AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.206

320I -84 Går bara på 5 cylindrar

Sida 1 av 2
Mr
12
MrPloxz
BMW e30 320I -84
Hej. Jag har en BMW e30 320I som stått i många år. Testade att starta den först men då gick den bara på två cylindrar. Kollade först tändstiften, alla hade fin gnista.
Sen Ttänkte jag att det säkert kommit ärgel i några kontakter. så jag sprejade spridarkontakterna med kontaktspray! Efter ett tag gick den på 5 cylindrar! Men den sista cylindern vill absolut inte tända alls.... Har gnista och spridaren verkar fungera(tog den direkt mot batteriet och det "klickade") så vad kan man tänka sig att det är som krånglar då??
Finns det någon kontakt i "andra" änden på spridarkabeln som kan ha ärglat? Isf vart sitter den?

Fler spekulationer och idéer är välkomna! Någon med erfarenhet som har någon idé?? Kanske haft samma problem fast löst det??

Alla tankar är varmt välkomna!
Mvh Joel
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Börja med att lyssna på spridaren på den cylindern som inte tänder. Har du inte stetoskop så använd en vanlig skruvmejsel (spetsen mot spridaren och skaftet mot örat). Du ska höra tydliga klick om den öppnar/stänger. Jämför också med en känd bra spridare hur högt det ska låta (annars är det risk att om du lyssnar på en död spridare så kan du höra intilliggande istället och tro att den döda spridaren fungerar).

Detta test visar ju dock bara att kontrollsignalerna går fram som de ska och spridaren verkar öppna och stänga sig. Fast vi vet ju inte om det kommer in bränsle och hur mycket.

Då kan ett spridarbalanstest vara ett bra test. Gjorde det nyligen på en Volvo 855 (som har Motronic 4.4 styrsystem) och det går till på precis samma sätt även på din bil.
Börja med att koppla ur alla spridarkontakter (kan även vara bra att koppla ur sladden som ger styrsignal till tändspolen).
Koppla sedan in en bränsletrycksmätare, slår på/av tändningen ett par gånger så primningsfunktionen bygger upp ett grundtryck. Därefter kopplar du in ett testinstrument som pulsar spridaren (jag körde 50 pulser på 7 ms vardera). Notera hur mycket trycket sjunker till.
Koppla bort testinstrumentet och dra runt motorn ett par varv med tändnyckeln (för att minimera risk för hydralock då det ligger lite bränsle i cylindern).
Börja sedan om på nästa cylinder med att slå på/av tändning osv...

Du vill inte göra detta test mer än 1-2 gånger per cylinder då du sprutar en del bränsle ner i cylindern (kan även vara lämpligt att byta olja någon gång efter man gjort ett sådant här test - men eftersom motorn har gått på bara några cylindrar så har du nog planerat att byta olja ändåså när du väl får liv i alla cylindrar).

Göra ett kompressionstest är ju även ett mycket enkelt och bra test. Kan ju vara så att den cylindern som inte går bra har ett värdelöst komp - kanske har kolvringarna fjantat sig och inte tätar alls.

Men innan du gör ett komptest så kan du för säkerhets skull lyfta på ventilkåpan och dubbelkolla så att inga vipparmar är av (skulle tex vipparmen för insuget på den felande cylindern vara av så är det ju inte så konstigt att den inte fungerar som den ska).

Men ett komptest är ändåså alltid bra att göra - då provar du alla komponenter inuti cylindern.
Mr
12
MrPloxz
BMW e30 320I -84
Nu har jag gjort ett komptest på den döda cylindern och den hade 11 bar i komp. Vad kan det vara då?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, låter som ett bra kompressionsvärde - verkar inte vara några problem på den fronten således.

