AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.076

530d italienimport=undvik?

V1
50
V10
MB E280
Är eventuellt spekulant på en 530xd -09 som när jag kollar upp den visar sig vara italienimport.
Är enligt transportstyrelsen nyss importerad, ingen tidigare ägare i Sverige står hos bilfirma nu.

Har något långt bak i huvudet som säger att man ska se upp med italienimport, har jag fel?

Vad bör man kolla upp för att inte bli lurad?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Du svarar på din egna fråga genom att ställa den. Massor av experter här kan komma att säga att importbil är grönt ljus, men så är det inte, både handlare, privatköpare och försäkringsbolag diskriminerar importbilar. Det går säkert att göra en bra affär på en importbil, men det bygger på att man kan, och det gör inte gemene man. Och inte du heller eftersom du frågar.
V1
50
V10
MB E280
Att import diskrimineras vet jag redan, kör importbil idag och har så gjort i flera år utan problem.

Vad jag frågade är om just Italienimport är "farligare" än tex Tysklandsimport samt om det är några speciella fallgropar man ska akta sig för. Med hjälp av serienr borde man väl kunna be BMW om tex servicehistorik mm och på så sätt få en bra bild om säljaren är seriös eller ej.

Är det likadant som med min nuvarande bil, hämtat på märkesverkstad med full tysk dokumentation är jag inte mer orolig än med en svensksåld.
Italien är nog inte farligare, det är importören som kan fiffla med bilen oavsett vilket land den kommer ifrån. Jag känner en som kört sin Italien-import över 20 000 mil utan problem.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag skulle säga att det finns en skepsis mot italienimporter på samma sätt som det gjorde mot tyskimporter när den karusellen drog igång. Idag är seriösa tyskimporter accepterade på de flesta ställen. Dvs de går byta in hos större märkeshandlare osv. Vad jag vet så nekar de flesta stora seriösa firmor inbyte på bilar importerade från Italien.

Alla som varit i Italien vet hur många av bilarna ser ut där nere. Skicket är det inte lika noga med, och inte alltid heller underhållet - om man ska göra en grov generalisering. Anledningen till att bilarna är attraktiva för handlare (och privatpersoner) är den lagstiftning som gjort bilar med stora motorer extremt dyra i Italien. Bilar med större motorer är rejält billigare än både i Tyskland och här hemma.

Därmed inte sagt att alla italienimporter är dåliga. Som på vilken bil som helst bör du göra din läxa. Kolla garantiutdrag via BMW, vem är det som säljer bilen? Vad har de för rykte? Är sericeboken korrekt? Servicebok är inte något som alltid är superviktigt för italienarna själva, så kolla att den finns och stämmer (dvs inte är påhittad i efterhand).

Tillsist. Räkna med att en framtida spekulant kommer fråga sig samma sak, kanske här på forumet. Detta ska avspeglas i priset.
V10: Kolla upp service och garantihistorik via din BMWhandlare (ispa ska de gå in i) men gör det bara om du får bra vibbar av annonsen och firman är reko. Robert ogillar starkt import trots att han ägt en importerad e36 Cab utan problem, så han talar med kluven tunga:). Man måste alltid kontrollera sin bil oavsett ursprung. Annars kan man få en med bytt tak som rostar eller är mätarbackad 50000mil. Vill man undvika krockskador måste man mäta lackdjupet, gäller även fabriksnya bilar. Att försäkringsbolag börjar gå tillbaka mot hur det var för 15år sedan är märkligt, men det är väl alla amerikanska badbilar som de slår i hop alla med. Oseriöst är bara förnamnet.

Jag var inte tillräckligt noggrann med mammas sv-sålda passat som har omlackad baklucka efter en skada = rostskyddsgarantin gäller med största sannolikhet inte omlackade delar, måste därför jaga Mechanum som gjort lagningen. Jättekul, det hade jag sluppit på en tysksåld.

I det här fallet hade jag först bedömt annons och handlare, sedan tagit utdrag från ispa och helst pratat med tidigare ägare (beror på hur viktigt krockhistorik är) går även att mäta lackdjup. Kontrollera även om det finns värmesitsar (om det är viktigt). Har du förresten sett 09as 530xdat i Kiruna för 220tkr med 6000mil och mycket prylar här på powerbörsen? Mvh Stephan
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Nja, den hade varit i Sverige länge och hos samma ägare nio år så den var "försvenskad", dessutom för så små pengar :) Generellt tycker jag inte att man ska ge sig på en importbil om man inte vet väldigt exakt vad man håller på med, det gör inte jag, och gemene man, men förstår naturligtvis att flera av er här gör det. TS fråga gav ingen ledtråd om att han tidigare hanterat exporter, det var ingen fråga om Italienimporter var farligare än Tysklands-dito. Därav mitt direkta svar. Kan man inte import 100%, skit i det.
Det är ju en stor skillnad på att köpa en lite äldre nyimporterad bil här i Sverige och att själv hämta en Premium Selection hos BMW i Tyskland. I det senare fallet hade jag känt mig rätt trygg, trots att jag inte har någon jättestor kunskap i ämnet.

Känns som att sunt förnuft och en hälsosamt skeptisk grundsyn räcker ganska långt för att undvika de värsta fällorna. Problemet är nog ofta att man blir rätt blåögd när man hittar en bil som man verkligen vill ha och som ligger inom ekonomisk räckhåll.
V1
50
V10
MB E280
Fortsätter bakgrundskollen och ser vad jag får för svar från säljaren.
Mitt problem är att jag har just en importbil som få handlare byter in, då denna handlare handlar med just importerade bilar så tar de emot min bil..

Står i valet överlag att sälja min nuvarande till det lägre pris man får för en importerad och skaffa en svensksåld alt byta in min mot en annan import.

Tack för alla synpunkter.

En sista fundering, servicehistorik och garanti gör BMW detta gratis?
Kan man bara ringa in med VIN nummer och få ut det?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.