AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.116

Olja till M3 V8

Sida 1 av 2
Ma
128
Magnlar
BMW M3 E90 2009
Vilken motorolja ska det vara till M3 med V8? Inga spekulationer tack!

Mvh
Magnus
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

RTFM? ;-)

Eller sök i sökmotorn för jag vill minnas att det var en diskussion nyligen vilken som skulle användas.

Det kan vara lite olika åsikter, iaf på V10:ans olja.

Fråga nr 2 är var man köper oljan billigast och bäst samt även rätt filter och annat som behövs vid en oljeservice?
Billigast olja köper man på nätet från Tyskland, exempelvis Mapodo.de.
Man sparar väldigt mycket pengar på att ta det därifrån.

Till M3 E92 bör det väl vara TWS/EDGE 10W60 som till de flesta M-modeller?

Länk

Mvh Filip
Ma
128
Magnlar
BMW M3 E90 2009
Enligt Castrols hemsida ska det vara Edge FST 10-60.
Kan det stämma?
Behöver bara fylla på med 1 liter och det nu :-)
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Det kan stämma.
bm
47
bmw79
Bmw M3 Cab e93
Castrol TWS 10-60 enligt bmw
Castrol FST 10-60 heter den hos mekonomen osv

Mvh
Ma
128
Magnlar
BMW M3 E90 2009
Bmw79:

Och de är samma skit båda två?
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Kopierat ur en annan tråd:

Från Castrol's "Senior Technical Manager" för Norden:

"Castrol TWS 10W-60 och Castrol Edge FST 10W-60 är exakt samma formulering, ingen skillnad alls.
TWS var ursprungsprodukten för att klara BMWs godkännande för vissa M-motorer (Det finns bara en formulering som är godkänd av BMW). Denna produkt tillhörde ett segment som gick under så kallade auktoriserade verkstäder, i detta fall alla våra BMW verkstäder.
När man senare skapade ett sortiment får butikssidan, typ Mekonomen så ville man inte konkurrera med samma produknamn. Därför skapades programmet Edge.
St
1.200
Stilren

OK! Det är alltså samma typ(er) av motorolja(or) till alla eller huvuddelen av BMWs M modeller? Åtminstone på E6X och E9X M modeller.

Castrol Edge FST BMW, helsyntet 10W-60

Länk

"Castrol EDGE 10W-60 är användbar i bensin- och dieseldrivna personbilar där tillverkaren rekommenderar ACEA A3/B4, A3/B3, API SM/CF eller tidigare specifikationer hos en 10W-60 olja. Castrol EDGE 10W-60 har exklusivt godkännande för BMW M-Modeller.ACEA A3/B3, A3/B4API SM/CFBMW Exclusive approval for BMW M-Models. - See more at: Länk

På den tyska sidan skiljer det sig en hel del prismässigt, ca 116 kr mot 229 kr på Mekonomen i Sverige. Sen tillkommer bergis frakt då vad den nu är?

Länk

"BMW, probably the best car maker in the world.."
Ma
128
Magnlar
BMW M3 E90 2009
Tack alla! Då blir det på mekonomen för en liter FST 10w60 imorgon.
Sen skulle man kanske köpa några dunkar från Tyskland för framtida bruk.

/Magnus
fr
11
freddalf
M3 E92-08
Saab 9-5 kombi -07
Gör det! Sen köper du från tyskland, jag köpte från mapodo.de, funkade kanon, så nu har jag 11 liter hemma. Passa på och kör bromsvätska är du ändå håller på.
St
1.200
Stilren

Vart byter ni oljorna? Själva eller på specifik verkstad eller? :-)

"BMW, probably the best car maker in the world.."
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

På M 635 servar jag allt själv , på 1M har jag 3 års fri service , men efter de 3 åren kommer jag serva den oxå själv.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är det verkligen en 10W60-olja som rekommenderas till dessa motorer?

Jag skulle tippa på att BMW rekommenderar en vanlig Longlife-04-klassad olja (som kan vara allt från 0W30 upp till 5W40) till den motorn. Men det bör stå rätt tydligt i instruktionsboken!

Om man skall köpa Castrol 10W60 FST, är nog www.levoil.de ännu billigare än mapodo!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
be
182
beyma
BMW M3-03 343++ Halta kameler (Såld)
Äntligen finns oljan på 20 lit dunk.

Till bra pris dessutom :)

Länk
Johan B: Ja det är 10W60 till M-bilar, varför skulle de rekommendera någon annan?

Citerar "the important functions and highlights of your BMW M Coupe"

- Engine oil. For optimum performance of your M Coupé engine we recommend using Castrol TWS motorsport SAE 10W60.

Kan ta bild om du vill :)

Angående service: Jag servar alltid själv varje säsong av/påställning och då byter jag olja/oljefilter/luftfilter.

När bilen säger att det är dags att serva ( olja eller inspektion ) åker jah till BMW och servar den där, alltså enligt bok.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Phoenix M3, isåfall har de gått ifrån tidigare rekommendationer till t ex. E46 M3 och E39 M5 - det var bara de tidiga motorerna med "felaktiga" kolvringar som behövde 10W60-olja för att inte dra mängder av olja (har även för mig att det var något med vevlager eller liknande i de första motorerna innan de modifierades).
Senare gick man över till vanlig Longlife-04-olja även i M-modellerna!

Är bilen svensksåld eller importerad från t ex. USA? Bilar som sålts utanför EU har andra oljerekommendationer än de som sålts inom EU.
USA-sålda bilar har andra oljerekommendationer än europiskt sålda dito, pga bland annat annan bensinkvalitet i USA.

Mvh
Johan B

I S54an som sitter i M3 E46 och Z4 M är det iaf 10W60
som är rekommenderat.

Kör man året runt kanske man behöver en annan olja än sirap på vintern :)

Jag har med läst om problemen med det du beskriver men kan inte minnas att det hade med någon annan olja att göra.

Med vänlig hälsning, Filip
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är din "rekommendation" från instruktionsboken från en EU-såld eller USA-såld bil?

Som jag skrev tidigare skiljer sig rekommendationerna åt även om motorerna är identiska - detta beror som sagt på olika bensinkvalitet inom och utanför EU...

Mvh
Johan B

Motorn är byggd i Tyskland med grenrör/avgas anpassade för Europa. Dvs utan extra kattar i grenrören.

Bilen är ihopsatt i USA och katalogen är tysk.

Bilen är Svensksåld

Från katalogen:

2006 BMW M GMBH
Munich, Germany
Printed in Germany

Länk

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Står det engelsk text i instruktionsboken till en tysksåld bil eller är instruktionsboken avsedd för USA-sålda bilar?

Är bilen ursprungligen såld inom EU eller USA som ny?

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.