|
|
|
|---|---|
|
Bilen har gått som en klocka men lagom till påsk har den dött,och sedan återuppstått ett par ggr... Första gången var efter jag kört nån mil i jämn fart(med full tank) och utan förvarning dog den tvärt som bensinen tog slut(alla lampor i instrumenten fungerar normalt),min första tanke var då kamkedjan,men när jag kollade i oljepåfyllningshålet blev jag förvånad när jag såg kedjan -sitter inte den i bakkkant mot torpedväggen och j-vligt krånglig att byta... Hursomhelst var det inte den som var felet. Efter bilen får vila 10-20min. startar den igen,min teori är bensinfiltret,eller pumpen vad trorr ni experter? bilen har bara gått5000mil. | |
| Sliten kedja, eller defekt pump. Knappast filtret om du inte tankat ren skit i tanken | |
| Bilbärgarkillen från helgen var helt övertygad om att det var filtret. Kollade med BMW-verkstan idag,dom trodde inte på filter eller pumpen,tyvärr hade dom ingen annan aning vad det kunde vara,verkstan tyckte jag skulle lämna in den så dom ev. kunde få ut nått felmeddelande. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nej, du har ju antingen N46- eller N43-motorn (denna introducerades i samband med LCI dvs facelift av 1-serien). Dessa motorer har kamkedjan på ordinare ställe där fram. Det är bara vissa diesel-motorer som har kedjan i bakkant (det är nog dessa du tänkte på). Vilken motor har du förresten? |
| Jadu... det är 170hk motorn,och den är tillverkad 2007-07 | |
Ok, då har du N43-motorn (den sista E87 med N46 tillverkades 02/2007 och hade dessutom bara 150 hk). Stora skillnaden mellan N46 och N43 är ju att N43 har ju direktinsprutning vilket betyder ett insprutningssystem med högtryckspump och spridare (och allt runtomkring) avsett för mycket högre tryck. Skiljer sig alltså en del från N46-motorn, därav min nyfikenhet på vilken motor det handlade om. |
|
Varför tror ni att det är bränslefiltret, vad skulle få filtret att anpassa sig så den startar igen efter 10-20 minuter? Låter mer troligt att det är någon eldetalj typ bränsleinsprutningsrelä eller vevaxelgivare som lägger av när bilen blir varm och återfår sin funktion när det kallnar. |
|
Jag ser heller inte bränslefiltret som någon sannolik kandidat. Isåfall är det någon av pumparna (lågtryck/högtryck) mer sannolik (dvs att när den arbetat en stund och blir lite varm så slutar den fungera). Men som delorian säger så kan det lika gärna vara andra kritiska komponenter i systemet. Fast varför sitta och gissa? Det leder ju ingenstans. Börja med att läsa ut felkoder. Finns det felkoder leder det ofta snabbare in på rätt område man ska börja felsöka kring. Finns det inga felkoder så vet man ju att de komponenter som systemet övervakar troligtvis är ok (övervakningssystemen har ju bara en begränsad möjlighet till övervakning och kan inte upptäcka alla fel). Misstänker man något knas med bränsletillförseln så är ju ett naturligt steg att mäta bränsletrycket och se vad som händer med detta när felet inträffar. Men det är ganska höga tryck som ska mätas och troligtvis har man inte mätutrustning för detta liggandes hemma - så en verkstad är mer lämpad för detta. Dessutom så ska det sitta en trycksensor på högtryckssidan så om trycket fallet kommer en felkod att registreras. Så tillbaka igen till felkoder som behöver läsas ut. En felkodsläsare som klarar standard OBD-II fungerar men bäst är ju en felkodsläsare som klarar att läsa alla BMW's felkoder inklusive BMW's freeze frames (viktiga parametrar som lagras när felkoden inträffade) - vilket inte alla har. Vilket leder tillbaka till verkstaden igen. @Joben : Vad är det som du du misstänker återhämtar sig i bränslefiltret efter 10-15 minuter? Däremot förr i tiden med bränsletankar i metall som rostade inuti kunde rostflagor sugas upp och sätta igen bränslepumpens pickup tube och om man lät den stå 5-10 minuter så lade sig rostflagorna till botten igen och allt fungerade fint. Men det hade ju egentligen inte heller med bränslefilter eller bränslepumpens förfilter att göra - problemet var ju rostig tank. Däremot så finns det vissa styrsystem (vill minnas att vissa Volvo-modeller har det bland annat) att när bränslenivån når en kritisk gräns stängs bränslepumpen av (gissningsvis för att undvika att den ska gå torr eller kanske för att lättare få igång motorn när man häller i ny bensin - men något osäker som sagt var). Är det då knas med givarsignalen som signalerar denna kritiska nivå så kan ju styrdatorn få för sig att stänga av bränslepumpen i tid och otid. |
