AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.387

PÅ vilka gamla bmw modeller ska man ha blyersättning ?

Undrar om jag behöver ha det i min e12 1979... Kör utan nu men med 98 oktan i tanken.
Att jag undrar är att jag har hört på andra forum att blyersättningen bara ställer till med elände. Beckar ihop förgasare mm...

Billy aka Fantômas
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Gränsen går runt 1984 har jag för mig.
Hmmm har också ett svagt minne att jag läst det någonstans.... Men kan inte komma ihåg vart...

Vad händer om man kör utan ?? Vad gör det för nytta ??

Billy aka Fantômas
Det behövs inte på din enligt dessa länkar, Länk

Länk

Det fanns listor på vilka bilar som behövde, men de var i tidningar för 30 år sedan. Kan se om jag hittar något i AMS från 1984/85.

Bilar som behöver bly kommer det bli elände i om man inte använder ersättning.

Mvh Stephan
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
I en av de tyska texterna står att ingen M30-motor behöver blyersättning. Var skeptisk till det!

I början av 90-talet, när blyersättningen togs bort från bensinen, kontaktade jag BMW och frågade hur jag skulle göra med min 3.0S från 1972 (M30-motor). Svaret blev att köra blyfritt men att tanka "blyat" (med blyersättning) var tredje eller fjärde tankning.
Så gjorde jag och det fungerade i ca 2000 mil.
Sedan upptäckte jag att ventilspelet blivit mycket mindre så jag ställde upp det till rätt värden.

Efter 100-200 mil hade jag väldigt litet ventilspel igen så jag ställde upp det återigen.
Efter 100 mil hade jag litet ventilspel igen (faktiskt tom 0 i ventilspel på en ventil och kompressionstrycket hade börjat sjunka).

Troligen hade "bly"-beläggningen på ventiler och säten slitits bort under de 2000 milen varefter problemen började.

Sedan tankade jag blyersättning varje gång och följande 40.000 mil hade jag inga problem med ventilspelen någonsin.

Per L

Pe
2.342
Per L
Kan även tillägga att några problem av typen "becka ihop" eller annat upptäckte jag inte under de 40.000 milen jag körde med blyersättning vid varje tankning. Jag körde både med förgasare och BMW original insprutning på motorn

Per L
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Om du inte använder det kommer bla ventilsätena slitas ned, blyet hade en smörjfunktion. De partiklar som lossnar från sätena sätter sig på ventilen och ändra ventilspelet som Per L talar om här ovan.

Har din motor härdade ventilsäten så behöver du ingen blyersättning.
Tror jag fortsätter utan..
Lite OT men på min vw typ 1 ska man inte ha blyersättningsmedel i !! 1965...

Billy aka Fantômas
Vad är det för material i ventilsätena på en m10 ? Toppen är ju i alu..

Billy aka Fantômas
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
billy ang din Bubbla. "Fr.o.m 1967 så ändrades tillverkningen av ventilerna och fick kromade skaft. Då garanteras samma hållfasthet utan bly som med.
SAE har gjort tester med blyad och oblyad soppa och kom fram till att skillnaden i slitage är runt 5%. Det är alltså försvinnande lite."

Du har kanske en sådan motor eller så har den renoverats.
Nä min är orenoverad. Men jag har hört från vw gurus att det inte behövs om man inte varvar väldigt mkt dvs över 4000 rpm och det gör man aldrig med en vw original. Då gällandes de äldre motorerna...

Är lite nyfiken pga att jag fått problem med min vw förgasare flera ggr när jag körde med blyersättning.... Utan har det gått perfekt !

Väldans mkt ot nu.... Men hur är det med bmw topparna??

Billy aka Fantômas
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående blyersättning så har jag grävt i detta då min 323i -85 är ju ungefär från den tiden det har sagt att de byttes till hårdare material i ventilsäten.

Följande uppgifter kommer direkt från TIS - SI 13 01 98 (298)
Länk

BMW introducerade "hårdare" material i ventilsäten i den allmäna produktionen av M10, M20, M30, S14 och M88 icke-katalysator motorer från 09/1984 och framåt (gäller alla länder förutom USA och Kanada).

BMW introduced "hardened" valve seat material in the general production of the M10, M20, M30, S14 and M88 non-catalyst engines from 09/1984 and onwards (valid for all countries except USA and Canada).
Så crap... Jag måste hålla på med den skiten i min bmw :(

Billy aka Fantômas
Pe
2.342
Per L
Som allt annat blir detta en vana. Jag körde som sagt var ca 40.000 mil med blyersättning och tyckte inte det var speciellt betungande.

Och betänker man att alternativet kan vara brända ventiler med vad det betyder att fixa till i form av pengar och tid så blir jobbet ett rent nöje!

Per L
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag kör med blyersättning i mina gamla bilar och i båten. De har rullat långt så nu och inga problem. Ingen negativ inverkan på förgasare heller.

Förgasarskrönan tror jag kommer av att det är den moderna bensinen som är aggressivare mot packningarna i förgasarna och ger problem. Pga det kör jag in alkylatbensin i förgasarna innan långtidsparkering. Det verkar hjälpa mot det problemet.
Well då kör man med blyersättning igen då iaf i gammelbmw'n..

Billy aka Fantômas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.