|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vilken motorolja ska det vara till M3 med V8? Inga spekulationer tack! Mvh Magnus | |
|
RTFM? ;-) Eller sök i sökmotorn för jag vill minnas att det var en diskussion nyligen vilken som skulle användas. Det kan vara lite olika åsikter, iaf på V10:ans olja. Fråga nr 2 är var man köper oljan billigast och bäst samt även rätt filter och annat som behövs vid en oljeservice? |
|
|
Billigast olja köper man på nätet från Tyskland, exempelvis Mapodo.de. Man sparar väldigt mycket pengar på att ta det därifrån. Till M3 E92 bör det väl vara TWS/EDGE 10W60 som till de flesta M-modeller? Länk Mvh Filip |
|
|
Enligt Castrols hemsida ska det vara Edge FST 10-60. Kan det stämma? Behöver bara fylla på med 1 liter och det nu :-) |
|
| Det kan stämma. | |
|
Castrol TWS 10-60 enligt bmw Castrol FST 10-60 heter den hos mekonomen osv Mvh |
|
|
Bmw79: Och de är samma skit båda två? |
|
|
Kopierat ur en annan tråd: Från Castrol's "Senior Technical Manager" för Norden: "Castrol TWS 10W-60 och Castrol Edge FST 10W-60 är exakt samma formulering, ingen skillnad alls. TWS var ursprungsprodukten för att klara BMWs godkännande för vissa M-motorer (Det finns bara en formulering som är godkänd av BMW). Denna produkt tillhörde ett segment som gick under så kallade auktoriserade verkstäder, i detta fall alla våra BMW verkstäder. När man senare skapade ett sortiment får butikssidan, typ Mekonomen så ville man inte konkurrera med samma produknamn. Därför skapades programmet Edge. |
|
|
OK! Det är alltså samma typ(er) av motorolja(or) till alla eller huvuddelen av BMWs M modeller? Åtminstone på E6X och E9X M modeller. Castrol Edge FST BMW, helsyntet 10W-60 Länk "Castrol EDGE 10W-60 är användbar i bensin- och dieseldrivna personbilar där tillverkaren rekommenderar ACEA A3/B4, A3/B3, API SM/CF eller tidigare specifikationer hos en 10W-60 olja. Castrol EDGE 10W-60 har exklusivt godkännande för BMW M-Modeller.ACEA A3/B3, A3/B4API SM/CFBMW Exclusive approval for BMW M-Models. - See more at: Länk På den tyska sidan skiljer det sig en hel del prismässigt, ca 116 kr mot 229 kr på Mekonomen i Sverige. Sen tillkommer bergis frakt då vad den nu är? Länk "BMW, probably the best car maker in the world.." |
|
|
Tack alla! Då blir det på mekonomen för en liter FST 10w60 imorgon. Sen skulle man kanske köpa några dunkar från Tyskland för framtida bruk. /Magnus |
|
| Gör det! Sen köper du från tyskland, jag köpte från mapodo.de, funkade kanon, så nu har jag 11 liter hemma. Passa på och kör bromsvätska är du ändå håller på. | |
|
Vart byter ni oljorna? Själva eller på specifik verkstad eller? :-) "BMW, probably the best car maker in the world.." |
|
| På M 635 servar jag allt själv , på 1M har jag 3 års fri service , men efter de 3 åren kommer jag serva den oxå själv. | |
|
Är det verkligen en 10W60-olja som rekommenderas till dessa motorer? Jag skulle tippa på att BMW rekommenderar en vanlig Longlife-04-klassad olja (som kan vara allt från 0W30 upp till 5W40) till den motorn. Men det bör stå rätt tydligt i instruktionsboken! Om man skall köpa Castrol 10W60 FST, är nog www.levoil.de ännu billigare än mapodo! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Äntligen finns oljan på 20 lit dunk. Till bra pris dessutom :) Länk |
|
|
Johan B: Ja det är 10W60 till M-bilar, varför skulle de rekommendera någon annan? Citerar "the important functions and highlights of your BMW M Coupe" - Engine oil. For optimum performance of your M Coupé engine we recommend using Castrol TWS motorsport SAE 10W60. Kan ta bild om du vill :) Angående service: Jag servar alltid själv varje säsong av/påställning och då byter jag olja/oljefilter/luftfilter. När bilen säger att det är dags att serva ( olja eller inspektion ) åker jah till BMW och servar den där, alltså enligt bok. |
|
|
Phoenix M3, isåfall har de gått ifrån tidigare rekommendationer till t ex. E46 M3 och E39 M5 - det var bara de tidiga motorerna med "felaktiga" kolvringar som behövde 10W60-olja för att inte dra mängder av olja (har även för mig att det var något med vevlager eller liknande i de första motorerna innan de modifierades). Senare gick man över till vanlig Longlife-04-olja även i M-modellerna! Är bilen svensksåld eller importerad från t ex. USA? Bilar som sålts utanför EU har andra oljerekommendationer än de som sålts inom EU. USA-sålda bilar har andra oljerekommendationer än europiskt sålda dito, pga bland annat annan bensinkvalitet i USA. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
I S54an som sitter i M3 E46 och Z4 M är det iaf 10W60 som är rekommenderat. Kör man året runt kanske man behöver en annan olja än sirap på vintern :) Jag har med läst om problemen med det du beskriver men kan inte minnas att det hade med någon annan olja att göra. Med vänlig hälsning, Filip |
|
|
Är din "rekommendation" från instruktionsboken från en EU-såld eller USA-såld bil? Som jag skrev tidigare skiljer sig rekommendationerna åt även om motorerna är identiska - detta beror som sagt på olika bensinkvalitet inom och utanför EU... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Motorn är byggd i Tyskland med grenrör/avgas anpassade för Europa. Dvs utan extra kattar i grenrören. Bilen är ihopsatt i USA och katalogen är tysk. Bilen är Svensksåld Från katalogen: 2006 BMW M GMBH Munich, Germany Printed in Germany Länk Länk |
|
|
Står det engelsk text i instruktionsboken till en tysksåld bil eller är instruktionsboken avsedd för USA-sålda bilar? Är bilen ursprungligen såld inom EU eller USA som ny? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.