Eftersom du frågar efter nästa steg så utgår jag ifrån att du har verifierat spridarens öppning/stängning och dess signalintegritet, inga problem där alltså?
Mr
12
MrPloxz
BMW e30 320I -84
Jag plockade ur spridarna innan och testade mot en plastflaska, det såg ut att vara okej. Men ska testa att stoppa i en ny och se.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Och då använde du dess ordinarie kablage och lät styrboxen driva spridaren? Du förstår vad jag menar när jag säger signalintegritet?
Mr
12
MrPloxz
BMW e30 320I -84
Nej det förstår jag inte. Ja jag använde styrningen som sitter på original
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Med signalintegritet menas att man testar hela signalflödet, dvs alltifrån korrekt spänning, styrkretsar inuti styrdatorn, kablage, jordpunkter och så vidare.

Om man tex monterar bort en spridare och kör den helt standalone så funktionsprovar man ju endast denna komponent. Inget fel i detta, ett bra test - men du vet inte om alla kablar och styrsystem är intakta och fungerar korrekt.

Det här är förvånansvärt väldigt okänt ute bland allmänheten. Det har bytts tusentals dyra komponenter därute bara för att felkoden har sagt att det är problem med komponenten fast det egentligen har varit fel på kablage/kontakt till denna komponent.

Du behöver inte stoppa i en ny spridare för att göra testet (såvida du inte har en KÄND funktionsduglig spridare). Det bästa sättet är att swappa komponent från KÄND bra cylinder, dvs swappa spridare mellan två cylindrar (en bra cylinder och den dåliga cylindern). Flyttas felet till en annan cylinder så vet man med 100% säkerhet att det är just denna komponent det är fel på.

Nu verkar du ha provkört alla spridare, och vad jag förstår både med originalkablage och med att styrdatorn öppnar/stänger spridaren. Så där verkar allt vara bra.

Och gnistan har du provat, den var stark och bra? Även om du ser en gnista behöver inte det betyda att den är stark nog att antända när den väl är i förbränningsrummet. Tar ingen extratid att även kontrollera hur stark den är, Orkar den hoppa tex 2 cm så är det ju ganska bra med "pulver" i gnistan så att säga.
Mr
12
MrPloxz
BMW e30 320I -84
Ja precis alla spridare har jag testat. Gnistan ser bra ut, kan kolla sen hur långt den orkar hoppa. Hat även bytt tändstift till ett som jag vet funkar.

Finns det något annat sätt att ta bort bensin"bryggan" som sitter på spridarna utan att det sprutar bensin över allt?

Ska testa att swappa spridare och återkomma.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fasiken, du har snart gjort alla basic tester jag kan komma på - och det är alltså fortfarande en cylinder som den inte går på? Är det fortfarande cylinder #1 som strular?

Om du har en spridartriggare kan du gör ett spridarbalanstest. Då testar du snabbt och lätt om spridaren fungerar men även att den sprutar in rätt mängd bensin - utan att behöva ta bort någonting (gjorde det nyligen på en Volvo 855 och är ganska enkelt).

Angående fulerailen, hur har du gjort tidigare då?

Det enklaste är ju att koppla bort bränslepumpreläet/bränslepumpsäkringen och sedan köra motorn tills den dör. Det tar ju bort det mesta av trycket i systemet. Kvar blir alltid någon skvätt bensin i fuelrailen och BTR'en men inga vansinniga mängder. Inte så att det sprutar bensin överallt, räcker med en ren trasa eller lite papper för att fånga upp det som kan tänkas rinna ut.
Mr
12
MrPloxz
BMW e30 320I -84
Ja precis det det är fortfarande nummer 1 som inte vill.
Förut har jag bara dragit loss bensinslangen och då har det sprutat ut och runnit ganska mycket bensin. Men tack för ditt tips!

Ska kolla om jag kan göra ett spridarbalanstest i helgen!
Mr
12
MrPloxz
BMW e30 320I -84
Har googlat runt på hur man gör ett spridarbalanstest men hittar inget.. Hur gör man då ett sånt test?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hihi, det är mellan 2.5 - 3.5 bars tryck i de flesta BMW-bränslesystem (varierar från system till system) - inte så konstigt det sprutar bensin när du lossar en slang från ett system med ett sådant tryck! :-)

Var försiktig när du hanterar bränslesystem, när det sprutar bränsle sådär så kan det hända otäcka olyckor om bränslet antänds (eller egentligen är det ju ångorna som antänds) av tex en väldigt varm komponent eller en gnista. Oavsett om man planerar att skvätta bränsle eller inte ska en brandsläckare finas nära till hands.

