AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.298

Känsligt larm.

Ma
6
Magnus998
535dA-08 LCI
Har just köpt en jättefin 535dA-08 av en kompis. Han har haft den i varmgarage på en heltäckningsmatta sedan snön kom, han köpte vinterbil då. Nu har den hamnat i verkligheten. Den får stå ute och används varje dag. Bilen är perfekt men jag har upptäckt en liten defekt. Den larmar så väldigt lätt. Första kvällen den stod på gatan utanför huset körde en HD förbi ca 100 m ifrån. Larmet gick. Nästa dag var jag på jobbet. En JAS startade, larmet gick. Vi åkte färja i helgen. Larmet gick, kan jag förstå. Kopplade bort rörelsedetektorn och då funkar det. Kan man på något vis ställa känsligheten i larmet? Har läst liknande trådar på forumet men inte hittat något bra svar. Tacksam för hjälp.

Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Hej!
Då ingen svarat så kapar jag tråden och frågar mer eller mindre samma sak.

I sommar åkte familjen i Norge och då blev det såklart en tur med färja, larmet startade då färjan började bromsa= det blev ett mycket dovare ljud från färjan.

Idag i parkeringsgaraget så kom en person fram och sa att 1-2ggr/vecka så larmar min bil då han startar sin, beror lite på vart han parkerar säger han.

Troligen är det rörelsedetektorn som är lite överkänslig. Går det på något sätt, ex programmera denna känslighet. Det känns inte super att trycka bort den varje gång man låser bilen.

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
På färjan förstår jag där rekommenderas att man ska stänga av kupeskyddet. Brukar ju även larma när man har tex timerinställd kupevärmare. Noterat detta på flertalet bilmärken.

Man undrar vad din granne har för bil som aktiverar larmet på din bil ? Raka rör eller ?

Nått annat sätt än av stänga av kupeskyddet har jag aldrig noterat nånstans. Att kalibrera sensorn är nog inte möjligt.
Jag blev förvånad en gång när jag kom ut på en större parkering utanför ett köpcentrum när larmindikatorn lös med fast sken på min 528. Enda skillnaden var att bilen bredvid var borta.
Nån timme senare hade jag parkerat på torget och fikade hos en bekant och såg bilen från köksfönstret. När passagerardörren på bilen bredvid en SUV slog igen, slutade larmindkatorn att blinka och lös fast i ca 12 minuter innan den återgick till blink. Gissar att larmet taggade upp nån nivå och gick tillbaka när inte det omgivande ljudet fortsatte.

Har även sett att en liten badplastmadrass som blåste ur en sopcontainer och landade på sidorutan på en E39 drog igång larmet.
Så visst är det känsligt.
Oftast när det strular så är det värt att kolla brytaren under huven så den inte är "för lätt" påverkad. Huven ändrar form av värme och kyla och är orsaken till de flesta fellarm

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Hej igen!
Vi åkte i samma hiss så jag såg inte hans bil :) Tror inte att han hade raka rör då "gubben" är 60+, obs... Inga fördomar :)
Parkerar i ett P-hus som ligger under backen så allt är betong och det hörs att det blir resonans då en bil kommer ner till "min" våning. Även en Nissan micra med orginal avgasrör får ett dovare ljud.
Det är inga fasta platser så jag ska flytta runt lite. Jag kommer att kontrollera kontakten till huven!
Tack Hasso!!

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.