AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.895

Bmm 540 e39, 3:e gången bilen skjuter ur sig kylarvatten.

ex
20
exhale1
540I Touring - 97
Efter dagens ca 20min långa åktur med bilen så lade jag märke till hur det rök under huvven när jag parkerade i garaget. (ingen varmgång enl tempmätare i bilen)

För 3:e gången så rinner det ut kylarvatten (säkert 2-3 liter) från expansionskärlet där den lilla sensorn sitter, undertill. (se bild)
Länk

Det är lustigt för detta har bara hänt vid 3 tillfällen, på 1 år och jag kör bilen dagligen. Har dock sett det smådroppa från sensorn på expansionskärlet av och till.

Så frågan är i princip, är det dags för ett nytt expansionskärl eller skulle det kunna vara ngt enklare fel som att övertrycksluftningen i kylarlocket ej fungerar och det räcker med att byta detta ? Tacksam för svar från någon som är kunnig inom området =)

mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om det är samma konstruktion som på E46 (vilket jag är rätt övertygad om att det är) är det en induktiv givare som sitter i hålet och arbetar mot en flottör med en magnet inne i själva exp.kärlet - givaren skall vara i ett "torrt utrymme" och vara helt avskärmad från kylarvätskan.

Så om det läcker vatten ur det hålet är det helt klart ett läckage som inte skall vara där...

Plasten i exp.kärlen blir tyvärr spröd med tiden och spricker på olika ställen, så i ditt fall skulle jag satsat på ett nytt exp.kärl.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ex
20
exhale1
540I Touring - 97
Tack för svar! Expansionskärl bytt och allt är som det skall. (det gammla var spucket i hålet där nivågivaren sitter) mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.