|
|
|
|---|---|
|
Efter dagens ca 20min långa åktur med bilen så lade jag märke till hur det rök under huvven när jag parkerade i garaget. (ingen varmgång enl tempmätare i bilen) För 3:e gången så rinner det ut kylarvatten (säkert 2-3 liter) från expansionskärlet där den lilla sensorn sitter, undertill. (se bild) Länk Det är lustigt för detta har bara hänt vid 3 tillfällen, på 1 år och jag kör bilen dagligen. Har dock sett det smådroppa från sensorn på expansionskärlet av och till. Så frågan är i princip, är det dags för ett nytt expansionskärl eller skulle det kunna vara ngt enklare fel som att övertrycksluftningen i kylarlocket ej fungerar och det räcker med att byta detta ? Tacksam för svar från någon som är kunnig inom området =) mvh | |
|
Om det är samma konstruktion som på E46 (vilket jag är rätt övertygad om att det är) är det en induktiv givare som sitter i hålet och arbetar mot en flottör med en magnet inne i själva exp.kärlet - givaren skall vara i ett "torrt utrymme" och vara helt avskärmad från kylarvätskan. Så om det läcker vatten ur det hålet är det helt klart ett läckage som inte skall vara där... Plasten i exp.kärlen blir tyvärr spröd med tiden och spricker på olika ställen, så i ditt fall skulle jag satsat på ett nytt exp.kärl. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack för svar! Expansionskärl bytt och allt är som det skall. (det gammla var spucket i hålet där nivågivaren sitter) mvh | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.