AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
10.186

Vad är oki prestantanda för er bruksbil?

Sida 2 av 3
Jag ser att många använder 0-100 som referens men för egen del är 0-100 ett helt ointressant intervall i en bruksbil. Jag kör inga rödljusrace och maxaccar aldrig från stillastående i bruksbilen. Däremot är acceleration i intervall som 80-120 och 100-150 mer intressanta. Om jag för välja ska de helst klaras av på högst 4s resp runt 6s för att jag ska tycka att bilen har ok prestanda.

996turbo
Verdi
Visst, men 0-100 är ett mått på prestanda som även kan översättas till andra intervall om man t ex vet hur tung bilen är osv.
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Bränsleförbrukning är kanske det mest användbara prestandamåttet?

/J.I
Väntar fortfarande på 0-100 5 sek OCH 5 L / 100 km. 330d och 335d är ruskigt nära.
Visst är 0-100 ett mått på prestanda men du får så många andra faktorer som är avgörande i det intervallet såsom grepp, antal växlingar m.m. och motorsvagare bilar kan pga av det få oproportionerligt bra tid 0-100 jämfört med andra intervall och motorstarkare bilar.

Har kört många bilar som är relativt pigga i 0-100 intervallet och klarar det på runt 8s men främst för att de är snabba upp till 80-90 och sen dör av och sen känns stendöda över 120kmh. Jag vill hellre ha en bil som är pigg i landsvägs- och motorvägsfart.

En annan sak jag funderat på är den allt större fokuseringen på bensinförbrukningen. Jag kör runt 1500 mil, mestadels landsväg, och de senaste gångerna jag tankat min nuvarande bruksbil, Volvo v70 2,5ft som anses som väldigt törstig, har jag legat runt 0,9 l/mil med nuvarande körcykel och körstil. Hade jag valt en motsvarande diesel hade jag nog kunnat landa på 0,65l/mil, dvs en skillnad på 0,25l/mil = 375 liter på ett år. Det motsvarar en kostnadsbesparing på ca 5500-5700 kr/år, som i och för sig är ett stort belopp, men ändå helt försumbart belopp jämfört med årskostnaden för en nyare bil.

996turbo
Verdi
Det var det jag menade med vikt. Fäste lär väl inte vara en faktor på den här typen av bil?

För att svara på frågan så är 20d med 177/184hk absolut minimum för min del. Mindre än så och det blir olidligt. Sen är allt över 250hk rätt onödigt på svenska vägar. 335an är absolut overkill. 330n också egentligen.
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

För mig handlar prestanda inte om 0-100 tider utan, mer om hur omärkbart kraften kan leveras. Vill helst att man inte tänker på drivlinan vid normal körning, dvs inga vibrationer och motorvrål.

Eftersom att jag kör ca 1000 mil per år är förbrukningen tämligen ointressant, jag betalar gärna bränsle för en mjukare drivlina.

Har bla kört MB S600L V12 Bi-Turbo, inte för att jag behöver 500hk/800Nm, utan för att den kan leverera "omärkbar" acceleration på delgas.

Bästa bilen jag kört drivlinemässigt är Lexus LS600h, där drivlinan inte gör något väsen av sig. Det tycker jag är en bils bästa egenskap. Sen ligger tyvärr Lexus långt efter BMW när det gäller detaljkvalitet, så det blir ingen Lexus för min del.

Visa användare
166
madfred
BMW 545i E61 2004
BMW 320D E91 2009
Suzuki GS1100ES

Kontra bensin- diesel , så räknar jag inte hem det

Diesel: dyrare inköp, dyrare service, eftersom jag vill ha bilen länge räknar jag då med att byta partikelfilter och turbo..

tycker också att t.ex 70-150km/h är intressantare men svårare att uppskatta..
men som sagt jag har blivit bortskämd med MC och med trimmade Muskeljänkare 400+hk och ett jävulsk vrid. Och då är man van vid att pressas tillbaka i ryggstödet upp till 200km/h+ .. sen känns det ju fortare för chassiet är sådär..
Men tycker ekonomifrågan är intressant: min brorsa och jag tycker olika, han kan åka en lite skruttbil som drar 0,4l milen men knappt orkar upp till 140km/h..
Men för mig är det också känslan som räknas in.. Jag åker 3000mil om året då vill jag trivas..

mvh

Under 200hk är oacceptabelt i en bruksbil enligt mig.
Kör Max 2000mil per år så känns oväsentligt om bilen drar 0.7 eller 1.2liter/mil inget som märks ändå.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
I en bruksbil är det okej med ca 170hk. Självklart vill jag ha mer, men om jag exempelvis ska hyra en bil kan jag betala för att gå upp från 130hk modellerna till 170hk. Men sen börjar det kosta mer än det smakar, på en bruksbil.

