|
|
|
|---|---|
|
Köpte nya bakdäck till M5an för ett tag sen & tänkte prova falken fk453 efter att alltid ha kört på pilot sport innan. Till min förvåning efter att dom har monterats så har bilen blivit totalt instabil vid farter över 180km/h, börjar liksom vingla på rak väg så man nästan får parera för att inte vingla av vägen när de börjar röra sig uppåt 250km/h, ungefär som en gammal 740 med 185/70 ballongdäck. Däcken är ändå Y-märkta så begriper ingenting... Trodde inte ens att lågprofilsdäck kunde bete sig såhär. Dimensionen är 285/30-19 Har hört att Falken är kända för att vara "mjuka" men detta är katastrofalt. Någon annan här som känt av detta problem? Eller har jag fått några däck med fabriksfel eller har kanske däck-krängaren förstört något? Med Michelin pilot sport som jag alltid kört med innan så låg bilen som ett strykjärn på vägen, även i 300km/h+ Mvh | |
|
Och vad har du för framdäck? Har du blandat olika fabrikat och/eller modeller av däck är det inte förvånande att bilen blivit instabil - det är mycket vanligt för BMW-bilar i allmänhet och M-bilar i synnerhet! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Sitter Michelin pilot sport fram, hinner typ alltid göra slut på 4-5 uppsättningar bakdäck innan jag behöver behöver byta framdäck :) Men har svårt att tro att det hade blivit bättre om det satt falken runt om? Eldar snart upp dessa & köper pilot sport igen :) |
|
|
"Eldar snart upp dessa & köper pilot sport igen :)" Bra idé! Köp riktiga däck så kommer din bil att bli som vanligt igen. ;-) |
|
|
Jag kör med FK452 runtom och det är då inga problem, ligger som ett strykjärn även vid 250. Sätt på samma däck runtom och kolla lufttryck och att inget annat behöver bytas såsom bussningar och dyligt. |
|
| Fick samma fenomen på min förra M3, fast då berodde det på att jag fick Michelin avsedda för Mercedes..de hade högre klackar och ev lite mjukare stomme än vanliga PS2, därav vingligheten. Inte bra alls med olika däcktyper fram/bak. Du märker säkert av instabiliteten även i lägre fart om du kör lite mer aktivt. Mitt råd är att byta till Michelin bak igen även om det är sura pengar, har du köpt dem hos en däckhandlare så kan ni kanske komma överens om nåt om han tar tebax däcken? | |
|
Vågar sätta en bra slant på att bilen blir stabil med samma däck runtom! Detta ämne har diskuterats många gånger på forumet... ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Samma sak på min förra m3. Satte på falken bak och bilen kändes hemsk. På med samma däck runtom och det blev strykjärns effekt :) | |
|
Min erfarenhet av mina M3 E46 + Z4 är att jag har på dessa bilar haft både goodyear eagle F1, Michelin PS2, Continental Sportcontact, Falken FK452 bland annat... Kör ca 300-400 mil per år, aldrig bana. Kört i 250 ett fåtal ggr, nästan aldrig i blött (om det inte börjat regna när jag varit ute) och jag kan ärligt säga att jag har inte märkt någon skillnad alls mellan fabrikaten. Bilarna är så högljudda och hårda så man har annat att lyssna på än att känna av däcken :) Nästa uppsättning blir dock Michelin PSS, läst mycket bra om de. |
|
|
Kört fk452 runt om på z4. Bilen var helt perfekt i stabilitet. ------- //Lövet |
|
|
FK452 är ett riktigt skitdäck! Ni som inte märkte nån skillnad mellan märkena, har nog inte kört tillräckligt fort :-). Min förra BMW med FK452 överhettades även på gatan, och greppet var väldigt förrädiskt. Däcket SLÄPPER helt utan förvaningar. Rena rama livsfarligt. Aldrig i livet jag sätter på dom igen!! Med Michelin PSS, känner jag direkt vad som händer mellan däcken och asfalten, och de släpper försiktigt när jag hade strax över 200 med M3an i en lång kurva vid drottningholmsvägen ute på Ekerö. Perfekt high performance däck för gatbruk. |
|
|
Magnlar: Släpper utan förvarning? Driftar du i 200 blås eller? Mina FK452 håller bra i 250 blås utan släpp. Edit: Hittade precis en annan tråd där du ställer frågor om hur din bil beter sig när du är ute och sladdar. Du kanske ska ha riktiga R-däck istället? |
|
|
Phoenix M3: Kan jag köra bil? Det får du avgöra själv. (Såg nu att du editerade ditt inlägg) Men jag kan tala om att bra däck indikerar att man är på gränsen dvs. det börjar släppa lite men bibehåller greppet till viss del. Jag kan tipsa dig att åka på nån bandag, och väl där kommer du att förstå vad jag menar, om du nu pressar din bil. Om du är nöjd med dina FK452, så fortsätt med det. Jag säger bara av mina egna erfarenheter, och dessutom har jag vänner som upplevt samma sak som jag och t.o.m här på foumet. Smälld och sne??? Försöker du vara lustig? (Såg nu att du editerade ditt inlägg) Ja, vad har mitt tråd som du hittat detta med att göra? R-däck när man sladdar?... Va snackar du om? |
|
|
Hej. Jag menar bara att om du inte är nöjd med fäste så kanske r-däck är att rekommendera? Ja falken på bana kanske inte är optimalt men bana är inget för mig, däremot funkar de klockrent vid inspirerande körning. Jag har läst mycket positivt om M PSS så nästa gång ska jag prova de. Jag menade inget illa men om bilen är så instabil vid högre farter så kanske det är någon annat som påverkar än däcken? Min är tex inte det. Med vänlig hälsning, Filip. |
|
|
Nu har falkendäcken förvandlats till däckrök & stigit i ett tjockt moln mot himlen ;) Har fått på Michelin PSS runt om, bilen ligger som ett strykjärn på vägen precis som förr & har riktigt bra grepp :) Mvh |
|
|
Alle, hade du samma däcktryck i Michelin som i Falken? Alla tillverkare bygger upp däcksstommen olika, vilket kräver olika däcktryck. Det svåra med att byta däck till ett annat fabrikat är jobbet med att optimera däckstrycket, fråga nån som syslat med raceing. Däcktrycket som sitter i bilens tanklock eller dörrpost är komfort tryck och inget annat. En annan sak är fälgens bredd som påverkar däckens skuldra/sidor, och göra att samma däck kan upplevas olika bra, på olika fälgar. Detta går att kompensera för med ändrat däckstryck till viss grad. Även här skiljer det mellan tillverkarna för vad som är en optimal fälg bredd. Jag kör numera med Falken 453 runt om och är förvånansvärt nöjd med dem. Upplevde till en början att de var lite mjuka och instabila vid hård kurvtagning jämfört med förgående bridgestone settet. Provade att höja däcktrycket i steg, och vips så var det stabilt och känslan var som den ska. Har kört med Bridgstone, Falken, Continental, Pirelli och Michelin tidigare på mina bilar och det ända jag hittils märkt störst skillnad på är priset, ljudnivå, våtgrepp och däcktrycksbehovet. Samt att pirelli har veka däckssidor som bular lätt! Med vänlig hälsning, /F1 |
|
|
Yes provade givetvis att stegvis öka trycket men blev ingen märkbar skillnad som jag kunde känna iallafall, lika sladdrigt & instabilt beteende hela tiden Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.