|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är ny här men har förstått att BMW-kungarna samlas här så jag tänkte passa på att be om lite köpråd. Jag har främst tittat på två bilar. Länk och Länk Jag vet inte vilken som är bäst. Pris och miltal är ungefär jämbördigt. Den sista är ju diesel och den första är bensin. Första tanken är ju alltid att dieseln är billigare i driftkostnad för att den drar mindre. Hur mycket drar en coupebensinare i verkligheten? Enligt en uträkning jag gjorde kör jag 1300 mil om året och 90% är landsvägskörning. Skatten är densamma på båda. Skiljer nån hundring. Dieseln är lite dyrare i försäkring. 9500 per år ungefär för mig och bensinaren 8600. Sen är det ju det där med partikelfilter som verkar dyrt. Jag har inte haft någon diesel innan så jag vet inte vad sådant kostar. Jag själv bryr mig inte om det är diesel eller bensin utan jag undrar mest vilket som är billigast i längden. Jag är ingen fartdåre heller utan kör lugnt. Inte överdrivet lugnt, men vanligt liksom. Berätta gärna även om ni känner till mer om bilarna. Tänker främst på om den finns kända problem med dieseln eller bensinaren så man kan ta sådana aspekter i åtanke. Jag vore otroligt tacksam för hjälp! Ha en bra dag! | |
|
Just mellan dom där två känns coupén klart roligare. Bensinmotorn gillas inte av alla, men jag anser att den är helt ok. Roligare utrustning med M-ratt och växelspak, comfort access, sportstolar och lite annat. Sen tycker jag generellt att coupén är klart mycket snyggare än sedanen. Här kan du få en inblick i hur mycket 320i drar i verkligheten: Länk Jag tolkar det som att det är en 320d EDE (Efficient dynamics edition), och då är motsvarande siffror för den här: Länk Ska man gå rent på kostnad så kan jag tänka mig att 320d vinner över 320i i allmänhet, när inköpspriset är lika. Men då kan man ju börja titta på 318d eller till och med 316d också. 318d duger gott och väl till lugn körning och drar väldigt lite. Det som talar för 320i-coupén i detta fallet tycker jag nog är andra saker än ekonomiska så att säga. |
|
| Är ju ganska olika bilar, coupé respektive sedan. Ci har iofs ett rätt ok baksäte ändå, är du ensam eller bara två valde jag Ci:n, är ju betydligt snyggare. Diesel kommer bara att bli dyrare och dyrare framöver då tillgången är begränsad eftersom det säljs fler och fler dieslar så skillnaden i drift är nog försumbar på ett par år. Trevligare med sportstolar också, tyg/läder är perfekt då läder blir varmt på sommaren. Mvh | |
|
Av de två du länkar till hade jag tveklöst valt bensinaren. Till 320d vill du helst ha automat vilket bilen du länkar till inte har. Däremot 320i klarar sig utan automat. Dessutom har 320i:n sportstolar vilket i alla fall jag tycker är ett måste i treserien. |
|
|
Jag tackar och bockar för svaren! Sen är det ju det där med byte av partikelfilter. Hur ofta görs det och vad kostar det? Är övrig service också dyrare till diesel? |
|
|
Hej, som andra säger tycker jag definitivt coupén med utrustningen, men ska jag vara helt ärlig skulle jag aldrig satsa på en 320 om jag skulle köpa relativt nytt för över 100,000 sek. Jag skulle definitivt i alla dagar tagit minst en 325:a, jag har en E46 320 I 2004 rak sexa i den suger sig fint när man gasar men det kunde ha varit bättre!! Sen är sportstolar ett måste och skinn men det är vad jag tycker, sen annat smått o gott som gps och taklucka är ju bara plus! men jag skulle ha valt en bil med M-Sport, om nu coupen hade det! annars kommer du ångra dig!! My Black Pearl - BMW über alles |
|
|
Partikelfilter behöver du inte oroa dig för - det är självrengörande. Och med den körcykeln du nämner så lär reningsprocessen funka som det skall då den kräver långkörningar för att gå igång. Servicekostnader är ungefär detsamma på 320i och 320d. |
|
|
Jag återupplivar min tråd lite med en ny fråga. Nu tittar jag på en annan bil: Länk Den ser fin ut. Det enda kruxet är att den är importerad. Det behöver inte betyda problem, importerad av BMW Malmö enligt ägaren, som han sedan köpte den av. Jag undrar om det finns andra negativa saker med importerat. Jag tänker främst på om samma motorgarantier gäller, brukar försäkringsbolag tjafsa om det är importerat, etc, etc. |
|
| Brukar vara dyrare att försäkra importerade bilar än svensksålda. Jämför gärna mellan den och en bil du vet är svensksåld för att se skillanden. | |
|
Om det finns dokumenterat att det är BMW som importerat (kanske BMW Premium Selection) skulle jag inte se det som ett problem. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.