|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tyckte att det var hög tid att starta upp bilen inför sommaren (brukar försöka pricka 1 april, men saker har kommit emellan i år), men det gick väl i ärlighetens namn så där! Bilen har stått på pallbockar hela vintern med alla hjul utom vänster fram demonterade (vänstran fick jag helt enkelt inte loss när det begav sig). Det var aldrig meningen att den skulle stå så över hela vintern, men som sagt... Tiden räcker inte alltid till... Hur som helst, när jag nu "släppte ner den" så går vänster hjul fritt från "fjäderskålen", men på andra sidan, tja, not so much! Har inte orkat lyfta upp den igen för att kolla närmre, men vad tror vi att detta beror på? Om jag (högst vetenskapligt givetvis) mäter från skärmkant ned till däcket börjar så får jag inga direkta skillnader mellan sidorna. Nåja, ännu mer spännande är nästa bekymmer... Tänkte att "hjulbekymret" kanske hade något att göra med att det trots allt inte var mer än ca 1,5 bar i höger fram så jag startade upp bilen för att backa ur garaget och komma åt att pumpa upp hjulet. Fyllde på samtliga hjul till lämpligt tryck och lät under denna tiden bilen stå på tomgång utan att jag märkte några konstigheter mer än att checklistan lös som en (h)julgran när jag först startade upp (det brukar den göra efter vintervila, dessa brukar sedan slockna en efter en - oxid på kontaktytor?). Körde ingenting eftersom däcket låg emot, men torrgasade lite försiktigt och fick upp bilen i normal temperatur när plötsligt "Kuhlwasser" lampan tändes. Givetvis kollar jag så att kylarvätska finns i expansionskärlet - vilket det också gör. Kollar under bilen i hopp (nåja) om att hitta läcka eller liknande, men ser inget som droppar. Bäst att få in bilen i garaget igen! Bra så. Kör in bilen och lägger den i "P" då den, som på kommando från växelväljaren spottar till och dör. Provar att dra igång den igen, vilket jag också får med något lite fler "host" än vanligt. Men väl igång så håller den någon sekund på tomgång innan den dör igen. Skit i bränslefiltret som bara råkade komma PRECIS samtidigt som jag förde växelväljaren till "P"? Vet ej när detta byttes senast - men åtminstone inte under mina knappa två år. Kanon i så fall att jag inför vinterdvala passade på att tanka upp 70l i tanken! Jag är relativt ödmjuk inför faktum att jag inte kan särskilt mycket om bilens mekanik, men vill gärna lära... Så kom med vad tips och förslag ni har! Just ja... Glad Påsk! ;) | |
|
Hjulen är för övrigt är för övrigt Style 5 splitfälgar 8" med 225/40 R17 fram. ET... Ingen aning eftersom alla hjulen nu sitter på. Men det spelar ju egentligen ingen roll eftersom det trots allt funkat förra och förrförra året. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Så höger fram däck ligger an mot fjäderbensskålen? Här är en bild från min E34, mest för att ha en bild att diskutera kring. Länk Oavsett hur mycket fjädrar och dämpare kollapsar eller rostar fast så påverkar det inte hur nära däcket ligger fjäderbensskålen. Eftersom det troligtvis inte varit någon hustomte framme under vintern och på jävelskap ändrat ET på din fälg så kan vi utgå ifrån att det är OK (då du använt dessa innan). Har du glömt att montera en spacer kanske? |
|
Nope, inga spacerplattor som gömts (inga används). Försöker ta bild under dagen, men även vänster fram är rejält mycket tajtare än på din E34:a. Borde kanske ha spacers egentligen, men då tror jag att det varit skärmkanter som tog emot istället för fjäderbensskålar! |
|
|
Antar att du fått på hjulet rätt...... :) Det är inte så att du har en bredare bakfälg, 9" och råkat sätta den fram? Borde inte gått fritt alls tycker jag, men finns med lite olika ET, så kanske den med ET 19 (från E31) går på. Ett förslag att kolla upp. :) /Kent |
|
Ja, såklart det är tajtare på din. Det var bara en exempelbild för att ha något att peka eller visa på. På bilden har ju jag original stålfälgar som bara är 15" höga och 6 1/2" breda (och smala 195/65 dubbdäck). Med original lättmetallfälgar (cross-spoke styling 5) som iofs bara är 15" och 7" men har 225/60 R15 däck så blir det mindre utrymme kvar. Men ändåså gott om clearence (det är ju originaldäck och fälgar så det vore ju konstigt annars). Ska ner till bilen idag, ska nog faktiskt passa på att ta en bild hur det ser ut med sommardäcken för skojs skull. Hjälper ju dock inte dig med ditt problem. Men 225 är ju inte så tokbrett, även för en E24. Eller nu när jag tänker efter, E24 fanns väl med samma fälgar och däck som min? Dvs cross-spoke styling 5 är jag säker på fanns till E24 också och då är det inte omöjligt att 225 fanns med som bredd på däck också. Så 17" med lite lågprofil på däcken borde fungera utan problem. Mycket märkligt, fjäderben krymper ju inte under vintern. Eller? :-) |
