AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
5.569

Z3:a Bakvagnens svaga punkt

va
179
valle_fora
530iA Sedan -02
X5 4,4 -05

BMWCS medl
Hej! Jag har funderat o läst men är inte säker på att jag har hela bilden klar för mig. En sak som gör mig lite fundersam i min jakt på en Z3:a är diff-upphängningen i bakvagnen. Nu till min fråga (som beror på min okunskap/förmåga). Är det själva diff-upphängningen och belastningen på det fästet som kan ge upphov till sprickor i bakvagnen eller är det något annat? Om det är upphängningen så borde väll inte sprickor uppstå på Z3:or utan diff? Är diff alltid std på motorstarkare varianter? Min uppfattning är att den finns som tillval samt ingår i m-paketet.
Hej! Alla bilar har differential, men vissa har diffspärr. Det är upphängningen av diffen som är svag, speciellt på M-serien med 321hk. Även svagare motorer kan få skador i bakvagnen, men jag tror inte att de svagare motorerna får de riktigt kraftiga skadorna under bilen, i alla fall ej på min. Oftast omfattas skadan av att ett antal punktsvetsar synliga från bagagerummet har släppt eller håller på att släppa. Se signaturen Kornknarr's fina reportage som visar skräck-exempel, dock vanligt på M-serien: Länk Titta på första bilden.
Lossa bagagerumsmattan, sitter med kardborrband. Längst in i bagagerummet kommer du då se en rad med punktsvetsar som skall vara hela, den bakre raden täcks av verktygslådans kant. Ser du minsta ring eller rostdamm i svetsarna, håller de på att släppa. Titta speciellt på vänster sida. Är ej total katastrof om det endast har börjat. Då kan du ersättas punktsvetsarna med rostfria M8 bult och brickor.
va
179
valle_fora
530iA Sedan -02
X5 4,4 -05

BMWCS medl
Aha, jag är nu mycket klokare :-) Tackar för ett bra svar. Jag har kollat Kornknarr's reportage och det var imponerande!
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Diffspärr? ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.