På entusiastfordon föredrar jag mer...

Daniel123
X5 45e -22
Använder min M5 som bruksbil året runt så jag får väl säga minst 400 hk då ;)
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag har en 2-liters bensinfyra på 140 hk i min bruksbil, det tycker jag räcker gott till vardags. 0-100 på 9 sek, 80-120 km/h vet jag inte men fullt tillräckligt om man är flitig med växelspaken.

/Masten
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Frågeställningen må vara intressant i sig, men strikt taget meningslös att diskutera då det handlar om personliga preferenser - det är ungefär som att fråga "hur snygg måste en person vara, för att vara attraktiv..?" :)

Även här är det inte bara prestandan/utseendet som spelar roll, andra egenskaper kan mycket väl uppväga brister på dito.
Som i min nuvarande bil, den slöaste CLS:en - prestandan är fullt tillräcklig förvisso, men sju sekunder 0-100 uppvägs istället av helheten (och det omeledbara klippet vid behov tack vare 540 Nm..).

Hursomhelt kommer en sådan här tråd endast uppvisa en massa folk som rättfärdigar sina egna, redan gjorda, val...som jag nu också gjorde ;)
Jag har ett mått på om min bil har acceptabla prestanda. Lite flummigt kanske;

Om jag kör på en väg, med ca 4 pers i bilen, i kanske 70 km/h och det kommer en uppförsbacke så ska bilen kunna accelerera utan problem, utan nedväxlingar (kickdown) och liknande uppför backen på ett behagligt sätt. (Inte trampa gasen i botten). Dvs det ska ej "märkas" på bilen att det går uppför.

Klarar bilen det utan att det känns som "här går det segt", så är prestanda acceptabla.

Tyvärr klarar min nuvarande bil ej detta test. Minns min e38 750, den skapade detta test.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Fördelen med en lite slöare bruksbil är att kontrasten till "entusiastbilen" eller som i mitt fall "söndagsbilen" blir större... det trivs jag med.

Körde jag sedan mer/längre med bruksbilen skulle jag nog kräva mer av den.

Sen kör jag alltid sakta och försiktigt när dottern är med (318),
men "lite" mer inspirerat när jag mestadels åker själv (130).

/Jonas
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Rauta, skillnaden mellan de fall du nämner är ju ändå ca 15000:-/år eller 1250:-/mån. Om man tycker det märks eller ej är väl mer personberoende. Jag märker en sån skillnad ;)
Jo vart visst lite skillnad ändå när jag började räkna men tog i lite i överkant både sett till förbrukning och sett till hur många mil jag kör.
Ligger i snitt på 2 tankar i månaden x 55 liter och på det kommer jag ca 130mil.
Bilen är en Golf Gti -05 och drar i snitt 0.85l/milen

Men skulle jag istället välja en klenare motor/dieselspis som drar säg 0.6l/milen
så är skillnaden för liten för att jag ska tycka det är värt det.

an
9
ante77
Activehybrid 3
Tar man BMW så känns x28 som ett minimum om man har bensin.
328 känns lätt och rolig, 335/AH3 om man gillar drag i högre hastigheter.
ba
79
bakdäcksmissbrukaren
E91 330xd -08
E34 540ia -94
Det finns ingen OK prestanda, prestanda är alltid för lite. Jag borde egentligen ha en Trabant eller kanske åka buss för oavsett vad jag kör så vill jag ha mer...
Kör en 330d som smo nyligen pillat på, går helt ok. 70-120 visar 4.2 och 100 -150 visar 5,6. Drar ca 0,64/l milen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.