|
makeba: Tro mig, det var det första jag kollade! Men jodå, alla hjul satt på sina respektive platser. Tror att det är 235:or bak, så visst hade det annars kunnat spela in! Hur som helst... Jag "studsade" bilen med handkraft, körde fram och tillbaka ett par gånger, "studsade" lite till och nu verkar allt vara löst! Inte många millimeter på respektive sida, men den rullar i alla fall fritt och jag kan utan problem putta den med handkraft. Inte problemet med att bilen dör dock. Startade hur bra som helst idag, men när jag (efter att ha kört lite fram och tillbaka) lägger den i P så vill den dö. Låter man den dö (jag kan hålla igång den med gasen) så är den svårstartad nästa gång man ska ha igång den. Det känns som sagt som om den reagerar på växelväljaren, men jag ska inte svära på att så är fallet. Tips/tankar? |
|
Mest som referens, men här kommer en bild (något annan vinkel än förra) med 7x15" ET20 225/60R15 Länk Mycket märkligt att det försvann efter lite "studsande". Relationen mellan däck och fjäderben är ju fix (vid samma rattutslag). Hela bilen kan ju rotera kring fjäderbenet om den så vill - men ändrar ju inte en millimeter hur däck och fjäderben sitter i relation till varandra. Enormt glapp i hjullager? Borde man dock känt ganska omgående när man kör. Är inte hjulet korrekt draget? Nja, det borde man också känt och det har du säkert koll på också. Märkligt, märkligt... |
|
In hindsight... Så här tror jag att det kanske var: Broms, höger fram, låg an. Jag trodde att den låg emot fjäderbensskålen eftersom det såg tajt ut och mina tjocka fingrar inte riktigt kunde komma åt och känna något glapp. När jag körde lite fram och tillbaka (alltså inte mitt studsande ;) ) så lossnade bromsen och allting var frid och fröjd. Sannolikt scenario? Har hur som helst haft den uppe idag och sett att däcket ligger ca 3mm ifrån fjäderbenet både på höger och vänster sida. Nu återstår bara bekymret med intermittenta driftsstörningar... Tänker att bränslefiltret är en billig grej att testa (framför allt eftersom jag inte vet när det senast byttes). Något man bör tänka på om man vill prova göra detta själv? Tänker att jag helst vill undvika att hälla ut 70l bensin över garagegolvet! ;) |
|
Ja, en tillfällig anliggning av bromsar låter som en mycket rimligare förklaring! Angående de intermittena driftstörningarna har jag inga direkta idéer - förutom att försöka samla in mer information om när det händer. Tex om det bara händer när du har P-läget ilagt. Ganska enkelt att testa, lyckas du någon gång få den att dö utan P-läget ilagt så vet du att det inte är direkt kopplat till det. Om det bara är på tomgång detta händer (vilket det låter som då du säger att den inte dör om du använder gasen och håller varvtalet uppe) så lär det ju inte vara bensinfiltret. Då är ju tomgångsmotorn den som är högst upp på listan över misstänkta! Generellt sett brukar tomgångsstyrningen ta hänsyn till AC och läge på automatlådan (Motronic-styrboxen tex får ju denna info från växelväljaren) så det är ingen omöjlighet att det finns någon koppling. Det kan ju vara så att felet uppstår i vilket växelläge som helst, men är lättare att framkalla i P-läget. |
|
Uhm... Skrev jag att jag var rätt oteknisk? "Tomgångsmotor" är det samma som "Idle control valve"? Förhoppningsvis hemma i rimlig tid ikväll så att jag har möjlghet att testa lite noggrannare vad det är som felar och när detta felar! |
|
Yes, helt rätt (tomgångsmotor = ICV = Idle Control Valve). Inte alltför ovanligt att dessa "klibbar" ihop internt och kan fastna i ett visst läge (eller röra sig mycket trögt). ICV'n är ofta designad att du har en magnetstyrd ventil som motverkas av en fjäder. Ju kraftigare magnetfält du skapar, desto mer orkar ventilen överkomma fjädern och öppnas mer. Man brukar reglera styrkan på den magnetstyrda ventilen genom att applicera duty cycle spänning (ju högre duty cycle desto mer öppnas ventilen). |
|
