|
|
|
|---|---|
| Läser på tyska ams hemsida om deras provkörning av X3 lci med den uppdaterade 20d-motorn. Enligt tidningen går motorn mer sofistikerat än tidigare och har bl.a. en betydligt förfinad start-stop funktion. Detta tillsammans med 6hk extra och snäppet lägre förbrukning borde vara goda nyheter för alla som framöver komma beställa en BMW med 20d motorn. Jag antar att den uppdaterade motorn måste hamna i tex både 3-, och 5-serien till MY15, eller? | |
|
ja läste lite det också. ja man kan ju anta det. |
|
|
Är det en helt ny motor, eller bara en uppdatering av den gamla? Att pressa ut 6hk mer och minska förbrukningen ur den gamla motorn känns verkligen som att leka med marginalen ännu mera. |
|
| Haas, det är en uppdatering av den gamla. Så man ska väl inte vänta sig några underverk. Men har de lyckats få den mindre traktorlik tycker jag det är gott nog. | |
|
Från Autoexpress: "Power has been increased by 7bhp to 188bhp and torque by 20Nm to 400Nm. The result is 0-62mph in 8.1 seconds – an improvement of four-tenths – while the optional eight-speed auto boosts economy by seven per cent to 54.3mpg with CO2 emissions of 138g/km. The big difference, though, is much-improved refinement. Whereas the old engine was coarse on start-up and rattled as the revs rose, this new unit hums away, accelerates smoothly and has plenty of overtaking punch. Noise isolation is now on a par with Audi’s, and makes Mercedes’ equivalent 2.1-litre diesel seem rough." |
|
|
Det låter fantastiskt! Min 2010a 177hk låter som en traktor. När jag startat och stängt dörren minskar traktorljudet. |
|
|
Vad förväntar ni er av en liten dieselmotor egentligen? En dieselmotor har aldrig låtit bra och kommer aldrig att göra heller. Dom låter bara mindre illa med åren. Handlar ju om hur bra man isolerar bort ljudet. Går väl säkert att göra själva motorn tystare också, men en diesel knackar mycket oavsett. Måste säga att Audi har lyckats bäst där såhär långt. Var med farsan och hämta ut hans nya Audi förra veckan och den var förvånansvärt tyst. Sen att man ändrar karaktären i motorn är ju en annan sak som nu Bmw gör med den nya motorn, och de är väl välkommet även om jag tycker den gamla fungerar mycket bra. Fattar inte riktigt vad dom får en effektökning på 7hk ifrån?! Den nuvarande har ju 184hk. |
|
| Haas, nej man förväntar sig som sagt inga under. Men har de fått den att ljudmässigt ligga i paritet med Audi så är det positivt. | |
| Nu gäller ju detta X3, när den var ny provkörde jag men afärdade den helt då den vibrerade ordentligt. De tyskbyggda bilarna känns betydligt bättre ljud och vibrationsisolerade. Att plocka ut några extra hk till är väl mer upp till marknadsavdelningen. Performance kitet ger ju redan sedan ett par år betydligt med extra effekt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.