Angående spridarbalanstester, kolla dessa två trådar där jag beskriver det hyffsat bra
Länk
Länk
Mr
12
MrPloxz
BMW e30 320I -84
Jag har inte tillgång till att göra en manual override. Antar att det är ett speciellt elektriskt verktyg man använder för att skicka så många impulser snabbt.

Teoretiskt sett så borde #1 cylindern fungera vid det här laget! Om jag byter till en spridare som jag vet fungerar och den fortfarande inte tänder. Vad kan det vara då? Tycker skiten borde funka nu! :(
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Har du bytt tändstift?
Även om du har gnista när tändstiftet är löst så kan det vara ett slitet stift som inte orkar med när allt är på plats.

///BMW - Was sonst!
Mr
12
MrPloxz
BMW e30 320I -84
Yes jag har bytt tändstift! Visar en klar blå gnista som verkligen borde räcka till!

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@MrPloxz : Stämmer, det är en liten elektronikbox som skickar ut pulser. Har en Sealey VS211 och den fungerar finfint
Länk

Håller med, den där cylindern borde fasiken gå igång nu. Jag börjar faktiskt få slut på ideér på vad man kan göra för mer undersökningar och tester.

Och inga vipparmar har gått av? Om tex bara vipparmen till avgas går av så är det ju möjligt att det inte märks på ett kompressionstest.

Och alla tändkablar sitter där de ska? Ja, om det bara är #1 som inte går igång så antar jag det. Men man kan ju kolla för säkerhets skull. Såhär sitter mina tändkablar på min E30 323i -85
Länk
Länk
me
128
mekkhn
320i Touring -07
323i -86
525i Touring -93 såld
520iM -01 Imola
Honda 1100 blackbird
Volvo V70 2,4t
Har du friska tändkablar, prova med en
annan för säkerhet skull.
Rotor och fördelarlock ?
Mr
12
MrPloxz
BMW e30 320I -84
Ja tändkablar ska inte vara fel på, men kollar över det ändå! Ska kolla rotor och fördeöarlock med.

Hjälper det något om man säger att det inte har någon tomgång och om man håller den vid liv med gasen runt 1000rpm så låter det som att man poppar popcorn i insuget?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, verkar ju definitivt vara mer fel än att en cylinder inte fungerar. Däremot så kommer tomgångsvarvtalet att sjunka om någon cylinder inte fungerar (på tex nyare Motronic-system styrs mängden tomgångsluft av en tomgångsmotor men på dessa L-Jetronic-system så är mängden luft mekaniskt fixerad till en viss förbestämd mängd). Men det skall som sagt bara sänka tomgångsvarvtalet, inte ge de fenomen du beskriver.

Att det var ettans cylinder tog jag från din andra tråd som behandlade samma sak (den är raderad nu av moderator).
Fast hur var det nu - hur tog du reda på att det är ettans cylinder som är den som inte fungerar och alla andra fungerar fint?
Gjorde du som så att du tog loss tändstiftkabel/kopplade loss insprutningskabel till just denna cylinder och noterade att det inte blev någon skillnad på motorgången?
Mr
12
MrPloxz
BMW e30 320I -84
Är motorn varm har den en extremt låg tomgång i 6-7 sekunder.

Nja utan jag testade att bara starta med en cylinder en för en, dvs bara ha tänstiftskabel till cyl #6 och starta sen bara ha tändstiftskabel till cyl #5 och starta osv. Det gick att starta på alla cylindrar förutom på cyl #1, är nästan 100% säker på att den strular på grund av det. Malar jag ett tag med bara cyl #1 ikopplad så baktänder den.

Senare har jag testat även det som du säger, jag kopplade helt bort cyl #1 och märkte ingen skillnad.

Kan det vara så att den faktiskt fungerar, fast bara vid höga varv? Vad skulle kunna skapa det felet isåfall?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.