AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
8.922

E24 -89, problem efter vintervilan (bl.a. däck som ligger an)

Sida 2 av 2
Fl
157
Floppa
635CSi '89 - Zinnoberrot
Av ren nyfikenhet (inte hunnit kika på bilen något mer)...
Är det bättre att ha full tank när man ställer in på vintervila, eller är det bättre att ha relativt lite i tanken, men fylla upp kanske tjugo liter eller så innan första uppstart?
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Torde vara bäst med full tank. Annars riskerar du kondens i det tomma utrymmet och det blir vatten i bensinen och rost i tanken. Men det beror ju lite på hur den förvarats också, står den i jämn temperatur så spelar det mindre roll.

/Johan
Fl
157
Floppa
635CSi '89 - Zinnoberrot
Bestämde mig att stega över till grannen med bilverkstad (för all del pensionerad numrea) för att höra mig lite för.
Jag är som sagt ingen naturtalang när det gäller bilar och teknik, och heller ingen adept på att slanga bilar.
Han kommer hur som helst över och tittar/lyssnar imorgon. Uppdaterar med hans utlåtande när jag fått det.
Fl
157
Floppa
635CSi '89 - Zinnoberrot
För informations skull...
Tändkablarna är kassa. Idag när jag faktiskt hade någon med lite kunskap på plats i garaget så behagade bilen givetvis gå helt klockrent.
...åtminstone tills man kom i närheten av tändkablarna. Alla var lite sådär, men framförallt en var riktigt glapp.

Beställning på dessa (och lite annat) lagd. Fan vet om inte bilen ska kunna bli påställd i år också! ;)

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Skönt att höra att ni lyckats identifiera iallafall ett fel -kan vara multipla fel. Skulle rekommendera att även byta stiften som Johan B nämner. Jag kör med NGK ZGR5A (aka V-Line 15) och Bosch WR 8 LC+ och är mig veterligen de enda tändstiftsmärken som rekommenderas för dessa motorer.

Dålig tändkabel passade ju inte riktigt in på att den går dåligt när man lägger i P, eller att den dör på tomgång eller svart moln bakom (tomgången ska kunna vidhållas trots bortfall av en eller två cylindrar). Fast om flera tändkablar är dåliga och slutar fungera till och från hela tiden kan man få all världens knäppa felsymptom som kan leda en på helt fel vägar.
Men det kan som sagt finnas fler fel. Men det hittar man inte förräns man fixat de ni känner till nu. Så nya tändkablar och tändstift är en mycket bra början.

Är det en orolig tomgång, be någon kolla ventilspelet. Är det helt fel så kan man få en mycket orolig tomgång.
Fl
157
Floppa
635CSi '89 - Zinnoberrot
Absolut, det kan vara fler fel. Men tändkablaget behöver bytas för att man i så fall ska kunna identifiera detta/dessa. Stiften kommer hur som helst att bytas.

Vad gäller kopplingen till växelväljaren så är det nog mer något som fanns i mitt huvud. Kan vara så att det blir ett litet "ryck" när man går mellan olika växlar som gjorde att den glappande kabeln, tja, glappade.

Tomgången är hur som helst hur jämn och fin som helst när kablarna bara är på plats!

Svart rök såg jag i ärlighetens namn aldrig själv, utan det är frun som får stå för definition av färgen. Den brukar ryka lite mer än vanligt vid första uppstart efter vintern, men om jag har den stående på tomgång nu (med alla kablar fast) så ryker den varken mer eller mindre än vanligt.
Fl
157
Floppa
635CSi '89 - Zinnoberrot
Sådärja... 5.000kr ner i BMW:s (nåja, Förenade Bils) ficka!
Dyrt, men planen är väl att den ska röra sig mot "nyskick" så småningom, så det är lika bra att göra det rätt från början.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.