| Lyser motorlampan? | |
| Det var bärgarkillen som var helt övertygat om att det var bensinfiltret,han frågade mig om jag körde länge på reserven och det händer väl ibland men jag har aldrig kört helt slut någon gång,då menade han att partiklarna i tanken sugs in i filtret,för att sedan sjunka tillbaka när den stannade 20min. Inga motorlampor har lyst. Varken jag eller bMW-verkstan tror att det är bensinfiltret,däremot börjar jag få den obehagliga känslan att det dyra insprutningsystemet som jag bytt en gång börjat krångla igen suck... | |
| Jag kör alltid tills det bara är några liter kvar i tanken, dvs flera mil efter att lampan tänds, och det har ju fungerat fint hittils. Är det verkligen så mycket smuts i en bensintank på en modern bil?? | |
|
Med den smuts du har i tanken så borde det ta runt 10 år innan det är täppt. Är det täppt så sitter det i filtret och är inget som lossnar efter en halvtimme. |
|
Jag tror bärgaren beskrev exakt samma scenario som jag gjorde i mitt förra inlägg - fast det var dåtid och inget scenario som finns i moderna bilar (i princip alla har ju plasttank mig veterligen). Men det där sitter väl kvar från förr i tiden. När jag bytte bränslepump (submerged i tanken) på min E34 535i -89 (som har en bränsletank av plast) så var det löjligt rent i tanken. Det enda jag kunde se var en liten ansamling av små korn i botten som glimmade svagt - jag gissar på att det var någon typ av ytbeläggning som lossnat från skruv/bensinpump/slangklämma eller dylikt. Jag var där några år tidigare och bytte bränsleslang, så jag kan ha satt dit en slangklämma/skruv av olämpligt material (faktiskt osäker på om det finns någon ytbeläggning man ska undvika om det ska vara pendla mellan att vara nedsänkt i bensin och sitta fritt i atmosfären). Iallafall så är det otroligt rent i en vanlig modern plasttank. |
@Joben : Vad gjordes för reparationer på insprutningssystemet förut (hjälper nog inte så mycket för denna felsökning - mest av nyfikenhet jag frågar)? Var det högtryckspump som byttes? Fick du samma felsymptom då? |
| Nu var det ett par år sedan,men jag har för mig att det var insprutningsystemet BMW-verkstan bytte,det var nog ingen högtryckspump,men det skall jag kolla upp. | |
Ja, gör det - alltid intressant. När du säger insprutningssystemet så menar man ofta the whole shebang, dvs lågtrycksledningar, högtrycksledningar, slangar, spridare, fuel rails, eventuella högtryckspumpar, bränsletrycksregulatorer, kablage, även ofta styrenheter (men de är numera kombinerade med tändenheten som en enda enhet), etc etc etc. Låter lite osannolikt att de bytte allt det - eller? Vilka symptom hade du då? Var det samma som nu? |
| Har nu tagit hjälp av en bilmekaniker som ej kunde se några loggade felkoder på bilen,han sa att dessa fel är bland dom svåraste att hitta... | |
| Nu har bilen funkat perfekt i över 2veckor,inte ett enda dödsryck som påminner mig om påskproblemen :) | |
| Ok va va felet? | |
|
Det är just det som stör mig,jag har ingen aning vad det var som hände när den tvärdog ett par ggr vid jämn fart,sista gången det hände i påskas hade jag kört ett par mil på motorvägen när motorn bara lägger av och pga mycket trafik och jag bara ville hem, ville jag inte bli stående där utan envisades med om jag gasar och grejar lite kanske den tänder till nån sekund eller nåt,men icke det vara bara att vänta en kvart så startade den snällt och sen dess har den gått perfekt. -bilverkstan hittade inte ett enda felmeddelande,och hade ingen teori om vad som hände,skumt eller hur. |
|
@Joben : Har den tvärdött något mer sedan "påskincidenterna" (för jag tror faktiskt du har samma bil kvar ännu)? Eller lyckades du klura ut vad som var problemet (vilket är ganska osannolikt om det inte hände något mer)? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.