Jag har även plockat ner tomgångsmotorn för att se så den inte kärvar.

Vid besiktningen blev HC-värdet aldrig stabilt. Först var det bra men sedan drog det iväg. Jag tänkte att detta kanske kunde innebära nån form av läckage.

Kassa Lambdasonder? Tankarna snurrar

Någon som har nya idéer?

Med vänliga hälsningar
Carlsson

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är rätt lätt att kontrollmäta lambdasonderna genom att ta loss dem och sätta fast dem i t ex. ett skruvstäd och sedan värma sonden med en gaslåga och samtidigt mäta hur många volt du får ut ur sonden - det finns bra instruktionsvideor på t ex. youtube.

Hur långt har du kört sedan senaste besiktningen - det kan behövas rätt lång sträcka, kanske upp mot 50-100 mil innan du bränt ur föroreningar ur katalysatorerna.

Hur långt har bilen gått?
När byttes lambdasonderna senast?

Hur såg de gamla stiften ut?

Mvh
Johan B

ca
29
carlsson666
328i coupé -96
Ska testa med att mäta lambdasonderna.

Bilen har snart gått 18000 mil och mig veterligen har lambdasonderna aldrig vart bytta. Iallafall aldrig under de 6000 mil jag har kört med den.

De gamla tändstiften såg ut som gamla tändstift ungefär =)
De såg likadana ut. Inget var svart eller oljigt eller något sådant.

Med vänliga hälsningar.
ca
29
carlsson666
328i coupé -96
Hej igen!
Jag har gjort följande:
Bytt olja och oljefilter, luftfilter och tändstift. Sen har jag läcksökt med startgas. Jag har också gett mig på och kontrollerat tomgångsmotorn och spjällägesgivaren.

HC-värdet är lågt på höga varv och det skenar iväg när man återgår till tomgång. Kanske är det nåt luftläckage ändå? Fast lambda är 1.

MVH
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.