|
|
|
|---|---|
| lite off seasonmen , någon som har koll på vad det kostar att få installerat en dieselvärmare i en 520 d 2009 ? | |
| Inte exakt. Men räkna med ca 20-25 tusen. | |
| Dom siffror jag hört pekar mer åt 35000. | |
| båda summorna kan säkert va riktiga , ska reka lite under sommaren , annars blir det en "hotfrog" , en cirkulationspump med värmeelement som man skarvar in på en vattenslang, tyvärr elektrisk , men funkar jäkligt bra . | |
|
Jag frågade pris för min X5, fick 35 tusen. Inte kloka belopp. Själva värmaren kan man köpa från Tyskland för ca 8500 med fjärrkontroll. Själva installationen är inte rymdvetenskap: dela på kylslangar någonstans och koppla ingående och utgående slangar till värmaren, då är den ansluten till kylvätskan. Beroende på om du vill prioritera varm kupé eller motor så ska du montera en elstyrd backventil som hindrar vattnet att cirkulera ut i motorn när värmaren är igång, endast genom värmaren och värmepaketet. Du måste hitta 12v att dra till värmaren, och koppla in dig på bränsleledningen så att värmaren får bränsle. Friskluft ska naturligtvis vara stängda, och el får man dra från värmaren till bilens kupéfläkt med en liten vridpot emellan, så du kan justera rätt varvtal. Det är en del pyssel, och man behöver komma in under bilen. |
|
|
Låter inte klokt, varför inte satsa på en webasto. Priserna nedan fick jag när jag kollade i höstas då BMW inte kunde leverera ihop med M-Sport: Eco-V paket BKF11988002E med tidur 1533 (inkl. installation) kostar 14 260 SEK ex.moms , 17 825 inkl. moms. Eco-V paket BKF11988092E med fjärr kontroll T-91 (inkl. installation) kostar 17 440 SEK ex.moms , 21 800 SEK inkl. moms. Eco-V paket BKF11988022E med fjärr kontroll T-100 (inkl. installation) kostar 18 320 SEK ex.moms , 22 900 SEK inkl. moms. Eco-V paket BKF11988082E med GSM-Start (inkl. installation) kostar 19 240 SEK ex.moms , 24 050 SEK inkl. moms. |
|
|
update., Fick höra från en webastomontör att på min bil (kay659) , är det inte lösbart för en eftermarknadsoperation , nåt strul med mjukvara ,OCH , att webasto & BMW centralt inte har nån bra relation , någon som vet nåt annat ? inte aktuell att be BMW göra det fö. |
|
|
Jhellstrom, vilken montör fick du de priserna av. Funderar på att montera en och de priser jag fått skiljer sig lite. Dock kan det bero på bil också, min är 320d-f30. |
|
|
I Tyskland är eftermontering stor business, kolla handlare via bmw.de Om montage i Sverige och man är medlem i Länk har man 10% hos de flesta handlarna. Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.