|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har sen någon månad tillbaka börjat fundera på att köpa en BMW 320i 00-02a. Jag är inte speciellt bil kunnig så skulle vilja ha lite råd. Min budget ligger på 20.000 - max 30.000kr Har kollat runt på blocket under en lång tid och ser att de flesta bilarna som ligger ute för den summan har gått runt 25 tusen mil. Har också läst att de som gått så mycket oftast börjar krångla och att de kan vara lite små fel här och var. Vad ska jag kolla efter? Sedan har jag kanske för er dumma frågor men som för mig inte är en självklarhet vad det innebär. Vad gör rosten för skada? Vad är det för skillnad på msport paket och utan? Är det värt att lägga 25/30 tusen på en bil som gått mellan 25-30 tusen mil? Är det som sagt att att byta delar som gått sönder kostar jätte mycket? Hur mycket drar den per liter? Är det bättre att köpa med bensin eller diesel? Jag har själv aldrig kört en BMW så finns det nån som kan berätta lite mer specifikt för mig om hur den är. Tack! | |
|
Om du går in på begagnat guiden så finns det nog lite att läsa för dig. M sport paket är nog som det låter... Den är utrustad lite annorlunda inuti med annan ratt , växelknopp , svart innertak osv. Den är nog lägre i fjädringen och lite mer anpassad för sportig körning. M54 Motorn är inte jättedyr att laga men har en förmåga att kunna dra olja. Bensinförbrukningen beror lite på hur du kör...min gamla 520 (samma motor) tog/tar ca 0.74 - 0.76 lit/mil blandad körning (manuell bensin) Svårt att berätta hur en Bmw är den måste provköras och upplevas !!! |
|
|
Krångla beror väl lite på hur man ser det - har den gått 25 000 mil så krävs kanske underhåll av vissa saker. En polare köpte en långmilare, import från tyskland, och han renoverade och bytte allt vad slangar och lite grejer för kanske 20 000 - för han gillar problemfri körning. Eller så tar man saker som de kommer. Generellt på min som gått bara 11500, så är det byte skivor+belägg kanske var 10 000:e mil - kostnad runt 4000-5000 per axel. Kolla när det senast gjordes kan ju ge lite inblick i nuvarande ägare. 25 000 mil och full servicebok kanske inte är krav. Tänker själv mer göra det som krävs, från vilken verkstad som helst. Det smäller kanske inte jättehögt upp i dom milen - men det kanske bara är min syn. Har du fast jobb borde det inte vara problem att låna åtminstone 50 000 till bil, så du kan fixa till en billigare bil eller köpa en som står sig med kanske 15 000 mil på mätaren. Provkör och känn efter att köra snett över mittlinjen på vägen och känn efter instabilitet - är en sak som kan finnas på BMW. Spårar den rejält kan det vara glapp. Kör sakta framåt och motorbromsa och gasa sedan igen - kan ge lite vink om oljud i transmissionen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.