|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! vad är oki för er att eran bruksbil har för prestanda ? bryr ni er? själv tänkte jag inte så mycket på det utan har alltid haft något hobbyfordon med bra prestanda och trodde inte att jag brydde mig.. men här tog jag fel, jag brydde mig visst, och blev väldigt irriterad av slö bruksbil.. Jag förstår att alla vill ha så snabb som möjligt, men vart går gränsen för vad som är acceptabelt. Använder mig av 1/4mile, vet att det inte blir helt jämförbart men ändå.. För mig går gränsen på tider <16s ok.. men helst ≤15s.. mvh | |
|
Kör en 318i 143 hk Touring -09 M-Sport 0-100 Kmh/h 9,0 sekunder, som jag tänkte skulle räcka som brukis, men det tog mindre än 1 månad och nu har jag mappat den och stoppat i 320i insugskammen samt insug, så effekten liger nu på 180 hk med mappning. Tycker det räcker.. Den gör ca 0-100 på 7,8 - 8,0 sekunder för en bil som väger 1560 kg. Annars har man ju alltid 400 hk i M3:an =) |
|
|
Beolab, vad har du gjort med M3:an för att få den effekten? "BMW, probably the best car maker in the world.." |
|
| 0-100 på 8.5s och 220 i toppfart räcker för mig. Att den drar 0,5 är viktigare för mig:-) | |
|
Jo tänkte som dig dig marin, men ändrade mig.. 330i hade varit guld, så när studierna är klara blir det nytt insug+ programvara ska ge ca 290 hk.. ska inte påverka bränsleförbrukningen märkvärt, förutom att man gasar mer ;-) |
|
|
Hehe allt och lite till. Har lagt ner mer än 200k på den senaste året. Men i motorn så är följande gjort: Svaret stavas VAC motorsport kammar, vevstake strokerkit, kolvar, ventiler , lyftare, fjädrar, mappning mm. |
|
| Jag tycker 325:ans prestanda räcker både gott och väl för en bruksbil, hade säkerligen klarat mig bra med en 320 med men då hade jag känt mig kort på cylindrar. =) Hade det varit min enda bil hade jag nog haft nåt lite starkare. | |
|
Okej Beolab, du måste verkligen älska din bil. Vågat och seriöst att lägga så mkt $$$ på en 10 år gammal M3, missförstå mig rätt. Jag vet att det drar iväg snabbt. Rätt coolt med 8600 rpm på den härliga raka sexan som E46 M3 kom med ;-) I det intervallet är det inte många BMW bilar som leker.. "BMW, probably the best car maker in the world.." |
|
| Problemet med att köpa från staterna är att de inte har prylar till n53 motorn, den finns ju inte i USA.. Sen så är jag bortskämd med att åka muskeljänkare och MC.. Så det går åt mycket bil o imponera på mig.. | |
| Under 6.0 sek 0-100 km/h bör det ju vara iallafall, annars är det lite slött. | |
|
Jag har inte ont av att åka slö bruksbil...prestanda ligger på ca 0,8 l/mil så det är inget att skryta över, men får väl räknas som ok för en bensinare. Klart man drömmer om något lite vassare nästa gång. Körde 320d EDE tidigare, en 318d skulle vara optimalt! /J.I |
|
|
Så länge 0-100 går runt 8-9 sekunder och det inte börjar gå trögt förrän runt 200km/h tycker jag körupplevelse, motorkaraktär och motorljud är mycket viktigare än ytterligare prestanda. 330i 272hk är optimal. |
|
|
Jo som sagt marin: jag kommer att uppdatera min 325i till 330i + en annan programvara som ska ge några fler häst.. runt 290.. Oki ZOG som t.ex?? känns nästan som för stor kompromiss, och jag måste sälja sommar bil/mc.. å det är det inte värt, men visst hade jag hur mycket pengar som helst... iochförsi så hamnar jag vä på runt 6sek med uppgraderingarna.. men det är inte snabbt, men hel godkänt för bruksbil.. |
|
|
Prestandan i 550'n räcker fint. Golfen är långsammare men roligare att köra när det svänger. Båda gör i alla fall under 7s 0-100. ___ //Ulf |
|
|
330d, 335d, 335i, 135i, 535i, 550i, ah5, ah3, 535d, 435i osv Alla ovan är inga problem att köra som bruksbilar förutsatt att man inte köar 2 mil till jobbet varje dag, då går ju 550 bort och några x35i också. Försäkringarna är något dyrare liksom skatten men vi prata hundralappar per månad enbart. Skillnaden mellan att köra 320d mot 335d är inte så stor sett till driftskostnader. |
|
|
Körde 523 E61 idag för första gången, makalöst trött bil. Skulle tro att 330/530 är det minsta jag skulle stå ut med som bruksbil.. Mvh /Bruno, Uppsala Länk BMW CS 4657 |
|
| Runt 300 Hk minst skall man nog hålla sig för att det skall börja bli lite skoj i en 5-serie. | |
| Hehehe, inte många här representerar medelsvensson. "minst 300hk". :) | |
|
Stilren: Har varit mycket nära att köpa mig en Maserati QP Sport-GT , 997 4S, 991 4S, Ferrari 360 Modena, CLS 63 AMG , men tänker att jag gillar M3:an och det går att få den att prestera som de bilar jag nämnde, fast den är 10 år gammal.. Man lever endast en gång. Nu sitter det fullt CSL chassi mm, 4.10 diff från köhler, samt CSL bromsar, samt VAC Motorsport i motorn och ny lack och renoverade fälgar mmm.. Det mesta är bytt kan man säga.. Ska njuta av den i sommar så får man se om man avlägsnar den inför nästa. |
|
|
Åter till topic. |
|
| Har inte testat 1/4 mile, men tycker att min 325 med 218 hk mycket väl kvalar in som kul bruksbil. Cabben har bara 150 hk, men är kul på ett annat sätt, bland annat genom en överjävligt tajt väghållning. En entusiastbil skulle jag kräva mer av. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.