Så... Idag kom jag äntligen ifrån jobb i hyfsad tid och vädret var på min sida - bilen behagade dock inte vara det! Hade tänkt köra en liten runda (bilar mår ju bra av att rulla, och även om min gick som en påse skit så tänkte jag att det inte borde göra någon skada) på landsvägen som går här förbi. Jo visst. Idag startade jag upp (startade precis lika bra som alltid) bara för att ha den att självdö på tomgång någon sekund senare. Nåja, på det igen och denna gången med foten på gaspedalen. Och visst, det går att hålla den igång hjälpligt på detta vis, men så fort man släpper av så dör den igen. När man väl lyckas hålla den igång så går den riktigt dåligt och hela bilen hoppar/hostar/vibrerar värre än fan. Enligt frugan (och närmst sörjande grannar som får ta dimridån) så ryker bilen duktigt. Svart enligt frun. Fortfarande tänkbara tecken på att tomgångsventilen kärvar? I sånt fall så blir det till att plocka av och rengöra bäst det går alternativt att beställa hem en från Ebay. Ett par hundringar överlever plånkan! ;) |
|
Nej, det där låter som mer än en strulande tomgångventil. När du trycker på gasen så ska gasspjället signalera att du öppnar spjället och stänga av tomgångsmotorn och låta gasspjället leverera luft. Man borde kunna höra tomgångsmotorns surrande på tomgång och när man börjar trycka på gasen så ska det där surrandet upphöra. Ska ändåså leka med min E34 535i idag, ska faktiskt testa det där! Nej, det verkar som luft/bränsle-blandningen inte alls fungerar på din bil. Har du kollat om det finns några felkoder? Nu finns det inte särskilt många felkoder i detta motorstyrsystem som är till någon hjälp, men ändåså intressant vad motorstyrsystemet tycker. |
Angående att lyssna på tomgångsmotorn, har precis provat det med stetoskop till och med - och det fungerar inte. Jag kunde inte höra någon skillnad alls. Eller så är min teori helt fel. Oavsett, ignorera det där tipset i nuläget. Ditt problem verkar vara värre än en strulande tomgångsmotor. Något gör att din luft/bränsleblandning är helt fel. |
|
Fantastiskt! Problemet med att läsa felkoder är att jag inte kan göra det här och att bilen inte alls vill gå. Nåja, det blir väl att försöka fixa en biltransport och dra den till en mekaniker. ...eller köpa en modern sommarbil. Vilket som! ;) |
|
Har du den i Malmö eller dess närmsta omnejd så har jag nog vägarna förbi ibland och kan kolla (har Peake Research R5 FCX-II och den ska klara E24 635CSi -89). Fast även om det är någon felkod så tror jag inte det ger en så vansinnigt matnyttigt i felsökningen (kan ju göra det om man har tur). Något är fel med bränsleblandningen, så det är den vanliga proceduren med bränsletryck, spridare, spridarkontroll, spridarbalanstest, tjuvluft, LMM, motortemperaturgivare, gasspjällswitch, kompressionstest, tändsystem och så vidare. |
|
Hur färsk är bensinen? Det blir ofta kondensvatten i tanken under vintern och vattnet lägger sig längst ner eftersom det är tyngre än bensinen - och det är där som pumpen suger bensinen... Prova med att suga ur så mycket bensin du kan ur tanken och tanka på färsk bensin så ev. kondensvatten på botten blandas runt med den nya bensinen. Som överkurs kan du försöka lossa bensinledningen någonstans nära motorn så pumpen får pumpa ur bensin som står i ledningarna om den är kontaminerad med vatten. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bensinen är sedan jag ställde av bilen (början av december). Fyllde tanken i hopp om att det skulle göra bekymren med kondens mindre. Det konstiga med detta är ju att bilen gick som den skulle vid allra första uppstarten, d.v.s. kunde stå på tomgång i åtminstone några minuter utan bekymmer. Efter det så har den gått sämre och sämre. Utan att egentligen veta hur en bil "som inte går på alla cylindrar" beter sig så hade jag kunnat tänka mig att min bil gör just detta. Stift (inte bytta under mitt ägande) eller tändkablar (heller inte bytta under min tid och dessutom käckt märkta med BILTEMA) kanske? Fördelardosan byttes precis när jag köpt bilen eftersom denna var "slut" och bilen misstände lite grann. |
|
|
Skulle tippa på att bensinen som stod i ledningarna var den som fick motorn att gå som den skulle då den inte var förorenad av vatten - därefter sög den säkert i sig mer och mer vatten från botten av tanken... Jag skulle satsa på att slanga ur bensinen från tanken och slå i färsk dito. Stiften skulle jag också byta omgående - satsa på NGK-stift i första hand, för problemfri gång. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Börja med att hälla i några liter E85 innan du börja på att tömma tanken. Alkohol binder vatten så att det kan förångas vid förbränning av alkoholen. Tror du klarar dig med ca 2-3 liter etanol. /F1 Om nånting är gratis är du inte kunden, då är det du som är produkten! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.