|
|
|
|---|---|
|
Efter att ha läst om många som haft problem med tomgången på v8orna har jag fått tillgång till många lösningar men nu börjar de ta slut. Jag har en ojämnare tomgång än normalt, bilen har även dött några ggr då den stått på tomgång 1min eller längre, ibland kan den stå länge utan att dö. Den ryker även vitt (möjligen ljusblått) ibland fast den är riktigt varmkörd. Jag har bytt insugsmembran, tändstift, gjort ordentligt rent kring tändstiften och även torkat bort olja ur tändspolarna, de fanns lite men mest kondenserad plja som letat sig in. Bilen är servad med olja och filter, men jag ska byta bränslefilter så fort jag får möjlighet och besiktningen är imorgon, då jag får lite avgasvärden som kanske kan ge nån ledtråd. Har inte kört allt för många mil med den men oljan verkar inte minska nämnvärt under ca300mils körning. | |
|
Har du provat att rengöra "tomgångsmotorn", detalj 9 på denna länken: Länk När jag hade min E34 540 så kärvade denna och tomgången var allt annat än stabil. Den sitter under kåpan, lossa slanganslutningarna & kontakten, ta enheten i handen & spraya 5-56 eller liknande i hålen för slangarna samtidigt som du vickar på enheten lätt så att sliden inuti slår i ändlägena. Torka ev. av svart "sot-gegga" från sli´den med topz. /Stefan |
|
|
Satt just och kikade på vad en ny tomgångsmotor kostar på nätet :) ska börja med att rengöra den. Får se om det hinns med imorgon redan så ska jag återkomma om de gör någon skillnad. Tackar! |
|
|
Det vart betydande skillnad, inte helt perfekt men de vart mycket bättre, va en del skit i den, rann ut en hel del svart sörja när jag sprutat in en del olika saker :-) Stort tack! |
|
|
Kul att det blev bättre, skit i tomgångsmotorn är nog en ofta förbisedd orsak då det gäller dålig tomgång. /Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.