AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.502

vart sitter fläklmotståndet i e34 94 v8?

So
225
Sonny_Boy
M5 Touring
Blir tokig!
Hittar Fan inte vart fläklmotståndet sitter. Har kollat mektips här på ap.
Men det sitter ej där... Var kan det sitta??

E34 530i 94 v8

Tack på förhand
ba
79
bakdäcksmissbrukaren
E91 330xd -08
E34 540ia -94
Till att börja med, är du säker på att du har ett fläktmotstånd i din bil? Beroende på vilken AC du har så har du antingen ett fläktmotstånd eller ett styrkort med en massa elektronik på.

Jag har bytt båda på olika E34, fläktmotståndet sitter bakom fläkten om jag inte missminner mig och fläkten når man genom motorutrymmet. Den sitter under en plastkåpa bakom kylvattenburken, plättlätt att plocka dän på en sexa, skitjobbigt på en åtta.

Styrkortet eller svärdet som det populärt kallas sitter instoppat i en ventilationskanal under instrumentbrädan. Du når det genom att plocka ner lite inredning i passagerarsidans fotbrunn, eventuellt också handskfacket.

Kommer inte ihåg detaljerna eftersom det var länge sedan jag meckade med dom grejerna men det finns bra guider på nätet om du googlar runt lite.

Annars kan du söka på autopower efter "svärdet" det finns mycket läsning på det ämnet och mycket länkar i trådarna som handlar om det.
So
225
Sonny_Boy
M5 Touring
Tack för svar.

Nu vart ju allt ännu jobbigare.
Hur funkar det till att börja med?
Kan det gå sönder? Så att kupéfläkten lägger av?
Blir tokig på skiten!
Har plockat ur själva fläkten och testat så den funkar. Och det gör den.
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Innan du köper nytt kolla att det inte är fullt med löv och skräp:
Länk

Byt kupefilter om det inte är gjort och dammsug utrymmet där det sitter.
So
225
Sonny_Boy
M5 Touring
Kan fäkten vara sten död pga endast löv?
Är det svår åtkomligt?
ba
79
bakdäcksmissbrukaren
E91 330xd -08
E34 540ia -94
Symptomen beror lite på, jag har för mig när mitt fläktmotstånd gick att det kom helt plötsligt men att fläkten gick att köra på högsta fart, när mitt fläktsvärd gick så kom det krypande med allt sämre funktion sedan blev det heldött.

Har du rett ut vilken variant som sitter på din bil?

Du lär ju kunna höra ifrån motorutrymmet om fläkten är igång, om det i såna fall inte kommer någon luft är det nog läge att kolla efter löv och grejer. Men om du hör att den är död ska du nog börja med att få den att snurra innan du jagar annat.
So
225
Sonny_Boy
M5 Touring
Det var det så kallade svärdet.
Fläkten låter inte.
Men har plockat bort den utifrån. Och testade med ström direkt på fläcken.
Och då funkar den kalas fint.

Så det verkar som att den inte får ström ut. För att kunna snurra.
Då är det frågan om det kan vara svärdet?

Men fläkten bara dog utan att försämrats.

Tack för svar
ba
79
bakdäcksmissbrukaren
E91 330xd -08
E34 540ia -94
Tja, det är svårt att säga utan att mäta. Det kan säkert ge upp plötsligt också men den gjorde inte det för mig. Du kan ju riva bort svärdet och koppla på spänning direkt genom att bygla i kontaktstycket, då testar du inte bara fläkten på plats i bilen utan också kabelvägarna och kan på det sättet utesluta glappkontakt.

Sen tror jag att det finns ett annat inte så vanligt fel (svärdet är ett generalfel) och det är att själva fläktratten (på stora AC:n) ger upp. Det kan man mäta sig fram till i kontaktstycket på svärdet.

Börja med att ragga upp ett elschema så du ser vad stiften i kontaktstycket är till.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.