|
|
|
|---|---|
|
Hej! När jag bytte bromsar idag, märkte jag att det glappade så jag kunde "jucka" hela bromsskivan&co 3-4mm. Länk Där mutter NR: 8 går på, där i glappar det. Kan jag köpa bussningen löst, eller hur löser jag problemet? Tack på förhand. | |
| Dessvärre tror jag att du måste byta hela länkarmen, bussningen är integrerad i den. | |
| Det är yttre spindelled, till många kan man köpa den löst men på 330d åker man nog på att köpa hela länkarmen. Polarn fick köpa hela till sin 330xd iaf. | |
|
Nej, den sitter permanent ipressad i bärarmen - så du måste byta hela bärarmen. Är ena sidan dålig kommer nästa sida snart så klart smartast är att byta båda bärarmarna och alla bussningar samt styrleder och krängningshämmarstagen när du ändå har allt borta blir merkostnaden försumbar att byta allt på en gång i stället för att vänta tills nästa del måste bytas och du behöver riva allt igen och göra ny hjulinställning en gång till och en gång till och en gång till etc.... ;) Kolla hos Länk han har prisvärda kompletta kit för hela framvagnen. Jag satsade på M-sport II-bärarmarna och de passade rakt av trots att min bil inte hade MII-chassit från början, enda skillnaden är att castervinkeln blir ca 2grader annorlunda. Fördelarna med MII-bärarmarna är att den spindelled som blivit dålig för dig är mycket mer stabil utan gummilagring, vilket gör att du får en mycket mer hållbar konstruktion och en mer direkt vägkänsla. Dessutom är de bakre bärarmsbussningarna redan påpressade på bärarmarna så det momentet (kostnaden) slipper du. Nackdelen med nämnda bärarmar är att du kan få något lite mer vägljud i bilen då spindelleden är metall-mot-metallagrad utan gummimellanlägg - jag märkte dock ingen skillnad alls faktiskt när det gäller ljudet, vägkänslan känns mer direkt och "sportigare". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok. Jag beställde nya Meyle, båda sidorna för M-tech-chassi ifrån Tyska Ebay, 2840kr gick det på med frakt. Tråkig kostnad som fasiken, men jag sparade en tusenlapp jämfört med Claus. Tack för svaren. |
|
|
Byt även styrlederna och krängningshämmarstagen när du ändå har allt borta och ändå måste göra en hjulinställning efter arbetet - då vet du att du kan köra många år utan problem med framvagnen! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.