AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
4.020

428 Cab - provkörnig

Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
Är just nu i Italien (Gardasjön) och har kört hit från München via små bergspass i en 428 Cab. Hyrd på München flygplats och när vi plockade ut den hade den gått 25 mil totalt.

Nu har jag kört den en heldag i allt från väldigt höga autobahnfarter till krypkörning utmed sjön och även väldigt branta alpvägar. Måste säga att det är en extremt trevlig maskin det här. Bilen har M-paket och ligger väldigt fint med breda 19 tummare på vägen. Motorn går bra och har ett jäkligt bra drag på alla växlar. Lådan växlar mjukt och fint i normalläget men rätt ryckigt i sport och sport+.

Som jag ser det har bilen två små prylar jag nog hade kunat reta mig lite smått på.
1) Bagaget är i princip icke existerande. Man får ner en liten ryggsäck och en datorväska på sin höjd.
2) Motorn har en typ metallisk gång och låter lite tunt jämfört med BMW´s större spisar. Ingen dealbreaker men kanske något man tänker på i alla fall.

Sen kan man bara undra hur tak-konstruktionen är efter 8 år och ett stort antal upp och ner fällningar. Är en mycket imponerade process hur maskineriet klaffar så perfekt. Vet att de flesta märken har en liknande process i sina hardtop cabar, men men..

6 dagar kvar i alla fall att njuta av denna maskin och sedan återgå till de matta 150 hk i den gamla 320-maskinen
Tack för en trevlig rapport. Upplevdes bilen tung/motorn slö? Frågan gäller 61 hk...

Bränsleförbrukning?

Flex?

Vindbrus i cabskarv?

Åker sidorutan ner när dörren öppnas?
Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
Turbo4ever: Ursäkta sent svar. Såg ej det blev postat i denna tråd

Vi körde bilen ca 200 mil med väldigt blandad körning. Allt från 200+ på Autobahn till 20 % lutande alpvägar till fin-glidning i 50 km/h och förbrukningen stannnade på exakt 0,9 oer mil. Rätt ok måste jag säga. Körde 30 % sport och 70 % comfort-mode

Sidorutan åker ner när dörren öppnas och när man satt fast bältet dras bältet åt automatiskt rätt rejält.

Upplevde inte något störande vindbrus alls i skarven. Nedcabbat med vindskyddet uppe och varmluft i nacken gick det alla tiders att köra runt 80-90 km/h när det var +3 grader. Fantastiskt skönt och förlänger cabsäsongen rejält.

Det var RFT 19 tums däck på bilen och jag tyckte chassit var rätt styvt. Väldigt behaglig bil att köra.

428 dög gott åt det vi körde i alla fall och jag hade inte på något sätt behövt större motor även om det stundtals var riktigt tuff körning på branta vägar och hård hastighet på motorväg. Den fina automatlådan gjorde ett riktigt bra jobb på alla växlar i comfortläget. På Sport och särskilt sport+ var det dock inte någon bekväm körning. Blev väldigt stötigt och ryckigt, men bilen svarade absurt bra och påminnde om extremsport.

Blir att stoppa några kronor extra i spargrisen och sikta in sig på en 4-serie cab framöver.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.