|
|
|
|---|---|
| Har varit inne på att byta bil och kollat runt en del. Har märkt att många av bilarna ägs av en privatperson (ofta bilhandlaren) trots att de säljs i "butik". Och då menar jag inte så kallade "Bilförmedlingar". Min fråga är varför? | |
|
Kan säkert finnas skattetekniska aspekter som gör det fördelaktigt. Dessutom kör sådana handlare ofta med en harang om något fel uppstår efter köpet "att eftersom bilen är "privatsåld" så gäller inte handlargarantier" - men det är ren BS, för om bilen säljs via handlarens lokal/anläggning etc., så har han precis lika stort garantiansvar för bilen i fråga oavsett vem som står som ägare (detta gäller således även så kallade "försäljningsuppdrag åt kund" och liknande)! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Rätt många säljare har köper sina bilar privat pga mycket förmånliga rabatter som anställd. Sedan säljer de dem inom ett par månader. Detta gäller både nytt och begagnat. Har varit spekulant på ett antal BMW där det visat sig att säljaren jobbar på BMW... | |
| Ungefär som jag misstänkte då, tack för input! | |
| Enskild firma kanske.. | |
|
Informationen från Johan B är en intressant nyhet för mig. Jag köpte min nuvarande glidare, i mycket gott skick men långt ifrån felfri av en handlare i Vellinge för ett par år sedan. "Jag säljer den privat, alltså" var en kommentar som jag enbart förstod som hans friskrivande från sin garantiskyldighet (som han alltså hade kvar!). Bilen hade både annonserats av företaget och såldes i lokalen, så där hade jag alltså kunnat förhandla fram lite plåster på plånboken, allteftersom felen senare visade sig. Men det är ju tur att jag gillar att lösa problem och att meka. Fast då och då slår det mig att bilbranschen är speciell. Det är i princip godkänt att lura på en köpare vad som helst med någon sorts hänvisning till undersökningsplikten. Att ljuga och undanhålla fakta innebär inget som helst moraliskt problem för en del. Eller risk. T o m här på AP var det någon som hade ett svårlöst problem på sin bil och som avrundade sitt inlägg ungefär med "smeta på lite xx och lura på bilen på nån stackare". /Lennart |
|
|
Säljes för kunds räkning är inget annat än att komma runt garantier. Själv tycker jag det är oseröst och handlar inte av såna firmor. |
|
|
Håller med. Firmor som ens antyder sådant ska inte gynnas. Dock så funkar det inte så egentligen, handlarna kan inte friskriva sig från någonting då konsumentköplagen inte är frivillig. Detsamma gäller att sälja på nån slags Solid Bilgaranti eller liknande och sedan bara hänvisa till den. Det gäller inte heller. Man kan aldrig ersätta reklamationsrätten med en annan sämre garanti (det gäller också "trafiksäkerhetsgaranti") Inte heller kan man hänvisa till undersökningsplikt för någon sådan finns inte (annat än uppenbara synliga defekter) det är därför vi har varudeklarationer. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.