AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
11.251

Köpråd BMW X6

Kr
56
Krille_Krille
Bmw 325i e36 CAB -93
Hej mina vänner!

Jag har satt siktet på en BMW X6 och skulle behöva eran input.
Vad skall jag undvika?
Vanliga fel?
Är någon av årsmodellerna sämre än den andra?

Helt enkelt all info ni kan tänkas dela med er :)

Tack på förhand.
Bi
124
Bimmer75
E70 X5 35d M-sport -09
Hej Krille,

Jag kan ju dela med mig av mina åsikter. Har visserligen en X5, men den är i princip samma konstruktion i grund och botten.

Ett av kraven jag hade när jag letade bil var att den skulle vara utrustad med adaptive drive. Jag har kört X6 utan och det var enligt mig alldeles för stötig. Det där är så klart en smaksak men jag gillar komfort. Provkör själv en med och en utan och få en uppfattning om skillnaden.

En annan sak är framstolarna. Jag hade inte valt standardstolar utan minst sportstolar, eller helst komfortstolar som jag har i min. Helt underbara med inställningar åt alla håll.

Ingen av årsmodellerna som jag vet som är sämre än någon annan.

//Magnus
Kr
56
Krille_Krille
Bmw 325i e36 CAB -93
Tack Magnus för svaret!

Är det någon utrustning du tycker borde vara obligatorisk?
Bi
124
Bimmer75
E70 X5 35d M-sport -09
Hej igen Krille,

Det där med utrustning är väldigt individuellt. Men personligen så föredrar jag som sagt komfort framför sportigt och stötigt.

BMW:s stora SUV:ar (X5 och X6) blir stötiga med stora hjul typ 20" och utan adaptive drive. Därför anser jag att man bör satsa på ett ex med det chassit. Som jag också sa i förra inlägget så är sköna stolar ett måste enl mig. Sportstolarna funkar men helst komfortstolar med massvis med inställningar.
Parkeringssensorer både fram och bak är mer eller mindre obligatoriskt. Även om man är en duktig bilförare, är det skönt att ha på trånga ställen. Finns det backkamera är det ännu ett plus.
En annan sak att tänka på värme i framsätena. Det är standard på svensksålda, men finns inte alltid på privatimporterade bilar från t ex Italien. Värt att kontrollera så att man inte missar det.
Glaslucka på X6 eller panoramatak på X5 ger lite mer ljus in i bilen. Framför allt om man har svart inredning med svart skinn och svart innertak som jag har i min.

Har du fler frågor är det bara att skriva här.
Lycka till med bilköpet!

//Magnus
Krok är ju inte fel om du har behov av det, X5/6 är kanonfina dragbilar. I min nästa X5 ska jag ha dieselvärmare, något jag verkligen saknade i min förra.

Apropå årsmodeller så kom ju facelift 2010/2011.
Köp en 2010 med faceliften. Kolla även på M versionen, galet mycket bil för pengarna och den går som ett skott.
Kr
56
Krille_Krille
Bmw 325i e36 CAB -93
Tack för alla svar!

Faceliften som kom 2010, vad innebär den? Har kollat runt men inte bildat mig en total uppfattning om detta.

Vad finns det för standardfel på en X6a?

Angående adaptive drive så verkar det inte vara många som skriver ut detta i annonsen eller är helt enkelt inte utrustad med det. Kan man på ett enkelt sätt ta reda på det genom regnr eller liknande?

Tack mina vänner.
Adaptive drive kommer du knappt använda. Ungefär som HUD och mycket annan utrustning. Man vill ha det när man köper bilen men sen använder man det inte. Talar från egen erfarenhet.
Bi
124
Bimmer75
E70 X5 35d M-sport -09
Adaptive drive använder du hela tiden när du kör. Det är inget man kan sätta på ibland när man känner för det. Det enda du kan påverka är att trycka på knappen vid växelväljaren som det står "sport" på. Då styvas chassit upp och bilen blir lite "hårdare".
Lättaste sättet att se ifall bilen är utrustad med adaptive drive är att kolla vid växelväljaren ifall det sitter en knapp som det står "sport" på. Finns det ingen sådan knapp, är bilen inte heller utrustad med adaptive drive.

Kolla på länkarna så förstår du nog mer hur adaptive drive fungerarar.

Vad beträffande X6 så kom faceliften först 2012. Länken nedan talar om vad som var nytt på X6 LCI (facelift)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.