AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.328

E39 2001 kylarfläkt i 1000 bitar

Pz
70
Pzr
VW Touareg bmt -11
Pontiac Firebird -71
Hej,
Bytte för några år sedan kylare, vattenpump, expansionskärl pga läckande org.kylare. (Hörnläckage)
Idag så initierades nästa ingrepp efter en rätt kraftig smäll med efterföljande rassel.
Trodde jag kört över något som for upp i hjulhuset, men efter att "check coolant level" hoppat på körde jag åt sidan och poppade huven.
Inte en enda fläktvinge var kvar?
(Eller två.. På botten av fläktkåpan)
Vid närmare inspektion har incidenten även lyckats bryta av kontaktanslutningen till termostathuset och massakrerat kylarpaketet som läckte ymnigt....
Fattar inte vad som orsakat detta? Hittade en fet svart stripe som kan vara orsaken (tjonga tut in i roterande fläkt) eller om thermo kopplingen gett upp. (Maxvarv på plastfläkten)
Borde man ha bytt fläkt och termo-clutch när man ändå böt pump och det andra?
Bilen har nu gått 26k

Med vänlig hälsning, pzr

Hursomhelst. Någon som har koll på slangar och partnummer? Har rotat via schmiedmann så jag har en del. Gärna sprängskiss med nummer. Ska ut imorgon och kontrollera hur andra grejer klarat sig...

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Skuren fläktkoppling är inte helt ovanligt, det kan få den effekten. Varvade du lite extra just när det hände?

Det är ju lätt att kolla skicket på fläktkopplingen och även att byta så jag tycker inte det är nödvändigt att byta den i onödan så att säga.

Bäst är att slå upp delarna på realoem.com, där har du BMWs sprängskisser att titta på. Slå sen in reservdelsnumret på Schmiedmann.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
På www.realoem.com kan du knappa in dina sista sju siffror/bokstäver i chassinumret så kan du sedan knappa dig fram till motorkylning och få upp exakt vilka delar som din bil skall ha och en enkel sprängskiss på dessa.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Pz
70
Pzr
VW Touareg bmt -11
Pontiac Firebird -71
Hej,
Nej körde lugnt och fint på väg att handla med familjen när det hände.
Som tur var hade vi nära hem.( 2km)
Igår så körde vi 30 mil hit.... Med vår lille son. Glad det inte hände då!?
Ställer bilen hos svärisarna och fixar delar. Har räknat ihop att jag behöver byta kylare, expansionskärl, fläkt mm..., thermokoppling, termostathus (för det är väl komplett med givare?)... Hoppas på att inte mer grejer blivit skadat.

Pz
70
Pzr
VW Touareg bmt -11
Pontiac Firebird -71
Statusrapport:
Viskoskopplinen är rätt trög vilket får mig att tro den gett upp. (Hur är era kalla?)
Det ser ut som inga slangar tagit stryk, bara fläkt och kylare.. Vilket är illa nog.
Har tagit bilder men vet inte hur man tankar upp från en padda?

Bör jag beställa ny koppling när jag ändå byter?

Pz
70
Pzr
VW Touareg bmt -11
Pontiac Firebird -71
Glömde.
Termostathus är också trasigt precis som jag skrev igår. Måste ha fått sig en kyss så att sensoranslutningen bröts utav.
Kommer termostathus komplett? Ex från schmiedmann?

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Min är lös och sladdrig, har förmodligen aldrig greppat något speciellt de senaste fyra åren. Fläkten bara snurrar med lite. Motorn har iofs aldrig varit över 97C då elfläkten startar innan, och på sommaren har man ju ACn på och då går elfläkten i alla fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.