AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.420

Auto start/stop har lagt av - någon idé?

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag har en 120d cab E88 -08 so auto start/stopp funktionen har lagt av på. Är det någon som har en idé vad det kan bero på?

Det är varmt ute, (gränsen går väl vid +5 eller något), det är inga extrema temperaturer inne i bilen, motorn är varm men ändå ingen auto start/stop? Bilen har stått ensam i ett garage hela vintern men fått laddning och nu har jag börjat köra med den men auto start/stopen funkar högst sporadiskt, dvs nästan inte alls.

Batteriet borde ju vara laddat nu - det var dåligt när jag ställde på den men den fick en halv dag med en ctek och nu har jag kört 1,5 tankar och då borde ju batteriet vara uppladdat.

Kan det vara så att en av cellerna i batteriet är paj så att det bara är ett 10-voltsbatteri? (6 celler x 2 volt?) Och att auto-funktionen då avaktiveras för att spänningen är för låg?

Någon som vet?
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
En halv dag med ctec är inte mycket för världen. ladda över en helg eller något och se om det gör någon skillnad. Eftersom du säger att batteriet varit dåligt är det väl den mest troliga orsaken till problemet.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jo, men jag har ju kört upp nästan 2 tankar nu så då borde ju batteriet blivit laddat?
Jag hade samma fel. Bytte batteri, fungerade sedan.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det beror på hur du kör. Korta sträckor och mycket start och stopp så laddar du inte upp batteriet nämnvärt.

-------
//Lövet
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Problemet är löst. Det var tydligen bara dålig laddning för jag satte batteriet på laddning några dagar och då funkade auto start/stoppen klockrent. Lustigt att jag inte laddat det nämnvärt på två tankar och ändå kört en hel del landsväg.

Jaja, whatever, problemet verkar vara löst nu. Tack för inputs i alla fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.