AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.275

Varför finns inte 3.0/3,5- liters dieselsexan i x1 modellen

Wi
1
Willgot57
X1 xdrive da 2010
Hej
Är ny på forumet o även nybliven ägare av en BMW
Jag och min fru köpte förra året en beg. BMW x1 20xdrive da och är hur nöjda som helst.
Visserligen höll vi på att bli med BMW 2011 men försljaren övertalade frugan att köpa en ny bil i stället ( Kia ceed sw) eftersom den " var ju helt ny och kostade ju bara ca fyra tusen mer än den BMW 120d som vi var intresserade av"
Nu är den " bilen" såld tappade ca 70000 bara så nu blir det BMW hädanefter.
( inga större fel på Kia )
Nu till min fråga eftersom x1:an o X3:an byggs på samma bottenplatta så varför inte samma motor alternativ?
Det finns ju en bensin sexa till ettan.

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Förmodligen har marknadsavdelningen gjort bedömningen att det inte lönar sig att montera dieselsexan på tre liter (25, 30 och 35d är alla på 3.0L) i lilla X1, förmodligen hade få köpt den och nu kan man istället hänvisa till X3 som kostar en slant extra för de som tvunget vill ha en stor diesel.

Jämför med bensinsexan som saknas här i Europa men finns i form av X1 xDrive35i i Nordamerika där stora motorer lockar, även i fallet 35i har någon gjort bedömningen att modellen inte lönar sig här hemma trots att den finns färdig och klar att skickas ut till även europeiska kunder om BMW hade velat.

//Bjersér
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.